Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок
санкцій, станом на 04.06.2024
1. Нафтогазові надходження до російського бюджету в 2024 році знизяться на 518,9 млрд руб., йдеться у законопроекті з поправками до бюджету рф на поточний рік та плановий період 2025 та 2026 років.
— Спочатку російська влада прогнозувала, що доходи від продажу нафти і газу в поточному році становитимуть 11,5 трлн руб.
— У новій версії бюджету їх обсяг зазначений у розмірі 10,98 трлн руб.
2. Російському космічному гіганту не вистачає грошей.
— «Роскосмос» не зможе зробити чотири із шести геостаціонарних супутників, передбачених у Стратегії розвитку галузі зв’язку до 2035 р., у зв’язку з відсутністю фінансування.
— Саме такі супутники забезпечують роботу каналів зв’язку між росією та так званими «дружніми» країнами.
— До 2030 р. як мінімум у шести із 17 геостаціонарних російських апаратів завершиться активний термін служби.
3. Росія намагається обходити санкції через Монголію.
— Потік вантажів, що проходять через Монголію, швидко зростає – через неї йдуть автомобілі з Японії, обладнання з Китаю, інша продукція, яку складно оплатити й замовити безпосередньо, а також звичайні китайські товари, які імпортери хочуть отримати швидше.
— Зараз через Монголію возять у контейнерах автомобілі з Японії, яка ввела заборону на прямий імпорт до росії машин з двигуном понад 1,9 літра (а також будь-яких гібридів та електромобілів), а також промислове обладнання, теж заборонене для постачання в рф.
— Ввозять і промислові верстати і з Китаю: за них зараз важко заплатити безпосередньо – китайські банки майже не пропускають платежі за цю категорію продукції, а через Монголію це зробити можна.
— Формально монгольські банки теж не готові ризикувати: є проблеми з платежами з росії через ризик вторинних санкцій. Однак вони набагато м’якше ставляться до рублевих платежів, просять менше документів, ніж китайські банки.
— З платежами в доларах та євро через монгольські банки можливі проблеми, але можна переводити рублі з російського банку до монгольського – вони йдуть не через SWIFT, а через його російський аналог СПФС (Система передачі фінансових сповіщень) і не потрапляють під санкційні обмеження, а отже монгольські банки не цікавляться, за які саме товари платять замовники.
— У Монголії рублі можна конвертувати, і вже звідти платити в потрібній валюті куди завгодно (наприклад, я Японію – в ієнах), гроші зараховуються за два-три дні.
— Наразі країни «сімки» та ЄС обговорюють застосування санкцій до банків третіх країн, які використовують СПФС.
4. Китайські банкіри ускладнюють життя російським імпортерам.
— Тепер банки Китаю, щоби прийняти товар через треті країни, вимагають підтверджень, що він піде саме туди, а не до росії.
— Цим вони руйнують популярну схему проведення платежів за постачання до росії через «дружні» країни.
— Служби комплаєнсу одразу кількох китайських банків під час перевірки переказів почали вимагати підтвердження того, що товар, який закуповують за документами бізнесмени з «дружніх» до рф країн — Сербії, Білорусі, Киргизстану та Казахстану, буде доставлено саме в ці країни.
— У відправниках Bank of China, Agricultural Bank of China, China Construction Bank, популярний у зовнішньоторговельних компаній Zhejiang Chouzhou і навіть невеликі регіональні сільськогосподарські банки, а також створений для роботи з санкційним Іраном Kunlun Bank.
5. США та ЄС ввели санкції проти компаній та фізичних осіб в Ірані, причетних до виробництва ударних БПЛА та передачі їх росії.
— Санкції запроваджено проти чотирьох організацій, пов’язаних із компанією Rayan Roshd Afzar Company, а також проти керівника Організації авіаційної промисловості Ірану, яка здійснює нагляд за виробниками БПЛА.
6. У травні експорт ЗПГ із США повернувся до активного рівня, оскільки компанія Freeport LNG із Техасу відновила повну виробничу діяльність.
— Ця позитивна подія послужила поштовхом для зростання обсягів експорту, збільшившись з 6,2 млн. тонн у квітні до 7,60 млн. тонн у травні. Freeport LNG, один із найбільших експортерів ЗПГ у США, знову оперативно працює на максимальній потужності з 10 травня.
— Американські компанії-експортери також успішно скористалися підвищенням спотових цін в Азії, спрямувавши до цього регіону 40 відсотків свого загального обсягу експорту.
— Судна, що здійснюють перевезення, віддали перевагу шляху повз мис Доброї Надії в Південній Африці, з чим пов’язана більшість угод з постачання ЗПГ.
— Минулого місяця Європа придбала 3,18 млн. тонн американського ЗПГ, залишаючись головним експортним ринком США. У квітні імпорт американського ЗПГ до Європи склав 3,25 млн тонн.
— Незважаючи на це, експорт до ЄС у попередньому місяці трохи перевищував експорт до регіону Азії.
7. З середини травня бельгійський депозитарій Euroclear призупинив зарахування цінних паперів із неросійських депозитаріїв у свою інфраструктуру на будь-які рахунки, пов’язані з резидентами росії.
— «Ми більше не приймаємо будь-які нові папери, які надходять до системи Euroclear для позицій, що займаються від імені або на користь російських фізичних чи юридичних осіб», – йдеться у повідомленні депозитарію.
— Euroclear попросив клієнтів утримуватися від будь-яких заборонених операцій, а також розробити програми комплексної перевірки, які мають забезпечити ідентифікацію кінцевого інвестора.
— Рішення бельгійського депозитарію означає, що тепер російські інвестори та брокери не зможуть зараховувати туди папери з локальних ринків, наприклад, з американського депозитарію DTC, швейцарського Six Sis, британського CREST.
8. Чеська Республіка припинить використовувати російську нафту не пізніше першої половини 2025 року, коли державна трубопровідна компанія MERO завершить модернізацію трансальпійського трубопроводу (TAL), — повідомив прем’єр-міністр Петро Фіала.
— У 2023 році MERO і трубопровідна компанія TAL, в якій MERO належить 5% акцій, підписали угоду про збільшення потужності трубопроводу TAL на 4 мільйони тонн, що дозволить замінити постачання з росії трубопроводом Дружба, які були основним джерелом нафти для Чехії протягом 60 років.
— Потреби у сирій нафті країни з населенням у 10,9 мільйона осіб становили 7,4 мільйона тонн у 2023 році, з яких більше половини постачалося через Дружбу, а решту – через TAL.