Російські нафтові компанії зазнають нової хвилі проблем на ринку Туреччини через наростаючий тиск з боку США, які ввели санкції проти десятків танкерів «тіньового флоту» і домоглися блокування платежів через турецькі, китайські та арабські банки.
Як повідомляє Reuters, від роботи з російською нафтою відмовився головний турецький термінал щодо її перевалки — Дертйол , розташований на середземноморському узбережжі країни.
Порт, який прийняв у 2023 році рекордні обсяги нафти з РФ, більше не прийматиме вантажі від російських відправників, оголосила у вівторок компанія Global Terminal Services (GTS) , яка керує терміналом.
«Навіть за відсутності порушення будь-яких законів, правил чи санкцій компанія не прийматиме продукцію російського походження чи продукцію, відвантажену з російських портів, як додатковий захід до чинних санкційних правил», — пояснили в GTS. Компанія повідомила, що надіслала відповідне повідомлення клієнтам наприкінці лютого.
За даними Kpler, у 2023 році термінал у Дертйолі прийняв 11,74 мільйона барелів російської сировини — у сім разів більше загального обсягу від усіх відправників у 2021 році.
Частина цієї нафти, ймовірно, йшла на експорт, зокрема до країн ЄС. Так, експорт з терміналу 2023 року підскочив майже вп’ятеро порівняно з 2021-м, приблизно до 24,7 млн барелів. Після перевалки в Дертйоле нафта зазвичай експортувалася в грецькі порти Корінф, Елефсіс і Салоніки, а також у Роттердам і Антверпен, випливає з даних Kpler.
Останній танкер із російським паливом прибув у Дертйол 19 лютого, доставивши 511 тисяч барелів дизельного палива з Приморська. GTS повідомила, що продовжуватиме приймати вантажі з РФ, які були заявлені до повідомлення про припинення торгівлі.
Після російського вторгнення в Україну Туреччина втричі наростила закупівлю російської нафти, забираючи барелі, від яких відмовилися західні країни. На піку восени 2023 року обсяги експорту з РФ на турецький ринок перевищували 400 тисяч барелів на добу, після чого знизилися до 260 тисяч барелів на день, за даними Bloomberg за січень.
У лютому у російських нафтовиків виникли складнощі з отриманням грошей за відвантажену до Туреччини сировину. За словами джерел Reuters, причиною стало посилення санкційної політики американського мінфіну, який пригрозив вторинними заходами тим, хто порушує введені обмеження.
У січні аналогічні проблеми виникли з Індією , яка відмовилася приймати 14 танкерів із сахалінською нафтою сорту Sokol після того, як «Роснефть» не змогла відкрити рахунок в ОАЕ, щоб отримувати оплату в дирхамах.