Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок
санкцій, станом на 31.01.2025
1. Українські дрони зупинили роботу одного з найбільших нафтових портів росії – Усть-Луги на Балтійському морі.
— Після атаки БПЛА 29 січня відвантаження нафти з порту, який обробляє кожен п’ятий барель російського експорту, було зупинено.
— Офіційно підтверджено удар по нафтоперекачувальній станції в Тверській області, яка є частиною Балтійської трубопровідної системи-II. Через неї російська нафта надходить до Усть-Луги з трубопроводу «Дружба».
— Внаслідок атаки транспортування сировини припинилося.
— Минулого року через Усть-Лугу щоденно експортувалося близько 650 тисяч барелів нафти, що робить цей порт одним із ключових для російської нафтової галузі.
2. Металургійна криза в росії: заводи на межі виживання, уряд готує «порятунок».
— російська металургія стрімко деградує: виробництво обвалюється, попит падає, експорт скорочується, а компанії працюють на межі збитковості. Уряд рф змушений готувати екстрений план підтримки галузі.
— Водночас у проєкті бюджету-2025 заплановано збільшення податкових надходжень від галузі до 69 млрд рублів, що ставить металургів у ще більш скрутне становище.
— Виробництво сталі в росії за 2024 рік скоротилося на 7%, до 70,7 млн тонн– це найгірший показник серед усіх найбільших виробників.
Для порівняння:
— У Китаї виробництво знизилося лише на 1,7%
— В Індії – зросло на 6,3%
— Магнітогорський металургійний комбінат (ММК), найбільший у рф, знизив виробництво сталі на 14%, що стало найгіршим результатом за 5 років.
— Колись одна з провідних галузей економіки рф стрімко йде в піке. Західні санкції, скорочення експорту, падіння внутрішнього попиту та відсутність нових ринків збуту ставлять металургійні заводи на межу закриття.
— Поки уряд рф роздає пільги та податкові канікули, аби втримати галузь на плаву, економічна реальність невблаганна: росія перетворюється на країну третього світу, яка втрачає промисловість та технологічні можливості.
3. Санкції знищили російський експорт сталі
— Через міжнародні санкції російські металурги втратили західні ринки та не змогли знайти нових клієнтів в Азії.
У 2024 році:
— Експорт російської сталі впав на 22%– до 14,1 млн тонн
— Продаж сталевих труб обвалився вчетверо – з 436 тисяч тонн до 100 тисяч
Ринок усередині країни теж обвалюється
— Внутрішній попит на сталь впав на 3 млн тонн, до 41 млн тонн.
— Основні причини:
— Криза у будівництві: забудовники змушені згортати проєкти через високу ставку ЦБ
— Проблеми автопрому: китайські автовиробники не бажають локалізувати виробництво в рф, на відміну від європейських компаній, які раніше будували заводи.
4. Обсяги грошових переказів з росії до сусідніх країн продовжили падати у 2024 році, що свідчить про послаблення російської економіки та зменшення впливу Кремля на пострадянський простір.
— Казахстан: обсяг переказів скоротився на 44% у доларах (до $132,8 млн), хоча рф все ще лишається основним джерелом надходжень. Це сигналізує про ослаблення економічних зв’язків між країнами.
— Грузія: росіяни переслали на 65% менше коштів – всього $541,2 млн у порівнянні з $1,5 млрд роком раніше. Це явний знак того, що грузини все більше дистанціюються від токсичного сусіда.
— Вірменія: падіння на 13%, до $3,2 млрд. Москва поступово втрачає контроль над своїм давнім сателітом, що вже шукає нових союзників на Заході.
— Киргизстан – єдина країна, куди перекази зросли (+12%, до $2,6 млрд), що лише підкреслює, що росія може впливати хіба що на найбідніші та залежні держави.
— Загалом тенденція чітка: економічний занепад росії підриває її можливості фінансувати трудових мігрантів та підтримувати політичний вплив. Санкції, обвал рубля та міжнародна ізоляція лише посилюють цю деградацію.
5. Колапс на залізницях росії: вантажі їдуть по два місяці .
— російська залізнична система опинилася у хаосі! Через спробу перенаправити вантажопотоки в Азію та пріоритет оборонних перевезень залізнична мережа не витримує навантаження.
