Комплекс керованого озброєння 524Р для гелікоптерів Мі-8/Мі-24/Мі-2 створений з опорою на національні технології та вітчизняну кооперацію.
Бойовий гелікоптер, озброєний високоточними керованими ракетами та цілодобовою оглядово-прицільною системою з тепловізійним, телевізійним та лазерним каналами для ведення бою вночі – давня мрія українських військових. Для втілення цієї мрії в реальність наразі є всі передумови. Приватна компанія «Рамзай» в партнерстві з ДП «ДержККБ «Луч», а також черкаським заводом ДП НВК «Фотоприлад» та ДП «Ізюмський приладобудівний завод» створили всепогодний вітчизняний контур керування ракетним озброєнням.
Комплекс керованого озброєння 524Р у складі основного виробу – гелікоптерів типу Мі-24, Мі-8 та Мі-2 – призначений для виконання задач цілодобового огляду, виявлення, розпізнавання та автоматичного супроводження наземних та повітряних рухомих і нерухомих цілей, а також для бойового застосування ракет РК-2В з борта гелікоптера. Комплекс керованого озброєння 524Р з ракетою РК-2В забезпечує дальність виявлення цілі типу «танк» до 10 км, а ракета здатна вражати цілі на дальності до 7,5 км.

Всепогодні «очі», які запропоновано встановити на гелікоптер – поворотний оптико-електронний модуль. Він створений силами ДП НВК «Фотоприлад». Лазерний канал управління ЛКК-В ракетою РК-2В, який інтегровано в модуль «Фотоприладу», створений ДП «Ізюмський приладобудівний завод». Власне кероване озброєння – комплекс «Бар’єр-В» з ракетою РК-2В – створено на ДержККБ «Луч».До речі, саме «Бар’єр-В» з ракетою РК-2В встановлений на гелікоптерах Мі-24, які Україна у 2010-2011 роках модернізувала для Азербайджану. Гелікоптери, які отримали позначення Мі-24G («G» азербайджанською означає «нічний»), були модернізовані південноафриканською компанією Advanced Technologies and Engineering, ДП «Конотопський авіаремонтний завод «Авіакон» та ДержККБ «Луч». Основою для вдосконалення став створений південноафриканською компанією пакет модернізації Мі-24 Super Hind Mk.4 (Super Hind). Гелікоптери Мі-24G протягом експлуатації отримали високі оцінки від азербайджанських військових. Були позитивно відзначені ударні можливості Мі-24G завдяки використанню українських ПТРК «Бар’єр-В» та здатності гелікоптера вести бойові дії вночі.

У тому давньому проекті ДержККБ «Луч» вдалося виконати дослідно-конструкторську роботу з інтеграції вітчизняної бойової керованої ракети в гелікоптер Мі-24 за допомогою оборонної компанії Південно-Африканської Республіки, яка займалася постачаннями оглядово-прицільних гіростабілізованих оптоелектронних систем. Як результат в Азербайджані було зроблено близько 30 пусків українською гелікоптерною ракетою РК-2В комплексу «Бар’єр-В». Замовник залишився задоволеним, але ще більше задоволеними залишились українські виконавці, причому не тільки оплатою за обладнання та роботи. Бо саме тоді Україна наблизилася до результату, який раніше здавався нездійсненним. А саме до самостійного створення комплексу керованого озброєння для гелікоптера.
Поворотний оптико-електронний модуль ПМ-ЛКТ «Спектр»
Дальність розпізнавання цілі типу «танк»телевізійним каналом спостереження:тепловізійним каналом спостереження: | не менш як 8000 мне менш як 6000 м |
Діапазон дальності наведення керованого озброєння по лазерному каналу: | 50-7500 м |
Похибка на всіх дальностях стрільби | не більш як 0,8 м |
Кути наведення стабілізованої лініїпо курсу:по тангажу: | +/- 80 °від + 15° до — 20° |
Нині цей досвід та рішення вкотре пропонуються для української армії, гелікоптери якої не можуть виконувати бойові задачі вночі та не мають достатньої бойової потужності. З усім тим, на відміну від проектів з ПАР, а також незавершеного проекту з французькою компанією Sagem (для встановлення на український прототип Мі-24ПУ2 пропонувалася оглядово-прицільна гіростабілізована оптоелектронна система Sagem Euroflir 410 з інтегрованим в її склад лазерним каналом ЛКК-В для керування ракетою РК-2В), комплекс керованого озброєння 524Р створений з опорою на національні технології та вітчизняну кооперацію. «Єдиним виробом закордонного виробництва в комплексі є тепловізійні камери», – повідомляють у команді розробників.

