Інтерв’ю з генеральним директором Державного підприємства «Завод ім. В.О. Малишева» Олександром ХЛАНЄМ про перспективи розвитку підприємства та його продуктової лінійки.
Минулий рік Державне підприємство «Завод ім. В.О. Малишева», що входить до складу ДК «Укроборонпром», закінчило з рекордною сумою реалізованої продукції – понад 2 млрд. грн. Для розуміння масштабу цієї цифри – це у 14 разів більше, ніж у 2014, коли завод закінчив рік з товарообігом близько 150 млн. грн. Контракт з Таїландом відпрацьовано – заводу залишилося здати замовнику декілька бойових машин, у перспективі – за наявності потреби у замовника — виготовлення «Оплотів» для Збройних Сил України.
Успішне завершення цілої низки замовлень як в інтересах Міністерства оборони України, так й іноземних замовників, а також підписані контракти на 2018 рік сприяли розширенню виробництва. «Ми поновлюємо лінії легкої броньованої техніки – плануємо випуск БТР-3 та БТР-4», – серед іншого, відзначив генеральний директор ДП «Завод ім. В.О. Малишева» Олександр ХЛАНЬ. Тому у розмові директора інформаційно-консалтингової компанії Defense Express Сергія Згурця з генеральним директором «Заводу ім. В.О. Малишева» насамперед було зроблено наголос на майбутніх задачах підприємства.
Нові можливості
О л е к с а н д р Х л а н ь, Генеральний директор ДП «Завод ім. В.О. Малишева» |
– Олександре Володимировичу, у березні 2018 року крайня партія бойових машин «Оплот» успішно витримала випробування у присутності замовників та відправлена до Таїланду. Сьогодні «Завод ім. В.О. Малишева» має контракт на ремоторизацію танків для Пакистану. Разом з цим потрібно створювати нову кооперацію, отримати нові ціни на кожен ланцюжок виробництва, затвердити цю ціну у військових. Встигаєте все зробити?
– Сьогодні у нас є чітка стратегія розвитку підприємства протягом цього перехідного періоду. Перехідним я називаю його з огляду на завершення контракту для Таїланду, ми маємо вийти на планове завантаження за іншими напрямами. Є великий попит на наші танкові двигуни, на моторно-трансмісійні відділення. Але, щоб збільшити кількість цієї продукції, необхідно мати інший рівень технічного забезпечення. І держава в цьому році нам дала дозвіл на технічне переоснащення. Тому наразі ми купуємо верстати саме для збільшення пропускної спроможності двигунобудування. Я вважаю, що переоснащення – великий успіх нашого заводу. Це в першу чергу свідчить про розуміння з боку керівництва ДК «Укроборонпром» та держави важливості важкої індустрії, адже ми не можемо дозволити втратити танкобудування. І я вдячний за те, що ми посилимо верстатним парком майданчик під будівництво двигунів і продовжимо працювати вже у новому ритмі з більш стабільною якістю та новою кількістю.
– Наскільки збільшиться кількість виготовленої продукції з новим обладнанням?
– Плануємо збільшити орієнтовно у 5 разів. Після цього вже можемо говорити про серійне виробництво. Однак ми маємо врахувати попит на продукцію, тому до усього слід підходити дуже виважено.
– Тобто це дозволить розширити вузьке місце з точки зору двигунобудування. А саме – щодо кількості потрібних виробів?
– Не тільки розширити, але й прибрати людський фактор помилки. У нас дійсно працюють унікальні спеціалісти – але на застарілих верстатах. Тому зараз ми купуємо якісне закордонне сучасне обладнання для виготовлення колінвалів, гільз, поршня та блоку двигуна.
– А як щодо ливарного виробництва?
– Наступного року будемо проробляти лиття. Це проблемне для нас питання, тому що ми не можемо увійти в кооперацію щодо виготовлення окремих вузлів іншими підприємствами. Навіть якщо це і буде дешевше. наш блок циліндрів – це ноу-хау. Ми повинні утримати його як інтелектуальну власність. Передавання лиття будь-кому може причинити заводу збитки. Принаймні так вважають спецслужби. Через це маємо все робити на заводі. Тому ливарне виробництво треба теж обов’язково модернізувати — без цього ніяк.
– Коли плануєте вийти на новий темп виробництва?
– У кінці наступного року. Те обладнання, яке ми замовляємо, специфічне, виготовляється спеціально для нас. Сама процедура закупівлі проходить багаторівневий контроль, адже мова йде про відповідальні витрати державних коштів. Виробникам потрібно близько року, щоб його виготовити, змонтувати, запустити та провести наладку. А ще треба врахувати ливарне виробництво. Нам же потрібна якісна техніка, тому лиття запускаємо на початку наступного року, щоб вийти на новий рівень. Ми повинні все передбачити, щоб не виникло дисбалансу в комплектації. Тому кінець наступного року – оптимальний термін.
– Який показник стане ознакою того, що результат переобладнання заводу можна вважати позитивним?
– Повний вихід з банкрутства. Тому що збільшення кількості проданої продукції – це збільшення прибутку, що надасть нам ресурс для повного кінцевого виходу з банкрутства.
– Щодо закупівлі обладнання ситуація зрозуміла. А як щодо металів, які використовуються у виробництві корпусів, циліндрів, підшипників? Завод залежить від постачання комплектуючих, і це питання треба вирішувати. У вас є постачальники з Європи. Однак цей процес потребує легітимізації, якщо нові матеріалі застосовуються у нашій техніці у зразках, документація на які вже ухвалена. Що будете робити?
