За оцінкою фахівців ЦДАКР, початок серпня ц.р. відзначився напруженою обстановкою в зоні ООС та сприятливими зовнішньополітичними умовами для протидії російській агресії.
Загалом, ситуація навколо та всередині України характеризувалася такими аспектами:
Відбувається посилення військового компоненту так званих «ДНР» та «ЛНР» шляхом збільшення угруповання важкої бронетехніки та артилерії на Донбасі та застосування заборонених Мінськими домовленостями озброєнь. Росія продовжує використовувати українську територію для випробування своєї новітньої техніки. Цього разу на окупованій території «засвітилися» ряд новітніх засобів РЕБ російського виробництва.
Такому стану справ сприяє постійне блокування Росією роботи СММ ОБСЄ, внаслідок чого міжнародна організація не може отримати доступ до українсько-російського кордону, через який з РФ продовжуються неконтрольовані поставки зброї та боєприпасів. Водночас, за словами українських військових, ситуація в зоні ООС залишається напруженою, проте контрольованою.
Росія посилила економічну блокаду українських портів в Азовському морі, окупувала більшу частину виключної (морської) економічної зони України і проводить пограбування українських морських ресурсів. На постійній основі катери ФСБ РФ проводять штучне затримання в Керченській протоці та Азовському морі суден, які користуються портами України. Це вимагає від України негайних дій щодо захисту своїх національних інтересів. ЦДАКР пропонує сконцентруватися на перегляді існуючої нормативно-правової бази з РФ, посилити корабельне угруповання ВМС України в акваторії Азовського моря (в тому числі за рахунок закупівлі швидкохідних ракетних катерів типу «Лань» та роботизованих систем військово-морського призначення).
Також, на думку ЦДАКР, слід розглянути можливість конвоювання цивільних суден в Азовському морі силами ВМС України та посилити військове співробітництво з союзниками.
На цьому фоні, надзвичайно доречним та позитивним стало рішення США про введення нових санкцій, які спрямовані проти російського ОПК, завдадуть удару по банківській системі та енергетичним проектам на кшталт «Північного потоку 2».
Внутрішньополітична ситуація залишається відносно спокійною, водночас може бути «розгойдана» політичними силами (в першу чергу популістського спрямування) на фоні виборчої кампанії. При цьому, буде використовуватися нестабільність економіки та коливання національної валюти.
Виходячи з цього, експерти прогнозують в найближчий час високу ймовірність збереження існуючого статусу-кво: ситуація на Сході України буде мати ознаки конфлікту низької інтенсивності, керівництво РФ буде зосереджено на зниженні негативних наслідків санкцій США, не проводячи суттєвих кроків на міжнародній арені. Дії по відношенню до України будуть лежати в військовій та політичній площині. З одного боку, РФ підтримуватиме конфлікт на сході України та чинитиме психологічний і економічний тиск в Азовському морі. З іншого — намагатиметься забезпечити прихід до влади проросійських сил під час президентських та парламентських виборів 2019 року.
Головні ризики військового характеру
Станом на середину серпня, Росія продовжує активну підтримку своїх військ на сході України. Ситуація в районі проведення ООС залишається стабільно-напруженою, водночас контрольованою. Інтенсивність вогневих ударів на Донбасі по позиціях українських військ і населеним пунктам на підконтрольній Україні території залишалася високою. Російські окупаційні війська, усупереч мирних домовленостей, продовжують вести вогонь по позиціях українських сил із застосуванням гранатометів, великокаліберних кулеметів та стрілецької зброї. На окремих напрямках стабільно застосовується озброєння БМП, мінометів, ствольної артилерії та протитанкових ракетних комплексів. Інтенсивність коливається від декількох десятків до сотні обстрілів за добу, при цьому російськими військами регулярно застосовується заборонене Мінськими домовленостями озброєння. Найчастіше обстріли здійснювалися по позиціях українських військ в околицях населених пунктів Кримського, Новотошківського, Новозванівки, Новоолександрівки, Світлодарська, Новгородського, Новотроїцького, Красногорівки, Новомихайлівки, Богданівки, Гранітного, Чермалика, Гнутового, Лебединського, Павлополя, Водяного та Широкиного.
Чергові артилерійські підрозділи і засоби ППО російських окупаційних військ на Донбасі знаходяться в підвищеній бойовій готовності. З артилерійськими підрозділами 1 і 2 АК окупаційних військ постійно проводяться тренування з відпрацювання питань вогневого ураження. Крім того, артилерійські підрозділи 1 і 2 АК окупантів інтенсивно проводять заходи, спрямовані на поповнення запасів боєприпасів зі складів ракетно-артилерійського озброєння за рахунок партій, перекинутих з РФ.
