Нещодавно відбувся завершальний етап дослідних випробувань гелікоптерів Мі-2 МСБ та Мі-8 МСБ, оснащених комплексами некерованих ракет
За останні три роки українська військова авіація суттєво наростила свій потенціал. Побільшало підготовлених пілотів, справної техніки та нового озброєння. Сподіваюсь, що така тенденція збережеться.
— Сьогодні можна констатувати, що практичну частину випробувань гелікоптера Мі-2 МСБ, оснащеного некерованими ракетами типу С-8, успішно завершено, — розповідає заступник головного конструктора ПАТ «Мотор Січ» Леонід Пирогов. — На фінальній стадії — випробування гелікоптера Мі-8 МСБ з блоками Б13 для стрільби некерованими авіаційними ракетами (НАР) типу С-13. Попередні висновки представників Державного науково-випробувального центру Збройних Сил України позитивні: техніка працює штатно, заявлені характеристики підтверджено, зауважень до роботи систем немає. Тож чекаємо на остаточні результати.
Як зазначив Леонід Олексійович, застосування НАР із гелікоптерів Мі-2 в Україні виконано вперше. Це стало можливим завдяки кардинальній модернізації вертольота від запорізьких науковців і конструкторів. Щоправда, деякі експерти скептично ставилися до реалізації такої ідеї, адже пуски ракет типу С-8 для цього вертольота — надто велике навантаження, на яке вертоліт не розраховано.
— Справді, такі сумніви були в багатьох, — зізнається він. — До того ж як із російського боку, так і з боку декого з українських фахівців, зокрема військових. Утім ми вже звикли до того, що росіяни традиційно скептично ставляться до всього, над чим працюють українські розробники. А от для вітчизняних експертів з-поміж песимістів сьогоднішні результати стали приємною несподіванкою. Загалом за час випробувань було виконано чимало пусків. Як бачимо, балки, які ми розробили, успішно витримали всі навантаження, як, власне, і сам гелікоптер.
Підготовка Мі-2 МСБ до бойових пусків
Чому ж саме на Мі-2 звернули свою увагу на ПАТ «Мотор Січ»? За словами Леоніда Пирогова, причин багато:
— Це один із наймасовіших вертольотів у світі. Їх випущено майже 5,5 тис. одиниць. Кілька сотень їх є й в Україні. Мі-2 — чудова машина для навчання курсантів, а також для підготовки пілотів. Попри свої невеликі розміри, він є цілком «дорослим» гелікоптером. Тут усе як на великих машинах, тому ж Мі-8 чи, скажімо, велетні Мі-26. Ось тільки навчання на ньому в рази дешевше, аніж на Мі-8. До того ж це невибаглива техніка неангарного зберігання, яка може стояти просто неба протягом усього року. Та й коштує наш Мі-2 МСБ в рази менше, якщо порівнювати його із західними аналогами, ціна на які сягає 30–40 млн доларів.
«Навісити» на Мі-2 МСБ нові ракети конструктори ПАТ «Мотор Січ» змогли завдяки низці власних розробок. Серед них — комплект носійних ферм балкових тримачів, блоки Б8В8МСБ, кожен на вісім некерованих авіаційних ракет типу С-8, пусковий пристрій, здатний виконувати стрільбу в режимах по дві, чотири й вісім ракет одночасно. Додатково в кабіні встановлено авіаційний приціл. Та якщо на недавніх випробуваннях гелікоптер було озброєно лише некерованими авіаційними ракетами, то в перспективі розробники планують установити на нього два великокаліберні кулемети, а також інше сучасне (зокрема й кероване) ракетне озброєння, зробивши багатоцільовий Мі-2 МСБ ще універсальнішим.
— Іще один вертоліт, який заслуговує на увагу, це Мі-8 МСБ, — змінює тему заступник генерального конструктора. — Зараз він так само завершив черговий етап випробувань, виконавши пуски некерованою авіаційною ракетою С-13 з калібром 122 мм. Раніше ракети цього класу в Україні не застосовували ані з літаків, ані, тим паче, з вертольотів. Це досить потужне озброєння, яке суттєво підвищить рівень обороноздатності нашої держави.
Блок Б-13Л для ракет С-13
На завершення розмови Леонід Олексійович Пирогов спростував деякі висловлювання так званих російських експертів щодо занепаду української авіаційної промисловості й одного з її ключових підприємств — ПАТ «Мотор Січ» після розриву відносин із підприємствами з РФ.
— Справді, за останні кілька років співпрацю з РФ було згорнуто, відповідно дещо зменшився й ринок збуту нашої продукції. Ми постачаємо свою продукцію в 130 країн світу. І тут мало що змінилося. Тож із втратою російських замовників ПАТ «Мотор Січ» не зазнало суттєвих збитків. А з приводу загнивання… Протягом більше як 20 років після розпаду СРСР росіяни купляли наші двигуни й за цей час так і не спромоглися розробити їм заміну та налагодити виробництво в себе.
P.S. РАКЕТА Р-73 НА ГЕЛІКОПТЕРІ МІ-8
На ресурсі MilitaryAviation.in.UA була опублікована світлина з встановленим на гелікоптер Мі-8 ракети класу “повітря-повітря” Р-73:
Для розміщення Р-73 на гелікоптері Мі-8 були встановлені пілони від МіГ-29 орієнтовно раннього випуску.
Яка була мета встановлення ракети не відомо, цілком ймовірно, що таким чином відпрацьовувалась можливість застосування з Мі-8 авіаційних ракет різного призначення та перевірялись льотні характеристики гелікоптера.