— Середня швидкість вантажних поїздів впала до 40,6 км/год – найгірший показник із 1960 року. Контейнери з Далекого Сходу їдуть до центру росії до двох місяців.
— Дефіцит локомотивів та машиністів призвів до зростання кількості “покинутих” поїздів у 2,4 рази – зараз їх 42,6 тисячі.
— У 2024 році РЖД намагається вирішити проблему, інвестуючи 137,7 млрд рублів у нові локомотиви, але колапс залишається. російська транспортна система на межі зриву.
— Дефіцит обладнання, перевантаження інфраструктури та нові маршрути в Азію – все це тягне залізниці рф у глибоку кризу.
6. Деталі для іномарок у росії подорожчали за 2024 рік у середньому на 20-50% — це в рази швидше за середню інфляцію (9,5%) .
— Найгірша ситуація виявилася з європейськими марками: Mercedes, BMW, Volvo, Skoda, Audi та Volkswagen.
— Проблема в тому, що складнощі з постачанням деталей через санкції та труднощі з оплатою тільки наростають.
— Серед інших факторів автосервіси та страховики називають стрибки курсів валют та загальну інфляцію.
7. Після чергового посилення санкцій США, китайські банки знову почали блокувати платежі до росії, включаючи трансакції в юанях.
— Газпромбанк та десятки посередницьких компаній, які намагалися обходити обмеження, опинилися під прицілом американських санкцій наприкінці 2024 року.
— Тепер китайські кредитні організації затримують платежі, остерігаючись нових санкцій. Це свідчить про те, що навіть Пекін, попри показову дружбу, не хоче ризикувати співпрацею з Заходом заради порятунку росії.
— Американський Мінфін нещодавно додав до «чорного списку» близько 100 компаній, зокрема китайських, які сприяли обходу санкцій. Киргизький Керемет-банк також опинився під санкціями через обслуговування валютних платежів для російського оборонного сектору.
— Все це призвело до різкого падіння російського експорту. У четвертому кварталі 2024 року росія заробила на експорті товарів $99,6 млрд — на 7% менше, ніж за аналогічний період минулого року.
— У грудні експорт впав на 19%, а профіцит торгового балансу скоротився до жалюгідних $5,6 млрд — це найнижчий показник з 2020 року.
— Спроби обійти санкції призводять лише до ще більшого тиску на економіку рф. Китай, який раніше здавався надійним партнером, тепер демонструє, що не готовий ризикувати через росію.
8. Польща попереджає ЄС про небезпеку залежності від російських добрив.
— Польща закликає Європейський Союз скоротити залежність від російських добрив. Варшава вказує на ризики продовольчої безпеки через зростання імпорту російських добрив, які все ще масово потрапляють на європейський ринок.
Факти:
— У 2023 році росія залишалася найбільшим постачальником добрив до ЄС. Це приносить Кремлю мільярдні доходи, які можуть йти на фінансування війни проти України.
— Польща закликає Брюссель ввести обмеження та підтримати європейських виробників.
— Варшава наголошує: ЄС має діяти рішуче, щоб уникнути нової критичної залежності від рф, як це було з газом і нафтою.
9. Запровадження Єврокомісією мит на російські добрива має на меті послабити військову економіку рф, підтримати європейських виробників і запобігти стрибку цін.
— Європейські виробники добрив вже давно заявляли, що росія використовує дешевий газ для виробництва добрив і зберігає експортні прибутки, попри санкції.
— Тепер Брюссель запроваджує мита, але їхнє поступове підвищення — з 40 євро за тонну до 430 євро протягом трьох років — ризикує не дати швидких результатів.
— Фермерські асоціації ЄС попереджають, що нові тарифи можуть призвести до зростання витрат, якщо не буде компенсуючих заходів, таких як скасування мит на імпорт добрив з інших країн.
— Водночас виробники добрив вважають, що санкції вводяться запізно і дозволяють рф продовжувати заповнювати ринок до 2026 року.
— Минулого року ЄС імпортував понад 6 млн тонн російських добрив на 2,12 млрд євро — рекордний обсяг із 2022 року.
— Попри заяви про «стратегічну автономію», нинішній темп введення мит може не створити реального впливу на російські фінансові потоки.
10. Держсекретар США: обидві сторони платять страшну ціну у війні, обидві повинні поступитись.
— Держсекретар США Марко Рубіо повторив, що війна в Україні повинна завершитися переговорами, і обидві сторони повинні будуть чимось поступитися.