– Тут є два шляхи. ДП «ХКБМ ім. О.О. Морозова» відповідає за загальну інтеграцію всіх механізмів у комплектний бойовий виріб. Наприклад, якщо це танк чи БТР. Якщо говоримо про будівництво двигунів, то це «Харківське конструкторське бюро двигунобудування» та наш завод — як основна практична база.
У нас сьогодні запущено дві програми. Перша – у рамках НДДКР, які ми отримали від Міністерства оборони стосовно імпортозаміщення щодо двигунів та енергоагрегатів.
Друга програма – проведення випробувань тих же двигунів з новими складовими на стендах. У тому числі – і під експортні контракти, де одразу на двигуні випробовуються нові рідини і комплектуючі тощо. Випробування йдуть на повний моторесурс. Такі випробування проводяться на заводі. Там ціла комісія, де є і ми, і ХКБД, і «ХКБМ ім. О.О. Морозова», представники замовника – військові з Міністерства оборони. Протягом двох місяців дізнаємося, чи відповідає двигун вимогам замовника при новій кооперації.
Це нам вкрай необхідно, так само, як і Міністерству оборони. Потрібна чітка, прозора комерція — що й де ми будемо замовляти і щоб усі деталі були однакової якості. Бо змінювати постачальника у процесі виробництва ніяк не можна. Ми маємо впевнитися, що будь-який наш двигун витримає повний гарантійний період.
– Я правильно розумію, що ви знайшли всіх необхідних постачальників?
– Так, все, що вузького направлення, ми знайшли. Ось нещодавно прийшли до нас закордонні підшипники. Ми зараз маємо підтвердити, що вони витримають увесь життєвий цикл. Там насправді не дуже багато змін, однак вони всі ключові та важливі. Розумієте, саме з цієї роботи, з цих важливих моментів у двигунобудуванні й розпочнеться реальне переоснащення. А потім вже будемо купувати верстати, робити одну лінію корпусів, лінію башти, незалежні лінії, трьохкоординатні портали, які одразу по конвеєру подають корпус, і у всіх площинах починається обробка.
Завантажити на повну
– У серпні стало відомо, що на «Заводі ім. В.О. Малишева» почали збирати перший експериментальний корпус БТР-4. За умов успіху тестових випробувань завод отримає дозвіл на виробництво та зможе розпочати серійний випуск корпусів. Але ж раніше ви цим ніколи не займалися…
– Так, ми ніколи не робили корпуси БТР. Цим займався «Лозівський ковальсько-механічний завод». Раніше ми тільки збирали БТР, а зараз беремо участь і у зварюванні. А той корпус БТР-4, що у серпні почали збирати, вже повністю готовий. Зараз починаються випробування його на герметичність днища, «дождювання», відстріл на полігоні. Після цього запрошуємо комісію та починаємо серійно виготовляти корпуси БТР-4.
– Комісія з військового відомства необхідна, щоб легітимізувати цей процес?
– Так. Вони роблять висновок щодо нашої спроможності, бо перший корпус вже готовий. А корпус БТР-3 розпочнемо робити через місяць-півтора після «четвірки».
– Працюєте з нашою сталлю?
– З нашою, виключно українського виробництва. Так, її важче обрізати. Однак це наша сталь, це робочі місця. Тому як БТР-3 та БТР-4, так і «Оплот» робимо з українською сталлю.
– Тобто чутки щодо закупівлі сталі для корпусів з-за кордону не мають підґрунтя?
– Я вважаю, що з нашою сталлю ми гідно виконали контракт, ніяких зауважень не було. Є всі картки обстрілів, які підтверджують, що ця сталь не пробивається. У нас все налагоджено: обробка швів, геометрія корпусу. За ці два роки результат позитивний. Тому треба продовжувати працювати ось і все.
– До речі, про результат. Якщо брати до уваги «Оплоти», то там ще багато чого треба зробити перед тим, як починати зварку корпусів…
– Насправді ні. Я хочу поговорити з усіма відомствами, щоб ми вже запускали корпусне виробництво. Чому? Тому що ДКР у «ХКБМ ім. О.О. Морозова» вже є, значить «Оплот» стовідсотково будемо робити. А якщо його будуть робити, то відрізнятися він буде тільки «начинкою» – корпус залишиться той самий. Ми пропонуємо робити корпуси та башти на склад, а коли буде технічне рішення, розпочнемо доукомплектовувати танки. І тоді вже перші машини будуть значно швидше.
– І завод буде завантажений.
– Саме так. У нас є кваліфіковані зварники саме на ці роботи. Я постійно даю їм перекваліфікацію. Я намагаюсь завантажувати їх роботою і давати перспективи майбутнього на ДП «ЗІМ», щоб попередити відтік висококваліфікованих фахівців за кордон. Вони проходять всі тести та отримують сертифікати, що можуть працювати з матеріалами різної товщини. Бо це також має значення.
– Цифри по двигунах, які ви назвали, виробництво корпусів… Це та програма максимум, яку завод спроможній виконати в сьогоднішніх умовах?
– Це оптимальна програма на це міжсезоння, на той перехідний період, про який я казав на початку нашої розмови. Ми кожен рік намагаємося триматися на рівні по фінансових показниках та виробничій програмі. І цей темп я би хотів зберегти. У минулому році збільшили зарплату на 40 %, у цьому на 15 %, бо в нас партія «Оплотів» перейшла на цей рік. Це має бути стандартом.