БТР-ЗДА — нове дихання української «трійки»

775

Минуло вже більше п’ятнадцяти років з моменту розробки Харківським конструкторським бюро машинобудування ім. Морозова бронетранспортера БТР-3.

За цей період машина, яка на сьогодні серійно випускається на Київському бронетанковому заводі, не лише достатньо успішно себе зарекомендувала, а й зазнала низки різноманітних змін, які значно покращили її можливості. Нещодавно з’явилась оновлена модель бронетранспортера – БТР 3ДА, який створений з урахуванням досвіду застосування в зоні проведення антитерористичної операції на сході України.

Як відомо, БТР-3 представляє собою бронетранспортер з колісною формулою 8х8, який призначений для транспортування особового складу мотострілкових підрозділів і їх вогневої підтримки в бою. БТРи використовуються для оснащення підрозділів здатних вести бойові дії в різних умовах, у тому числі в умовах застосування противником зброї масового ураження. Починаючи з 2002 року були розроблені і поставлені на експорт різні модифікації бронетранспортера БТР-3, а саме: БТР-3У «Мисливець», БТР-3У1, БТР-3Е, БТР-3Е1, тягач БТР-3 ARV, машина вогневої підтримки БТР-3 CPWS 30, самохідні міномети БТР-3М1 та БТР-3М2, командирська машина БТР-3К, медична машина — БТР-3С, самохідний протитанковий комплекс – БТР 3РК, БРЕМ — БТР-3БР. Всі вони успішно поставлялися на експорт у більш десяти країн світу. Одним із найбільших споживачів даної машини став Таїланд, який отримав на озброєння більше двохсот машин у версії БТР-3Е1.

БТР-3ДА

Однак застосування машини в реальних бойових умовах в зоні проведення АТО на Донбасі засвідчило, що машина потребує вдосконалення. За підсумками експлуатації на прохання українських військових в конструкцію БТР-3 були внесені майже 740 змін. В результаті виникла нова, більш якісна машина, яка отримала назву БТР-3ДА.

У першій половині 2016 року Київський бронетанковий завод випустив перші два глибоко модернізовані бронетранспортери БТР-3ДА. Ці машини оснастили чотиритактним 6-циліндровим дизельним двигуном з рідинним охолодженням Deutz BF6M 1015CP і автоматичною трансмісією Allison типу 3200SP.

Зараз БТР-3ДА здатний долати підйом на гору з кутом у 30 градусів, рів завширшки 2 метри та перешкоду заввишки 0,7 метри. До того ж при завантаженості у 16,5 тонн, доведеної до бойової маси, бронетранспортер БТР-3ДА розвиває максимальну швидкість по шосе 104 км/год.

Бронетранспортер оснащений бойовим модулем БМ-3М «Штурм М» зі стабілізацією блоку озброєння у двох площинах (стабілізацію забезпечує сучасний цифровий стабілізатор високої точності СВУ-50-4С з використанням твердотільних гіроскопів). Модуль має стандартну 30-мм автоматичну гармату ЗТМ-1 (з боєкомплектом 350 пострілів), а також дві пускові установки для протитанкових керованих ракет «Бар’єр», 30-мм автоматичний гранатомет КБА-117 та спарений кулемет КТ-7,62 мм (з боєкомплектом 2000 набоїв). Система панорамного огляду дозволяє членам екіпажу тримати в полі зору місцевість під розгорнутим кутом (майже 360 градусів).

Бойовий модуль «Штурм- М»

З метою ефективного застосування БМ-3М на БТР-3ДА по лівому борту встановлений додатковий енергоагрегат, який дозволяє управляти модулем без використання основної силової установки.

Додатковий енергоагрегат

Оновлений бронетранспортер має покращений бронезахист екіпажу. Збільшилася кількість шарів внутрішнього додаткового захисту з семи до шістнадцяти. Зріс протисколковий захист. Крім того, на машину передбачено встановлення протикумулятивних решітчастих екранів.. Для забезпечення відповідного рівня захисту використовується бельгійська бронесталь, а корпуси машини «з нуля» виготовляються на Лозівському ковальсько-механічному заводі. Хоча за рекомендаціями розробника – ДП «ХКБМ», може використовуватися і польська і фінська сталі.

Машина пройшла визначальні відомчі випробування, після яких були виявлені недоліки. Більшість зауважень усунено, по деяким ведеться робота. Зараз планується провести вдосконалення бойового модуля, на який буде встановлений оптико-електронний модуль (ОЕМ-ВМ) з тепловізійним каналом Ізюмського приладобудівного заводу. Для силових структур Таїланду тепловізійний канал в оптико-електронному модулі не передбачався.
На сьогодні БТР-3ДА прийнятий в експлуатацію в ЗС України та в підрозділах інших силових структур експлуатуються переважно машини БТР-3Е1 та БТР-3Е1-У. Матеріально-технічне обслуговування машин здійснюється силами виїзних бригад Київського бронетанкового заводу та силами ремонтних підрозділів, де вони експлуатуються. Якщо ж не вдається усувати поломки на місці, то машину відправляють на підприємство.


Для більш оперативного виконання робіт з ремонту нової машини в місцях їх експлуатації необхідно організувати комплект групового ЗІП на БТР-3ДА, куди входитимуть комплектувальні одиниці, які найбільш часто виходять з ладу.

Окремо слід зазначити, що на Київському бронетанковому заводі на сьогодні виготовлені 2 командирські машини, які отримали назву БТР-3К. Вона зовні відрізняється лише кількістю антенних виводів, адже на ній встановлена апаратура зв’язку та засоби навігації.
Сьогодні Київський бронетанковий завод продовжує роботи з виготовлення БТР-3ДА і виконує замовлення в інтересах Національної гвардії України.

Загалом оновлена машина вийшла достатньо непоганою. Однак головна її перевага в тому, що вона набула нової якості за рахунок вдосконалень внесених за підсумками застосування в зоні проведення АТО на Донбасі.

defence-ua.com

Поделиться:
Загрузка...