— Рубіо зазначив, що зараз йдеться про затяжну війну і навіть гірше, оскільки Україна продовжує втрачати території, і з цим, на його думку, мають погодитися навіть демократи.
— Він наголосив, що скоєне путіним – це жахливо, але на думку держсекретаря, США і Захід у війні теж припустилися помилок.
— «Неправильно, що ми якимось чином призвели до того, що дозволили людям повірити у те, що Україна здатна завдати поразки росії, відштовхнути все до того стану, який був у 2012 чи 2014-му, коли росія захопила Крим», – зазначив Рубіо.
— Але в результаті, за його словами, все переросло в ситуацію, коли останні півтора року йдеться про фінансування затяжної війни. «Обидві сторони платять страшну ціну у цій війні, обидві сторони розуміють, що вони не досягнуть своїх максималістських цілей і потрібно проробити значну роботу.
— І тільки зі Сполученими Штатами під лідерством президента Трампа це може бути можливо. Це не буде просто і потребуватиме певного часу, але я знаю, що він рішуче налаштований цього досягти», – наголосив Рубіо.
11. Обсяг торгівлі між росією та Німеччиною з 2021 року впав на 82%, а з 2023-го — на 30%.
— З січня по жовтень минулого року він становив $8,6 млрд. Хоча ще на початку року Німеччина залишалася головним торговим партнером рф у ЄС.
— Берлін має намір й надалі продовжувати санкційний курс проти росії, стверджують німецькі дипломати.
12. Прем’єр-міністр Угорщини Віктор Орбан знову виступив на захист росії, відкрито погрожуючи ветувати санкції ЄС, якщо Україна не відновить транзит російського газу.
— Цей ультиматум Орбана вкотре демонструє його проросійську позицію, яка дедалі більше ізолює Угорщину всередині ЄС.
— Фактично, він використовує свій вплив для шантажу Брюсселя, відстоюючи інтереси Кремля замість європейської солідарності.
— Попри те, що цього разу його уряд погодився не блокувати санкції, отримавши гарантії від Єврокомісії щодо транзиту газу, Орбан вже натякнув, що може знову заблокувати будь-які нові обмеження проти москви через пів року.
— Його риторика вкотре підтверджує, що Угорщина стала «троянським конем» путіна всередині ЄС, підриваючи спроби Брюсселя посилити тиск на росію.
13. Італійський виробник станків постачав продукцію в росію після початку війни.
— Італійська компанія Cividale Spa, яка виробляє високоточне обладнання для військових заводів, продовжувала постачати продукцію в рф навіть після повномасштабного вторгнення в Україну.
— За час війни компанія відправила в росію товарів на понад 17 млн євро.
Що саме постачали окупантам?
— Лопаті гребних гвинтів для криголамів
— Деталі парових турбін
— Насоси для нафто- та газової галузі
— Металеві блоки для виробництва
— Остання відома поставка – 1 квітня 2024 року.
— Ще у 2012 році Cividale Spa заснувала в рф дочірню компанію «БВК», яка контролювала ливарний завод у промисловому парку «Станкомаш». Італійці вклали в це підприємство 4,5 млн євро.

Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок
санкцій, станом на 30.01.2025
1. росія втрачає космічне лідерство: кількість запусків впала до рівня 1960-х.
— росія продовжує втрачати позиції у світовій космічній гонці. За підсумками 2024 року “Роскосмос” здійснив лише 17 космічних запусків, що на 2 менше, ніж у 2023 році, і на 4 менше, ніж у 2022-му.
Для порівняння:
— США здійснили 145 запусків (в 8 разів більше)
— Китай — 68 запусків (в 4 рази більше).
— При цьому заплановані 40 запусків на рік так і не були виконані навіть наполовину. Менше пусків було лише під час пандемії у 2020-2021 роках (16).
— За даними BBC, рівень російських запусків впав до показників першої половини 1960-х років, коли СРСР тільки починав підкорювати космос.
Як змінювалися лідери космічних запусків за 25 років:
— У 2000 році росія була на першому місці: 30 запусків на рік, США — 28, Європа — 12, Китай — 5.
— У 2024 році США збільшили кількість пусків у 5,2 раза, Китай — майже в 14 разів.
