30 травня уряд схвалив Національну транспортну стратегію до 2030 року. А 21 червня Мінінфраструктури презентувало документ для широкого загалу.
Виглядає Drive Ukraine 2030 вкрай амбітно: спробуйте спланувати проекти на 12 років в країні, де щороку зі скрипом ухвалюють бюджет.
За словами Міністра інфраструктури Володимира Омеляна українська держава в питанні розвитку транспортної інфраструктури ще ніколи не дивилася так далеко і не бачила перспективу 2030 року.
Втім, в Міністрерстві все ж наважилися покласти край бальзамуванню старої заіржавілої радянської спадщини і відкрити шлях докорінній модернізації транспортної інфраструктури:
“Ми можемо нескінченно латати дороги або модернізовувати вагони, яким по 40 і більше років. Але тільки амбітні плани і “велика інфраструктурна революція” можуть дати Україні нову якість. Побудова модерної держави вимагає модерного підходу”,- заявив міністр під час презентації.
Крім того, наявність та покрокове виконання довгострокової стратегії є потужним сигналом міжнародним партнерам та інвесторам, що Україна впевнено дивиться у майбутнє і бачить себе важливою частиною світових транспортно-логістичних процесів, переконаний Омелян.
То якою може бути інфраструктура України вже в 2030 році
Дороги
В Drive Ukraine 2030 передбачено, що через 12 років в Україні буде 10 автобанів, побудованих за принципом концесії. Почати будівництво першої платної дороги в Міністерстві планують вже в 2019 році — нею стати дорога з Києва до Білої Церкви.
Нагадаємо, для українських доріг в уряді передбачений окремий документ — Програма розвитку українських доріг на 2018-2022 роки. Згідно з нею, за п’ять років якісними шляхами в Україні повинні бути з’єднані всі обласні центри.
Перш за все розвиватимуть напрямки Львів-Київ-Харків-Донецьк, Київ-Керч, Полтава-Дніпро.
Також в стратегії передбачена міжнародна інтеграція українських автошляхів: Go Highway, Via Carpatia, продовження Одеса-Рені до Греції.
В МІ розраховують, що до 2030 року Україну в середньому за 10 годин можна буде перетнути зі сходу на захід та з півночі на південь.
Щоб нові та вже побудовані дороги не руйнувались та служили якомога довше, на них працюватимуть більше 100 комплексів автоматичного вагового контролю.
Також в МІ розраховують за 12 років суттєво покращити безпеку на дорогах. Зокрема, до 2030 року на українських автошляхах повинна бути нульова дитяча смертність, а травматизм зменшений на 90%. Задля цього на безпеку з Дорожнього фонду передбачено 35 млрд грн.
Містить стратегія й новації, наприклад, будівництво інтелектуальних доріг для руху безпілотного транспорту, створення системи контролю трафіку (з використанням Big Data). Також – створення Smart-road: пілотна дорога, що генерує електроенергію.
Автівки та громадський транспорт
Більше електрокарів та менше вантажівок — так коротко можна сформулювати плани міністерства на автомобільну галузь.
Згідно зі стратегією, часткА продажу електрокарів в Україні до 2030 року повинна зрости до 50% ринку. Окрім того, в МІ розраховують на відкриття в Україні заводів з їх виробництва.
Також в міністерстві розраховують на будівництво в Україні Tesla Gigafactory з виробництва акумуляторних батарей та сонячних панелей.
Що ж до вантажівок, в планах збільшення продуктивності автопарку на 35% та зменшення загальної кількості вантажних автомобілів на 22%. Все задля того, щоб покращити українську екологію та розвантажити від фур українські шляхи.
Здійснити намір розраховують за рахунок оновлення автопарку: дешеві кредити для бізнесу повинні сприяти оновленню інфраструктури з вищою продуктивністю.
Зміни чекають й на систему громадського транспорту. Забути про маршрутки та перейти на неолайнери, пропонують в Міністерстві з лютого. Уряд затвердив зміни до двох постанов, які стосуються порядку проведення конкурсу на регулярних автобусних маршрутах та правил надання послуг на автомобільному транспорті.
За рахунок цих змін вільний ринок повинен спричинити заміну маршруток на комфортабельні автобуси, впевнені в міністерстві.
До 2030 року весь громадський транспорт буде на 100% електричний та оновлений.
Також в міністерстві розраховують, що до 2030 року в Україні запрацює єдиний квиток – для всіх видів транспорту.