В підтвердження цього, 7 серпня БПЛА ОБСЄ зафіксував колони вантажівок із критими брезентом вантажними відсіками, які приховано в’їжджали до України та виїжджали назад до РФ ґрунтовою дорогою в обхід прикордонно-пропускних споруд. Спеціальний представник Державного департаменту США у справах України Курт Волкер назвав ці факти доказом того, що Росія навмисно продовжує конфлікт і підтримує бойові дії на сході України.
Колона з великовантажних вантажівок в’їхала на територію Донбасу з РФ/Фото: АР
Крім цього, з метою приховування участі РФ в конфлікті з Україною, російські сили постійно блокують роботу СММ ОБСЄ та не дають можливості доступу до українсько-російського кордону. Зокрема, було зафіксовано декілька десятків випадків обстрілів безпілотників ОБСЄ з боку збройних формувань РФ. Також, зареєстровано випадки постановки перешкод безпілотникам СММ російськими засобами РЕБ. Крім цього, бойовики більше двохсот разів забороняли патрулям місії доступ до об’єктів, передбачених домовленостями про контроль за дотриманням режиму припинення вогню та відведення озброєнь.
Як наслідок, РФ збільшує угруповання важкої бронетехніки та артилерії на Донбасі. Відповідно до звіту СММ ОБСЄ від 6 серпня, у липні на окупованій території Донецької і Луганської областей було зареєстровано безпрецедентне зростання кількості важкого озброєння і військової техніки у 8,5 разів – у понад 200 одиниць. Зокрема, зареєстровано до двох танкових батальйонів, два дивізіони самохідної артилерії, дивізіон буксируваних гаубиць, до ста одиниць ББМ, засоби протиповітряної оборони тощо. ОБСЄ виявила дві батареї реактивних систем залпового вогню БМ-21 «Град», дві батареї 122 мм буксируваних гаубиць Д-30 та понад 20 одиниць бронетехніки, які рухалися в складі колон за межами виділених місць зберігання озброєння. У СММ констатували, що така активність збройних формувань РФ призвела до різкого зростання кількості порушень режиму припинення вогню вздовж лінії розмежування.
Ще однією особливістю стало значне зростання високотехнологічної радіоелектронної складової в оснащенні російських військ на Донбасі. Безпілотник ОБСЄ зафіксував чотири різні системи радіоелектронної боротьби (РБ-341В «Леєр-3», 1Л269 «Красуха-2», РБ-109А «Билина» та спеціальний комплекс для постановки перешкод безпілотним літальним апаратам «Репелент-1») біля н.п. Чорнухине.
Дані факти говорять про:
Наявність в зоні ООС кадрових військовослужбовців ЗС РФ, адже названі системи знаходяться на озброєнні військ РЕБ ЗС РФ.
Цілеспрямоване ведення радіорозвідки українських ліній зв’язку з подальшим вскриттям ланки та схеми управління та радіоелектронним подавленням засобів радіозвязку.
Випробування «в полі» новітніх засобів РЕБ (особливо «Репелент-1») для подавлення БПЛА українського та закордонного виробництва.
Також, РФ продовжує використовувати релігійний фактор як один з основ «русского міра». Донецька та Маріупольська єпархії УПЦ МП активно вербують бойовиків з числа прихожан: «священики» проводять «роз’яснювальні бесіди» про «неправомірність дій карателів» — ЗС України, необхідність захищати «молоду республіку» і навислу загрозу над «російською православною вірою», яку хочуть викорінити «бандерівці». Як правило, для бесіди вибираються представники чоловічої статі призовного віку і придатні до військової служби. У процесі спілкування встановлюється їхнє ставлення до української влади і, в разі отримання відповіді про невдоволення нею і т.д., робляться пропозиції з фінансовим інтересом. При цьому, потенційним кандидатам пропонується кілька варіантів діяльності на благо «церкви» і «ДНР». Один з них — безпосереднє проходження служби в лавах НЗФ, інший — інформаційна допомога, а саме надання інформації про діяльність та переміщенні підрозділів ЗС України та інших силових органів уздовж лінії розмежування.
Ще однією особливістю протягом охопленого періоду стало перенесення зусиль РФ в акваторію Азовського та Чорного морів. У даному контексті доцільно відмітити офіційні погляди ВМС України на ситуацію:
Загрози з морського напрямку є реальними, а обстановка на Чорному та Азовському морях має тенденцію до загострення.
Росієя фактично контролює більшу частину виключної (морської) економічної зони України і здійснює пограбування українських морських ресурсів.
Як прихований елемент блокади, ФСБ РФ проводиться штучне затримання в Керченській протоці та Азовському морі суден, які користуються портами України.
Можливості ВМС ЗС України щодо адекватної відповіді російській агресії вкрай обмежені.
Командування ВМС зосередило свої зусилля на поетапному відновленні флоту: досягнення конкретних спроможностей ВМС до вирішення конкретних завдань, в конкретних операційних морських зонах: прибережній, ближній і дальній.