— росія тепер лише третя у світовому рейтингу та ледь випереджає Нову Зеландію, яка здійснила 13 запусків за рік.
— Космічна галузь росії продовжує стагнувати, а країна стрімко втрачає статус космічної держави.
2. російські мільярдери зазнали серйозних втрат у своєму флоті через санкції.
— Якщо колись у них було понад 70 супер’яхт, то зараз залишилося близько третини. Багато з них втекли в ОАЕ або Туреччину, де поки що яхти не загрожують арешти. Там помітили судна Мельниченка, Рашникова, Галицького, Скоча, Міхельсона, Абрамовича, Костіна та інших.
— Деякі яхти повернулися до росії, зокрема ті, що пов’язані з Путіним та Медведєвим, але не без втрат.
— Найбільший удар – це арешт 140-метрової Scheherazade в Італії. У США та Європі під санкції потрапило близько 20 яхт, деякі вже продані з аукціону, зокрема Alfa Nero і Axioma.
— Україна отримала лише одну – Royal Romance Медведчука, яку передала Хорватія.
— Російські багатії намагаються позбутися яхт – за останні три роки їх активно скуповують американці.
— Частина яхт досі перебуває під таємними арештами – у Нідерландах затримали 14 суден, але офіційні власники не розголошуються.
— Загальна картина така: росіяни втратили контроль над більш ніж половиною своїх найдорожчих яхт, і тренд на їх продаж або арешт продовжується. Ті, хто залишив судна в Європі чи США, швидше за все, їх уже не повернуть.
3. росіяни все частіше беруть мікропозики під величезні відсотки, бо отримати кредит у банку стає важче.
— У грудні 70% усіх нових кредитів видали мікрофінансові організації (МФО), хоча рік тому ця частка була меншою – 47,4%. До того ж загальна сума таких позик різко зросла: МФО видали людям 1,26 трлн рублів лише за перші дев’ять місяців 2024 року, що на 23% більше, ніж за аналогічний період попереднього року.
— Причина в тому, що банки посилили вимоги до позичальників. Для незабезпечених кредитів діють жорсткі обмеження через високі ризики неплатежів, тоді як МФО поки що не посилили свої правила. В результаті, багато людей звертаються до «займів до зарплати» під шокуючі 292% річних.
— Ця ситуація повторюється щоразу, коли в росії зростає економічна нестабільність – так було і в 2020 році під час пандемії, і після початку повномасштабної війни в Україні у 2022 році. Банки зменшують видачу кредитів, а МФО заповнюють цю нішу, пропонуючи швидкі гроші під драконівські умови.
4. ЄС пропонує ввести податок на користування Балтійським морем – удар по російському експорту.
— Європейський Союз розглядає можливість запровадження податку для судноплавних компаній за використання Балтійського моря, щоб компенсувати витрати на захист підводних кабелів та іншої критичної інфраструктури. Про це заявив міністр оборони Естонії Ханно Певкур.
— «Можливо, настане момент, коли компанії будуть змушені сплачувати певну суму за прохід через данські протоки», — зазначив Певкур. За його словами, цей податок стане «страховим збором» для покриття потенційних пошкоджень підводної інфраструктури.
— Останніми місяцями в Балтійському морі сталося кілька інцидентів із пошкодженням підводних кабелів, що змусило НАТО посилити патрулювання в регіоні. ЄС розглядає додаткові заходи захисту, зокрема встановлення датчиків і будівництво захисних споруд навколо кабелів. Однак ці заходи дороговартісні, і уряди шукають способи їх фінансування.
Удар по російському експорту
— росія має два основні порти на Балтиці– Приморськ і Усть-Лугу, через які проходить значна частина експорту нафти. У різні періоди вони забезпечують від третини до половини всього російського морського експорту.
— Лише за один тиждень (з 20 по 26 січня) через ці порти вийшли 9 нафтових танкерів, тоді як через всі інші порти рф – 19. Загалом через Балтійське море росія експортувала 6,9 млн барелів нафти, що є значною частиною її морського експорту (близько 3 млн барелів на добу).
— Запровадження податку може збільшити витрати для російських нафтових компаній та ускладнити логістику, що ще більше вдарить по економіці Кремля.
5. Казахстанські банки один за одним припиняють видачу карт для росіян.
