На сучасному полі бою безпілотні літальні апарати (БпЛА) можуть оперативно, ефективно та без ризику для особового складу, ніж пілотовані літаки, здійснювати різні види повітряної розвідки (радіотехнічну, радіолокаційну, оптико-електронну тощо), радіоелектронної боротьби, цілевказання і корегування вогню, а також бойового управління та зв’язку. Тому формування та комплектування підрозділів безпілотної авіації є одним з пріоритетних завдань у Повітряних Силах
— Першою «ластівкою», прийнятою на озброєння підрозділів безпілотної авіації Повітряних Сил, може стати безпілотний авіаційний комплекс (БпАК) ACS-3 виробництва ТОВ «АВК «Скаетон», — розповіли фахівці управління безпілотної авіації штабу Командування Повітряних Сил ЗС України. — Наприкінці 2016 року комплекс було допущено до експлуатації у війську, а в березні-квітні 2018-го ACS-3 підтвердив спроможність виконувати завдання в умовах протидії засобів радіоелектронної боротьби.
Представлений українським виробником БпАК ACS-3 у процесі випробувань, які проходили на базі Державного науково-дослідного інституту випробувань і сертифікації озброєння та військової техніки, підтвердив свою відповідність вимогам до тактичних БпАК.
— ACS-3 здатен безперервно перебувати в повітрі й виконувати завдання протягом 20 годин, а максимальна дальність польоту сягає 2500 км за крейсерської швидкості 120 км/год, — розповів керівник випробовчої бригади, начальник відділу наукових досліджень і випробувань безпілотних авіаційних комплексів ДНВЦ ЗС України підполковник Юрій Камак.
Максимальна злітна вага апарата — близько 20 кілограмів, а вага корисного навантаження — до семи. Запускають БпЛА з механічної катапульти. Приземлення здійснюється на парашуті. Під час польоту ACS-3 безшумний і майже невидимий із землі, адже його робоча висота близько 1000 метрів. Максимальна висота польоту — 3000 метрів. Завдяки потужній оптиці з дистанційним керуванням ACS-3 здатен «розгледіти» ціль на відстані 10 кілометрів і автоматично зафіксувати її з можливістю передачі відео в умовах реального часу з відстані до 100 кілометрів.
Фахівці стверджують, що хоча формально ACS-3 є малим БпЛА і належить до класу тактичних, за своїми характеристиками він дозволяє частково виконувати завдання і оперативно-тактичного рівня. За їхніми словами, на сьогодні цей комплекс є найоптимальнішим для забезпечення штатної потреби підрозділів безпілотної авіації в озброєнні.
— Цього року ми розраховуємо на закупівлю кількох таких комплексів. Звичайно, що це буде можливо лише за умови ритмічного фінансування, — зазначили в Управлінні безпілотної авіації Командування Повітряних Сил ЗС України.
Уже у відносно недалекому майбутньому ACS-3 та інші сучасні БпЛА оперативно-тактичного, оперативного та стратегічного рівнів мають замінити застарілі радянські розвідувальні БпАК ВР-2 «Стриж» (Ту-141) та ВР-3 «Рейс» (Ту-143), виготовлені переважно у 70–80 роках минулого століття.
— Наділені високою швидкістю та можливістю використання як на малих, так і на великих висотах «Стрижі» та «Рейси» мають досить непогану здатність долати систему ворожої ППО. Та на цьому їхні «плюси» закінчуються, — коментують фахівці. — Сьогодні обладнання цих комплексів є безнадійно застарілим та не дозволяє в режимі реального часу передавати розвідінформацію на пункт управління або вносити корективи в маршрут «безпілотника». Наприклад, для фотографування місцевості під час польоту в таких БпЛА використовується фотоплівка. А це означає, що для отримання розвідданих апарат має успішно повернутися на точку посадки, аби з нього вилучили «негатив» та доправили в лабораторію для проявлення та дешифрування. Отже, за час від моменту зйомки і до отримання даних обстановка на швидкоплинному театрі воєнних дій може кардинально змінитися.
Зараз реактивні безпілотні Ту-143 «Рейс» використовуються виключно як повітряні мішені під час навчань із бойовими стрільбами військ ППО та авіації Повітряних Сил. А от доля «Cтрижів» поки що залишається невизначеною, розглядаються різні варіанти їхньої модернізації.
******
Тактико-технічні характеристики БпЛА ACS-3:
Радіус польоту, км:
— з онлайн-передачею відео (FullHD) — до 100
— в автоматичному режимі понад — 1000
Час польоту: близько 20 годин
Максимальна висота польоту: 3000 м
Швидкість, км/год:
— мінімальна 80
— крейсерська 120
— максимальна 160
Габарити, мм:
— розмах крил 2985
— довжина 1830
— висота 320
Вага: близько 20 кг (в залежності від типу корисного навантаження).
Двигун: чотиритактний бензиновий двигун потужністю 3,5 к.с.
******