Перший етап – виконано за рахунок нарощування берегової артилерії, морської піхоти та будівництва катерів прибережної зони. В 2018 році почався другий етап: нарощування спроможностей у ближній морській зоні за рахунок розробки ракетного комплексу «Нептун», ракетного катеру «Лань», патрульного літака «Світанок». Третій етап – закупівля корветів, підводних човнів, посилення компоненту ударної авіації.
На думку Секретаря РНБО України О.Турчинова РФ готується розпочати військово-економічну блокаду Азовського моря і розглядає Азово-Чорноморський регіон як важливий плацдарм для своєї подальшої експансії. Він зазначив, що в районі проведення ООС одним з найбільш загрозливих напрямків залишається Маріупольський, «де не виключається проведення ворогом як сухопутних, так і морських десантних операцій уздовж Азовського узбережжя».
О.Турчинов наголосив на необхідності посилення берегової оборони та протидії провокаціям з боку РФ
У зв’язку з цим О.Турчинов наголосив на необхідності посилення берегової оборони та ефективної протидії сухопутним і морським провокаціям з боку РФ.
У цьому контексті фахівці ЦДАКР вітають поступове викристалізування поглядів командування ВМС України на подальший розвиток флоту. Водночас, ЦДАКР залишається прихильником «асиметричного» та прагматичного підходу до розбудови ВМС. А тому, підтримує концентрацію зусиль на створенні потужного ударного кулака у вигляді ракетного комплексу «Нептун» та ракетного катеру «Лань». На думку фахівців ЦДАКР, розпорошення зусиль і одночасне (паралельно з реалізацією другого етапу) будівництво кораблів класу корвет є недоцільним. Проект корвету є дорогим (вартість одного корвету буде коливатися в межах 7 млрд. грн.) і містить значну кількість викликів та проблем (відсутність надійного промислового майданчика для будівництва серії кораблів – один з них). Активну фазу будівництва корветів, які дійсно дуже потрібні ВМС, на думку ЦДАКР варто перенести до моменту переходу в кульмінацію реалізації другого етапу стратегії – тобто, до моменту, коли ракетні катери «Лань» з ракетним комплексом «Нептун» почнуть серійно надходити до складу ВМС України. Тим більше, що в ході реалізації проекту «Лань» будуть відпрацьовані питання інтеграції систем, які будуть встановлюватися на корвет (того ж таки «Нептуна»).
«Нептун» буде на озброєнні в берегових військ. Ракети залучать до контролю над акваторією Чорного моря
Окремо ЦДАКР звертає увагу на потужний розвиток автономних роботизованих систем військово-морського призначення, які можуть виконувати комплекс завдань традиційної корабельної техніки. Підводні та надводні роботизовані системи, які коштують в рази дешевше традиційних надводних кораблів та підводних човнів, можуть значно прискорити процес набуття ВМС України потрібних спроможностей для ефективної протидії російському агресору в Чорному та Азовському морях.
Крім цього, ЦДАКР пропонує:
негайно провести оцінку доцільності збереження чинного Договору між Україною та РФ про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки і використати всі можливі інструменти в рамках цього документу для впливу на Росію.
У випадку неефективності застосування згаданого Договору, розглянути питання про його денонсацію і залучення всіх можливих інструментів у галузі міжнародного морського права.
Посилити корабельне угруповання ВМС України в акваторії Азовського моря (в рамках наявного корабельного складу ВМС України, а також розглянути питання про швидке нарощування чисельності надводних кораблів, придатних до використання в Азовському морі, за рахунок військово-технічного співробітництва з союзниками).
Розглянути можливість організації конвоювання цивільних суден в Азовському морі силами ВМС України для недопущення їх перевірок ФСБ РФ.
Надзвичайно важливою, на думку ЦДАКР, є підтримка з боку НАТО та США. У цьому контексті позитивним є збільшення інтенсивності військових навчань США в Чорному морі за участю України та Грузії в рамках «протидії впливу Росії в регіоні». Таке положення міститься в законі про асигнування на військові потреби США, підписаному президентом США 13 серпня ц.р. У тексті документа йдеться, що глава Пентагону, Держсекретар і Головнокомандувач Об’єднаними збройними силами НАТО в Європі повинні розробити і реалізувати стратегію з надання підтримки союзникам і партнерам в Європі, «які перебувають під загрозою російської агресії». Вони також повинні «розглянути можливість збільшити частоту і масштаб проведених в Чорному морі військових навчань НАТО та інших багатонаціональних навчань за участю України та Грузії». Сума коштів, яка виділяється Міністерству оборони США для надання допомоги безпеки Україні, визначена в обсязі 250 млн. долл. США. Із зазначеної суми, 50 млн. долл. США мають бути спрямовані на летальні види озброєнь.