— Спочатку це зробили Home Credit Bank і Kaspi Bank, тепер до них приєдналися Halyk Bank, Євразійський банк, Нурбанк і ВТБ Казахстан. У всіх випадках пояснення розмиті – «технічні причини» або «тимчасове припинення». Kaspi Bank при цьому заявив, що з лютого поверне можливість випуску карт, але тільки з обмеженим терміном дії – 12 місяців.
— Це означає, що для росіян звужується фінансовий простір, і Казахстан більше не є таким зручним варіантом для обходу санкцій. Захід посилює тиск на країни, що допомагають росіянам обходитись без Visa і Mastercard.
— Казахстан, який довгий час лишався своєрідною «фінансовою лазівкою», зараз обережно дистанціюється. Банки не хочуть ризикувати співпрацею з міжнародними партнерами та можливими вторинними санкціями.
— Росіяни втратять ще один спосіб тримати гроші за кордоном і розраховуватися картками, особливо ті, хто після початку війни переїхав і відкрив рахунки в Казахстані.
— Далі цей тренд може посилитися – або ще більше обмежать видачу карт, або зроблять її максимально складною й непривабливою.
6. російський олігарх володів часткою у в SpaceX Маска через траст, поки на нього діяли санкції.
— Попри санкції США, запроваджені ще у 2018 році, Сулейман Керимов продовжував володіти часткою в SpaceX через траст Heritage Trust, зареєстрований у Делавері.
— Ця історія вкотре демонструє, наскільки ефективно російські олігархи можуть обходити санкції, використовуючи складні фінансові механізми.
Випадок з Керимовим піднімає кілька важливих питань:
— 1. Недостатня ефективність санкційного контролю. Навіть великі фінансові установи, як-от Citigroup, не завжди мають змогу чи бажання належним чином перевіряти підсанкційні активи. У 2018 році Citigroup звернулася до Міністерства фінансів США, але отримала не зовсім чітку відповідь, що дозволило трасту продовжити роботу. Лише у 2022 році влада змогла довести, що Керимов усе ще контролював цей актив.
— 2. Глобальні фінансові мережі допомагають підсанкційним особам зберігати статки. Структури на кшталт Heritage Trust були створені спеціально, щоб приховати реальних бенефіціарів, використовуючи номінальних власників – у цьому випадку матір Керимова. Подібні механізми дозволяють російським олігархам і далі інвестувати в американські компанії, навіть якщо вони формально не мають до них відношення.
— 3. Ризики для стратегічних американських компаній. SpaceX – це не просто бізнес, а ключовий гравець у сфері космічної оборони та комунікацій. Виявлення частки, пов’язаної з російським олігархом, викликає питання про надійність інвесторських перевірок у приватних компаніях, особливо тих, що працюють у стратегічних секторах.
— Цей випадок також може мати наслідки для Citigroup, яка зараз перебуває під слідством Мін’юсту США щодо роботи з Heritage Trust.
— Крім того, він ставить під сумнів ефективність поточної санкційної політики, особливо з огляду на розширення обмежень проти російських фінансових потоків.
7. Компанії російських олігархів, які перебувають під західними санкціями, продовжують безперешкодно функціонувати в Нідерландах.
— Ця ситуація вкотре демонструє недоліки санкційної системи ЄС, яка досі дозволяє російським олігархам уникати жорстких обмежень, використовуючи законодавчі лазівки.
Основні проблеми:
— 1. Статус мікробізнесу. Використовуючи цей юридичний маневр, компанії олігархів можуть приховувати фінансові потоки і уникати жорстких вимог щодо звітності. Це дозволяє їм продовжувати діяльність майже безперешкодно.
— 2. Нідерланди як фінансовий хаб. Країна відома своїми сприятливими умовами для реєстрації компаній (завдяки низьким податкам і слабкому контролю за підсанкційними структурами). Амстердам давно став місцем, де працюють «поштові скриньки» офшорних фірм, які використовуються для управління активами.
— 3. Конкретні приклади: — Олексій Мордашов (SMTT Holding, 65 млн євро) – потужний гравець у металургійній галузі, знаходиться під санкціями ЄС. — ВТБ Банк (Airport Alliance Netherlands) – дочірня структура підконтрольного Кремлю банку. — Safmar (Михайло Гуцерієв) – бізнесмен, тісно пов’язаний з Путіним та Лукашенком.
— Ця ситуація свідчить про неефективність санкційного контролю в Нідерландах і, можливо, в інших країнах ЄС.