Авіагалузь
Вражаюча цифра — до 2030 року в Україні повинно працювати 50 аеропортів. Зараз таких — 19.
В МІ розраховують, що завдяки цьому середній час добирання до аеропорту повинен складати близько однієї години з будь-якої точки України.
Тож до 2030 року користуватися вигодами авіасполучення повинна половина населення країни (зараз це 3-4% населення). До того ж бюджетно — 50% авіаперевезень в Україні повинні бути low-cost сегментом.
Загалом українці зможуть літати в 350 напрямках з усіх аеропортів України.
Не менше вражають деталізовані цілі щодо окремих аеропортів. Наприклад, річний пасажиропотік головного аеропорту країни “Бориспіль” повинен складати 36 млн пасажирів, “Львів” прийматиме 3,5 млн (при тому, що в 2017 році всі українські летовища прийняли 10,5 млн пасажирів).
В міністерстві роблять “ставку” на регіональні аеропорти. Наразі 98% пасажиропотоку припадає на 7 аеропортів.
Залізниця
“Укрзалізниця” повинна позбутися монополії. Державі належатимуть лише інфраструктура та дорожнє полотно, решту (вагони, локомотиви) забезпечуватимуть держава та приватні гравці.
Конкуренція повинна призвести до 100% оновлення рухомого складу. Допомогти в цьому також повинна співпраця зі світовими компаніями на кшталт General Electric, Bombardier, Greenbrier тощо.
Середня швидкість залізниці в Україні до 2030 року повинна становити 150 км/год. зараз середня швидкість українських потягів – 58,2 км/год.
Окрім того, в планах заміна української колії на вужчу європейського зразка. В МІ розраховують змінити колії на напрямках Київ-Одеса, Київ-Львів, Київ-Харків, Київ-Дніпро.
“Ці кроки дадуть можливість вивести Укрзалізницю в топ-5 залізниць світу за фінансовими показниками”, — йдеться в стратегії Drive Ukraine 2030.
До всього – Україна може серйозно заявити про себе як учасник проекту Нового шовкового шляху, для чого потрібен прозорий і ефективний механізм оформлення митних вантажів, якісна система залізничних і автомобільних магістралей.
Морське сполучення
Повинне бути створене морське «єдине вікно» в усіх українських портах. Це інформаційна система, що дасть можливість впорядковано збирати і аналізувати дані про судна. Також Стратегія передбачає: усунення корупційної складової, низькі тарифи, комфортну логістику.
Частка вантажу, який обслуговуватимуть українські порти, у чорноморському басейні – 30%.
Українські порти у рейтингу ТОП-100 найбільших контейнерних портів світу.
Також великі надії в МІ покладають на відновлення річкового транспорту. До 2030 року 50 млн тон на рік повинні бути перевезені Дніпром та іншими річками. Це своєю чергою посприяє розвантаженню українських автошляхів та скороченню вантажівок.
Hyperloop та інвестиції
Ідея, яка ще кілька років тому видавалася нереальною, спричинила чимало кепкувань в мережі після того, як Омелян висловив плани щодо проекту в березні цього року. Однак вже в червні міністр підписав меморандум про співпрацю з компанією Hyperloop Transportation Technologies (HTT) у сфері впровадження технології Hyperloop в Україні. Тож жарти стали не настільки жорсткими.
В разі успішного запуску проекту територією України можуть пройти 5 з 11 глобальних гілок надшвидкісного наземного транспорту Hyperloop.
Три з них прокреслені через Київ:
— перша з’єднає Китай, Європу та Канаду;
— друга — Азію, Близький Схід, Європу і Північну Африку;
— третя — Іспанію і Китай.
Тож з Дніпра і Кривого Рогу на такому транспортному засобі можна буде дістатися до Індії, а з Харкова, Донецька чи Одеси — в Америку.
Звісно, такі амбітні плани неможливі без колосальних коштів. В МІ розраховують залучити в транспортну сферу близько $60 млрд. З них — близько половини з державних коштів. Решту хочуть залучити від інвесторів та кредиторів.
До України розраховують залучити світові компанії на кшталт Hutchison Ports, DP World, General Electric, Bombardier, Tesla, Ryanair.
Також в планах імплементувати Угоду про Асоціацію з ЄС – а це схвалення та виконання пакету інфраструктурного законодавства, виконання директив ЄС.