У Повітряних Силах ЗС України триває робота над Дорожньою картою щодо приведення виду до стандартів НАТО.
Серед комплексу завдань на найближчі кілька років — поступове переобладнання усіх базових та оперативних аеродромів Повітряних Сил ЗС України у відповідності до вимог ІСАО (International Civil Aviation Organization). Власне, ці міжнародні правила, якими керуються держави в усіх аспектах діяльності цивільної авіації, лягли в основу стандартів, запроваджених країнами — членами Альянсу й стосовно військових аеродромів
Чи здатні вітчизняні авіатори повною мірою осилити ці завдання? Чи достатньо коштів виділить держава на їх реалізацію? Сьогодні в Командуванні виду ці питання турбують багатьох, адже летовища, на утримання яких донедавна виділялося не більше ніж 10% від потреби, можуть стати справжнім каменем спотикання на цьому тернистому шляху.
Загалом адаптація вітчизняних аеродромів до західних стандартів — завдання комплексне. Воно передбачає оновлення штучного покриття, оснащення сучасними радіолокаційними та навігаційними засобами, засобами зв’язку та світлотехнічним обладнанням, нанесення відповідної розмітки, запровадження принципово іншого рівня безпеки та багато іншого. Але особливу увагу хотілось би звернути саме на штучне покриття аеродрому як на одну з найбільш проблемних складових.
— Сьогодні у Повітряних Силах понад два десятки аеродромів, які будувалися щонайменше 50 років тому, — говорить начальник інженерно-аеродромного управління логістики Командування Повітряних Сил ЗСУ полковник Павло Яворський. — Майже половина з них мають покриття з аеродромних плит, середній термін експлуатації яких не повинен перевищувати 12 років. Решта летовищ — з армобетонним покриттям. Воно більш довговічне, але теж має часові обмеження терміном до 20 років. За роки незалежності України покриття усіх аеродромів потрібно було б замінити. Нашим фахівцям доводиться демонструвати справжні чудеса винахідливості, щоб утримувати їх у робочому стані. Якщо ж говорити про сьогодення, то для капітального ремонту штучних аеродромних покриттів лише на одному аеродромі потрібно понад 500 мільйонів гривень. Але, не вирішивши це питання, ми не зможемо рухатись далі.
Допомогти українським військовим у запровадженні стандартів НАТО готові й закордонні партнери. Так, у липні 2015-го з метою проведення спільних заходів представниками США було оглянуто аеродроми Кульбакине та Старокостянтинів (швидше за все, саме там розпочнуться відповідні роботи). Як згодом зазначили у своїх звітах заокеанські експерти, наші летовища потребують серйозних доопрацювань, а далі йде чималий список виявлених недоліків, які, на їхню думку, значно ускладнюють проведення спільних заходів.
Нині вся допомога західних партнерів обмежується консультаціями. Питання, що саме і скільки потрібно українській стороні, поки перебуває на стадії вивчення нашими фахівцями, хоча представники Альянсу не раз заявляли про те, що готові допомогти Україні не тільки словом.
— Для того, щоб облаштувати наші аеродроми за стандартами НАТО, необхідно, принаймні, їх розуміти, — пояснює заступник начальника інженерно-аеродромного управління полковник Віталій Застава. — Відповідні нормативні документи ми отримали фактично недавно, зараз їх детально опрацьовуємо. Крім того, в Командуванні Повітряних Сил ЗСУ створено робочу групу із взаємодії з представниками НАТО. До її складу включено й співробітників нашого управління. Ці фахівці зможуть безпосередньо вивчити закордонний досвід та підготувати детальний план першочергових заходів, і вже після цього можна буде говорити про те, скільки коштів і на які роботи слід спланувати. Але, зрозуміло, що це завдання на тривалу перспективу.
Як зазначили в інженерно-аеродромному управлінні, 2018 року очікується надходження майже 90 мільйонів гривень. На ці кошти планується, зокрема, завершити підготовку одного з військових аеродромів, куди буде перебазовано бригаду тактичної авіації, що була передислокована з окупованого Криму. Зараз там тривають роботи з підготовки житлово-казарменого фонду та проводиться ремонт деяких технічних приміщень.
До речі, на наступний рік заплановані спільні навчання «Чисте небо–2018», в яких братимуть участь американські пілоти зі 144-го винищувального крила Повітряних Сил Національної гвардії штату Каліфорнія. За попередніми даними, американські F-15 базуватимуться на одному з наших аеродромів, тому в інженерно-аеродромному управлінні вже зараз працюють над тим, щоб не тільки українське небо, а й вітчизняна аеродромна мережа забезпечила гостинний прийом американських пілотів.