Українська волонтерська організація Wild Hornets розпочинала з виробництва 30 дронів на місяць на квартирі, а зараз випускає 1500 пристроїв на місяць на невеликому підприємстві зі штатом 30 осіб. Деякі з них — волонтери без досвіду, інші — кваліфіковані інженери. Деякі з волонтерів хотіли навчитися збирати дрони на випадок, якщо їх призовуть до армії. Більшість із них члени сім’ї перебувають на передовій.
Дві моделі контролерів дронів
Компоненти замовляються, а потім збираються вручну. Деталі, які неможливо замовити, створюються на 3D-принтерах. Рік тому Україна не спромоглася задовольнити раптове зростання попиту на полімери, необхідні для 3D-принтерів, але тепер внутрішнє виробництво може задовольнити цей попит. Рік тому майже всі компоненти, які використовувала ця компанія, було вироблено в Китаї. Нині близько 70% виробляється в Україні. Батарейки стандартні, їх можна купити будь-де. Камери, відеопередавачі та деякі антени куплені в іншому місці. Материнські плати, контролери та корпуси виготовляються в Україні. Негайна зворотний зв’язок з передовою прискорила дослідження та розробки.
3D-принтер працює на індивідуальне замовлення. Ця частина буде утримувати дві антени дрону.
Більшість українського виробництва дронів здійснюється у цивільному секторі через невеликі компанії чи волонтерські організації. Це збільшує швидкість, з якою відбуваються технологічні зміни. Російське виробництво перебуває під контролем уряду, і вони роблять багато дронів, але технологічні зміни відбуваються повільно, навіть якщо зрештою вони копіюють українські розробки.
Wild Hornets працювали над 20 різними моделями дронів, які могли б працювати в умовах поганої видимості, використовуючи тепловізійну, інфрачервону та слабоосвітлену оптику. Грунтуючись на відгуках з фронту, вони зупинилися на одній моделі, яка ефективна, використовує інфрачервоне випромінювання та значно дешевше за теплооптику. Росія проводить майже всі свої логістичні операції у нічний час.
Світловий індикатор вказує на наявність короткого замикання, яке може бути смертельним у разі прикріплення боєприпасів.
Повітряні рами необхідно збирати обережно, щоб вібрації не заважали роботі гіроскопа. Вони створюють власні друковані плати, щоб уникнути залежності від зовнішніх джерел. На кожному етапі збирання електронних компонентів їх перевіряють на наявність коротких замикань, які можуть виявитися смертельними на передовій, якщо до них буде прикріплено вибуховий пристрій. Свого часу одна партія російських дронів вбила двох операторів дронів через несправну проводку, і все замовлення було відправлено назад виробнику.
Після того, як дрон повністю зібраний, програмне забезпечення «дрона-аматора» необхідно модифікувати, щоб важкі боєприпаси не переносилися на високих швидкостях, які швидко розряджають батарею. Існує також різниця між дронами-камікадзе з одностороннім рухом та бомбардувальниками, які вилітають з однією вагою, а потім скидають одну або кілька корисних навантажень та летять назад з іншою вагою. Електроніку необхідно налаштувати так, щоб можна було зберегти контроль за будь-якої ваги.
Організації пощастило мати доступ до відкритого поля, що не заважає діям підрозділів ППО, та використовувати його для випробувань нових моделей дронів. Корисне навантаження боєприпасів часто перевищує проектні характеристики на два кілограми, тому до дрона прикріплюють невибухонебезпечний вантаж і запускають його, щоб подивитися, як він працює. Після кожного польоту вони зчитують чорну скриньку, в якій записуються дані про продуктивність, та вносять корективи. Кваліфікований оператор також може визначити проблеми щодо реакції дрону. Джерелом вібрацій можуть бути двигуни чи гармонійна вібрація від корпусу пристрою. Конструкція планера або швидкість двигунів може бути змінено, щоб зменшити інтенсивність вібрацій. Більш плавні льотні показники полегшують політ операторам. Зазвичай потрібно 2-3 польоти, перш ніж дрон досягне оптимальної продуктивності.
Підготовка до випробувань дрону у польових умовах.