— Очевидно, що без реформування санкційного механізму та посилення прозорості фінансових структур олігархи зможуть і далі використовувати лазівки для ведення бізнесу в Європі.
8. росіяни продовжують активно купувати нерухомість у країнах ЄС, незважаючи на санкції та загальне падіння попиту на закордонне житло.
— У 2024 році загальна кількість угод на купівлю нерухомості за кордоном зменшилася на 25%, але частка Європи в цих угодах зросла – з 20% до 26%.
— Найпопулярнішим регіоном залишилася Південно-Східна Азія (42% угод), тоді як у Перській затоці придбано 17% житлових об’єктів, а Туреччина, яка раніше лідирувала, втратила привабливість для росіян – там попит впав найбільше.
— Значна частина покупок у Європі здійснюється не для переїзду, а з імміграційною метою – щоб отримати посвідку на проживання. Це дає можливість відкривати рахунки в банках, реєструвати компанії та подорожувати без віз.
— Тобто навіть на тлі санкцій і політичної напруженості росіяни знаходять способи закріпитися в ЄС через ринок нерухомості.
9. Обговорення можливості повернення російського трубопровідного газу в ЄС як частини «угоди по Україні» стало ще одним сигналом, що частина європейських політиків готова до поступок Москві, прикриваючись економічними міркуваннями.
— Попри те, що прибічники цієї ідеї говорять про «зниження витрат на енергоносії» та «стимул для миру», насправді це лише відкриває шлях до відновлення енергетичної залежності Європи від Кремля.
— Від самого початку вторгнення росії в Україну головним стратегічним завданням Заходу було позбавлення рф енергетичного шантажу.
— Більшість європейських країн скоротили імпорт російського газу до мінімуму, що серйозно вдарило по доходах Москви. Кремль, втративши трубопровідний експорт, був змушений продавати газ через СПГ-термінали, але навіть там стикнувся із санкційним тиском і конкуренцією з боку США та Катару.
— Однак тепер деякі уряди, зокрема в Німеччині та Угорщині, пропонують фактично відкотити ситуацію назад, знову відкривши російські газопроводи.
— Найбільше ця дискусія викликала обурення серед східноєвропейських держав, які першими відчули загрозу з боку Москви та стали головними рушіями санкційної політики проти неї.
— Брюссельські чиновники відкрито назвали це «божевіллям», оскільки повернення російського газу означатиме продовження фінансування війни, адже енергоресурси залишаються ключовим джерелом наповнення російського бюджету.
— Москва вже використала газ як геополітичну зброю, відключаючи постачання до Європи у 2022 році, а будь-які нові контракти лише посилять її впевненість у безкарності.
— До того ж, така ідея може створити розкол у євроатлантичному союзі. США, які зараз активно розширюють свій експорт СПГ до Європи, не зацікавлені у поверненні дешевого російського газу, який витіснить їхню продукцію з ринку.
— Американські експортери вже висловлюють занепокоєння, що подібні поступки ЄС можуть зірвати довгострокові угоди на постачання американського СПГ.
— Отже, будь-які спроби відновити постачання російського газу не тільки суперечать санкційній політиці, а й підривають стратегічні зусилля щодо ослаблення Москви.
— Це крок, який може дорого обійтися Європі як у політичному, так і в безпековому аспектах.
10. Анкара збільшила закупівлю російської нафти у 2024 році.
— Минулого року обсяг поставок російської нафти до Туреччини досяг історичного максимуму, випливає з даних аналітичної компанії Kpler.
— Рівень поставок збільшився більш ніж на 35 відсотків порівняно з попереднім роком, досягнувши 323 тис бар на добу.
— Згідно з даними Kpler, у червні минулого року було зафіксовано абсолютний рекорд щомісячних поставок російської нафти на турецький ринок — 449 тис бар на добу.
— Згідно з звітами Управління з регулювання енергетичного ринку Туреччини, з січня по серпень 2024 року Туреччина перевершила історичний максимум закупівель, імпортуючи 12,235 млн. тонн нафти з росії, порівняно з 12 млн. тонн за весь 2022 рік.
— 2023 року Анкара увійшла до трійки найбільших покупців російської нафти за рахунок скорочення частки європейських країн у закупівлі цієї сировини.
— Індія та Китай минулого року були основними покупцями російської нафти.