Поряд з чотирма керованими ракетами РК-2В, комплекс 524Р забезпечує й застосування некерованих ракет типу С-5, С-8, а також універсального гарматного контейнера УПК-232-250 та авіаційних бомб.
Зрозуміло, що в проекті бере участь і ПАТ «Мотор Січ», а генконструктор В. Богуслаєв також поставив свій підпис на «Рішенні про організацію робіт». Фактично йдеться про унікальну схему державно-приватного партнерства, в якому ресурси приватних інвесторів відіграють ледь не ключову роль. Наприклад, всі роботи ДП НВК «Фотоприлад» виконуються коштом приватного підприємства, до того ж всі роботи з кооперації та фінансування випробувань відбуваються за обігові ресурси учасників. На жаль, держава вже звично налаштована отримувати стратегічний продукт майже без жодних внесків. Однак проект настільки перспективний, що займатися ним варто, стверджують його учасники. Ринок цієї модернізації у світі дійсно величезний, а залежність українських виробників відтепер буде мінімальною.
Комплекс пройшов перший етап льотних випробувань з успішними запусками ракет по цілях, що імітують танк чи ДЗОТ. Всі посадові особи, зокрема міністр оборони та начальник Генштабу, поставили свої підписи на документі, який визначає порядок робіт з проведення держвипробувань та постачання на озброєння цього виробу. Як очікується, вже найближчим часом комплекс 524Р буде представлений на державні випробування та переданий на підконтрольну експлуатацію в ЗСУ, а згодом і прийнятий на озброєння.
Тож з впевненістю можна стверджувати: потенціал України у створенні нових озброєнь та військової техніки дуже високий. А ЗСУ мають реальну можливість переоснащення високотехнологічною зброєю в рамках активності вітчизняного ОПК.
P.S.
На Чернігівщині поблизу Гончарівського спеціалісти ДНДІ ВС ОВТ разом із фахівцями АТ «Мотор Січ» завершили проведення випробувань гелікоптера Мі-2МСБ, оснащеного некерованими авіаційними ракетами типу С-8.
Про це повідомляє Армія Inform.
Гелікоптер Мі-2СМБ, який виготовило підприємство «Мотор Січ», є успішною модернізацією моделі «Мі-2» радянського періоду. Модернізація проведена шляхом заміни застарілих і знятих з виробництва двигунів типу ГТД-350 на нові малорозмірні турбовальні двигуни АІ-450В вітчизняного виробництва з цифровими приладами контролю та оновленням бортового обладнання гелікоптера.

Наголошується, що під час випробувань було здійснено понад 40 випробувальних польотів із бойовим застосуванням близько 400 ракет.

За результатами випробувань визначено основні льотно-технічні характеристики гелікоптера Мі-2МСБ, оцінено точність стрільби з нього по наземних цілях. Це в майбутньому дасть можливість використовувати отримані дані для розробки нових методичних рекомендацій, і насамперед – це зменшення витрат на навчання курсантів-льотчиків та вдосконалення практичних навичок екіпажів гелікоптерів Збройних Сил України.
Модернізовані вітчизняні гелікоптери Мі-2МСБ адаптують під використання авіаційних окулярів нічного бачення PNL-3 «Bielik» та шоломів THL-5NV виробництва польської компанії PCO S.A.
Відзначається, що нещодавно у Запоріжжі на базі підприємства «Мотор Січ» військові Державного науково-дослідного інституту випробувань і сертифікації озброєння та військової техніки (ДНДІ ВС ОВТ) випробовували вертоліт Мі-2МСБ з адаптованим світлотехнічним обладнанням під застосування окулярів нічного бачення типу PNL-3 та захисного шолома типу TНL-5NV.
Дані випробування спрямовані на забезпечення можливості виконання польотів на гранично малих висотах у темний час доби. Застосування ж окулярів PNL-3 дасть можливість виконувати зліт та приземлення на вертольоті Мі-2МСБ на непідготовлені майданчики при пілотуванні вночі, що значно збільшить якісну та кількісну складову польотів, а також забезпечить використання вертольота як навчального тренажера для підготовки курсантів як вдень, так і вночі.

Авіаційні окуляри нічного бачення PNL-3 «Bielik», шолом THL-5NV та панель управління гелікоптера Мі-2МСБ / Фото: АрміяInform
Під час випробувань працювали над вдосконаленням вертольота Мі-2МСБ, зокрема оснащували його стрілецьким озброєнням калібру 12,7 мм, гранатометами типу УАГ-40 та керованим ракетним озброєнням.

Варто додати, що аналогічні прилади нічного бачення від компанії PCO S.A. раніше проходили випробування й на інших гелікоптерах ЗСУ. Зокрема ударних Мі-24 та військово-траспортних Мі-8.
Нагадаємо, PCO S.A. має 40-річний досвід роботи і є практично єдиним в Польщі виробником електронно-оптичних приладів на основі лазерів і технологій нічного/теплового бачення.

Стенд польської компанії PCO S.A. на виставці «Зброя та Безпека-2019»
Польська компанія однією з перших почала свою співпрацю з українцями у 2013 році, та є однією з тих, що одразу стала на допомозі українському ОПК в складні часи початку агресії РФ.

Прилади нічного бачення PCO S.A. на виставці «Зброя та Безпека-2019». На передньому плані нові авіаційні окуляри нічного бачення PNL-4 для екіпажів військових гелікоптерів і транспортних літаків
Окрім авіаційних приладів, PCO S.A. також успішно співпрацювала з ДК «Укроборонпром» у постачанні електронно-оптичних приладів нічного бачення, спеціально розроблених польською компанією для модернізації бойових машин БМП-1, що перебувають на озброєнні ЗСУ.
defence-ua.com