10-дюймовий дрон може нести 3,5 кг на відстань 7-10 км або 2,5 кг на відстань 10-15 км. Вібрації змусять двигуни постійно вносити невеликі коригування, що призведе до розрядки акумулятора та зменшення запасу ходу. Відсутність вібрацій означає послідовне та ефективніше використання енергії. Однак, додавання фільтрів для зменшення вібрацій знижує маневреність дрону.
До 2014 року використання дронів в Україні було цивільним хобі, і багато людей у відповідній спільноті знали одне одного. Після першого російського вторгнення вони використали свої навички, щоб допомогти українській армії, наскільки могли. Між ними, як і раніше, високий рівень спілкування, і ця компанія ділиться знаннями з усіма, кому потрібна допомога.
Дрон Mavic оснащений програмним забезпеченням для допомоги оператору. Коли оператор перестає керувати ним, він зависає. Дрон FPV розіб’ється. Дрони з FPV більш нестабільні, але в руках досвідченого оператора це надає їм більшої маневреності. Той факт, що дрони FPV падають на землю, коли оператор відпускає джойстик, дуже корисний при переслідуванні мети, що рухається. Mavic не використовуються як дрони-камікадзе.
3-осьовий випробувальний стенд дозволяє інженерам перевіряти органи управління з тангажу, крену та нишпорення, але ця компанія використовує його в першу чергу для балансування акумулятора та механізму падіння на дронах-бомбардувальниках. Для тестування нових серійних моделей вони фактично літають прототипом на прилеглому полі.
На великих відстанях цілі досягають 10% російських дронів, а для українців цей показник становить 20-30%. Імовірність успіху обох сторін збільшується більш коротких дистанціях. Дрони використовують дві частоти для роботи: сигнал контролера та відеосигнал. Якщо заклинити один оператор не зможе літати. Якщо заглушити інший, оператор втратить огляд. Для зміни тієї чи іншої частоти потрібно мати різні антени та оновлювати програмне забезпечення, що у польових умовах важко. Ця компанія отримує зворотний зв’язок від підрозділів та надає дрони, здатні працювати на незаглушених частотах. Наприклад, у Кринках український підрозділ змінює ПЗ та антени недалеко від лінії фронту. Росія не продемонструвала такого рівня гнучкості. Стрибкоподібна перебудова частоти не використовується на дешевших дронах, але у Wild Hornets планують це зробити в майбутньому.
Штучний інтелект для управління терміналом зараз не працює, але люди поза цієї організації працюють над ним постійно, і розробник вважає, що він запрацює протягом цього року.
Коли в загоні достатньо дронів-камікадзе, це все, що вони використовують. Коли їм не вистачає дронів з одностороннім рухом, вони використовують дрони-бомбардувальники. Односторонні дрони можуть досягати дальності дії 15 км, тоді як бомбардувальники обмежені 7-8 км. Дрони з одностороннім рухом точніші, оскільки можуть просто летіти в ціль. Бомбардувальники повинні знаходитись над метою та стійко, а ракурс камери потрібно міняти за допомогою сервомотора. Дроном-бомбардувальником досить складно вразити нерухому мету і практично неможливо вразити рухому. Нарешті, коли дрон-бомбардувальник повертається до оператора, його можна відстежити, і тоді команда дронів стає вразливою для контрбатарейного вогню.
Wild Hornets не створює конкретних дронів для конкретних боєприпасів, вона просто створює дрони, які можуть нести певну вагу, створює засоби для скидання боєприпасів з бомбардувальників та створює зв’язок, щоб оператор міг підірвати дрони-камікадзе. Боєприпаси контактного вибуху небезпечні, оскільки якщо ви втратите дрон під час поводження з ним, оператор може загинути. Дистанційна детонація дозволяє виробляти повітряні вибухи, що особливо ефективно проти особового складу. Між відправкою сигналу оператором та отриманням його дроном існує затримка, тому оператор повинен це враховувати. З метою безпеки можливість детонації може бути включена через материнську плату вже під час польоту дрону.
Це волонтерська організація, яка не одержує грошей від держави. Перевага в тому, що вони працюють набагато швидше. Недоліком є те, що гроші є обмежуючим фактором для розширення їх можливостей. Для бажаючих допомогти їх контактну інформацію на різних платформах тут.
80-хвилинне відео доступне тут.