Під час проведення круглого столу, присвяченого проблемам реформування ОПК України й шляхам та можливостям реалізації цієї реформи, що відбулася 12 вересня ц.р. у інформаційному агентстві «Укрінформ», були прилюднені дані про успіхи та окремі проблеми у вітчизняному кластері авіабудування.
У круглому столі брав участь радник президента АТ «Мотор Січ» Іван Божков, який під час обговорення гострих питань оприлюднив інформацію стосовно успіхів та окремих проблемам в українському виробництві сучасних гелікоптерів.
Так, він зазначив, що за останні 7 років, АТ «Мотор Січ» практично з нуля створило вертолітне виробництво. На нових площах підприємства був побудований сучасний завод, який насичений станочним парком світового рівня, з виготовлення нових гелікоптерів.
За ці роки підприємство зробило декілька глобальних кроків – було створено вітчизняне КБ з розробки нових гелікоптерів, чисельністю 500 працівників, а у Харківському авіаційному інституті, за кошти заводу, відкрита нова кафедра де готують фахівців в галузі вертолітобудування.
«Мотор Січ» створила нові цехи з виробництва та ремонту редукторів. Закупила сучасну американську лінію та технології за кілька десятків мільйонів доларів. На цей час готується освоєння виробництва несучих та рульових гвинтів для всіх типів вертольотів, які експлуатуються в Україні, в тому числі в ЗСУ.
Як зазначив Іван Божков, загальна кількість вітчизняних організацій залучених наразі у циклі створення і виробництва вітчизняних вертольотів, складає 247 підприємства.
Турбовальний двороторний двигун АІ-450М
«Сьогодні готується освоєння виробництва несучих та рульових гвинтів для всіх типів вертольотів, що експлуатуються в Україні, в тому числі в нашій армії. Це, в першу чергу, потреба у несучих гвинтах для гелікоптера Мі-24», зазначив Іван Божков.
Представник «Мотор Січ» повідомив, що на цей час підприємство працює над завершальним етапом, зі створення та серійного виробництва двох типів вертольотів – Мі -2МСБ «Надія» та Мі-8 МСБ.
Перші льотні випробування вітчизняного гелікоптера МСБ-2 «Надія». 16 квітня 2018 року. Фото: «Мотор Січ»
За словами Івана Божкова, більша частина корпусів для гелікоптера Мі-2 виготовлена в Польщі, де до недавнього часу ця модель виготовлялася серійно.
«Ми беремо корпус цього вертольота, він перевіряється. Ми його насичуємо — нашим сучасним мотором, розробки «Івченко-Прогрес». Ми виготовляємо редуктор, ми виготовлятимемо несучі гвинти та авіоніку на цей вертоліт. Він називається Мі-2 МСБ. У перспективі, ми замінимо корпус, виготовимо його з нових композиційних матеріалів й вийде класичний новий гелікоптер, злітною масою до 6 тон, ми його назвали «Надія», — розповів представник АТ «Мотор Січ».
Аналогічна робота, за словами представника запорозького підприємства, проводиться й з Ми-8.
«Беремо корпус, насичуємо його сучасним обладнанням та новими вузлами. Тобто новий двигун 5 покоління, новий редуктор та нові несучі гвинти», — зазначив Іван Божков.
Військовий десантно-транспортний вертоліт Мі-8МСБ-В на виставці MSPO 2018
Під час доповіді, радник президента АТ «Мотор Січ» також повідомив й про інші досягнення заводу.
«Мало хто знає, але на сьогодні в ЗСУ нами поставлено та успішно експлуатується 23 одиниці вертольотів Мі-8 МСБ та 10 вертольотів МСБ-2», — зазначив І.Божков.
Також він підкреслив, що рівень якості та можливості цих вертольотів відповідають найкращим світовим зразкам цього класу. Зокрема запорозька модифікація гелікоптера Мі-8МСБ встановила 13 світових рекордів.
«При цьому вартість запорізького вертольота Мі-2 МСБ становить 1,5 млн доларів, а вартість льотної години 340 доларів. У свою чергу вартість вертольота Мі-8 МСБ становить близько 5,5 млн євро, а вартість 1 години льотного часу близько 1 тисячі євро», — підкреслив Іван Божков.
Нагадаємо, що «Мотор Січ» в тандемі з КБ «Івченко-Прогрес», входить в п’ятірку найбільших виробників моторів для авіації у світі. Якщо французька фірма Snecma (зокрема двигун цієї компанії SaM146 встановлюється на «російський» Sukhoi Superjet 100), яка виробляє більшу частину двигунів для Boeing 737 (один з найпопулярніших пасажирських літаків у світі) має чисельність працівників близько 15 тис. осіб та виготовляє близько 15 найменувань продукції. То українське підприємство виробляє близько 40 типів та модифікацій двигунів й має чисельність працівників у 22 тисячі та 6 заводів.
Торкнувся представник АТ «Мотор Січ» й питання імпортозаміщення.
«Міф № 3 — що виробництво цих вертольотів базується на російських комплектуючих. Це знову таки підкреслюю — міф. На сьогодні є проблема лише з певною кількістю композиційних матеріалів та складних сплавів, які ми, на даний момент, закуповуємо за кордоном, в першу чергу у європейських виробників», — повідомив Божков.
На останок, представник одного з найбільших українських підприємств авіаційної галузі зазначив:
«За підтримки держави ми залишимося в списку 10 світових країн, які здатні створювати авіаційні двигуни й у списку 20 країн, здатних створювати авіатехніку. Це наша гордість і ми не повинні її втратити».
defence-ua.com