Гвинтокрилі машини по-українськи

117

Україна розширює можливості з розробки, виробництва та модернізації вертолітної техніки.

Російсько-українська війна, міжнародні санкції проти РФ та розірвання економічних відносин між країнами, стали новою віхою для розвитку авіаційної промисловості України. Гостра потреба виходу із значної залежності від РФ спонукала українські підприємства до суттєвих кроків, які отримали певні результати. Defense Express пропонує розглянути український сектор вертольотобудування, який чи не найбільше постраждав, але одночасно і здобув, у продовж останніх п’яти років.

В Україні існує ряд державних та приватних підприємств, які пропонують проекти глибокої модернізації існуючого вертолітного парку, а також власну вертолітну продукцію для задоволення українських авіа потреб. Все це на фоні гострої потреби в оновленні іації силових структур України в умовах російської агресії відкриває для них значні перспективи.

АТ «Мотор Січ»

Одним з перших підприємств, яке запропонувало проекти створення українських вертольотів, в інтересах силових структур України, було АТ «Мотор Січ».

Мова йде про кілька основних напрямків щодо розвитку вертолітної техніки в Україні, а саме:

  • глибока модернізація вертольотів типу Мі-8 до версії МСБ (МСБ-В) та повернення у стрій вертольотів Мі-2 у версії МСБ (МСБ-В);

  • розробка та створення власних вертольотів МСБ-2 «Надія» та МСБ-8.

  • створення нового вертольоту у кооперації із іноземними партнерами (МСБ-6 Отаман)

Перший варіант передбачає модернізацію вертольотів Мі-8 та Мі-2 шляхом ремоторизації, переоснащення вертольотів новою авіонікою та системами захисту у кооперації з провідними українськими підприємствами.

Мі-8 оснащується двома двигунами типу ТВ3-117ВМА-СБМ1В 5 серії з електричною системою запуску, потужністю 2500 к.с. кожен. Новий двигун забезпечує більшу потужність одночасно із зниженням показників витрат палива. Максимальна практична стеля вертольоту становить 7500м. Крейсерська швидкість 270 км/год. Корисне навантаження вертольоту становить від 5 до 6 тон, у залежності від типу розміщення вантажу.

190419 Мі 8МСБ В

Мі-8МСБ-В

У свою чергу на вертольоти Мі-2 запропоновано встановлення двох двигунів АІ450М потужністю 465 к.с. кожен. Нові двигуни забезпечують максимальну злітну масу 3700 кг. Максимальна швидкість 220 км/год. Максимальна практична стеля вертольоту становить 5000м.

Ремоторизація вертольотів є лише одним з етапів. Наступним є встановлення нової авіоніки та інших допоміжних систем, у залежності від потреб замовника. Також, залежності від потреб, вертольоти можуть бути оснащеними системами вітчизняного або іноземного виробництва.

Для потреб Збройних Сил України Мі-8МСБ (МСБ-В) оснащується захисними системами компанії Адрон, підвісним модулем ПМ-ЛКТ (Науково-виробничий комплекс «Фотоприлад») для пошуку та наведення систем ураження цілей.

190419 Mi 2 MSB

Мі-2МСБ-В

Подібні системи також можуть бути встановлені на вертоліт Мі-2.

Також, варто зауважити, що обидва вертольоти передбачають кілька варіантів оснащення, а саме: ударний вертоліт, медично-евакуаційний вертоліт, транспортний, пошуково-рятувальний.

З огляду на запропоновані варіанти модернізації та кількість конструктивних змін, які вносяться під час модернізації даних машин, підприємство ПАТ «Мотор Січ» проводить роботу щодо сертифікації та організації виробництва власних вертольотів під маркою МСБ (МСБ-8, МСБ-2 «Надія»).

В листопаді 2018 року стало відомо, що АТ «Мотор Січ» отримало державне замовлення від Міністерства оборони України на модернізацію партії Мі-8 МСБ-В. Завод має кілька контрактів з Міноборони. Одним з них щодо ремоторизації вертольотів даного типу в рамках держзамовлення на 2018 рік був виконаний і техніка була передана ЗСУ. Підприємством також підписані контракти на 2019 рік. Мова йде про вертольоти Мі-2МСБ і Мі-8МСБ-В.

Окрім цього, протягом останніх кількох років, «Мотор Січ» проводиться активна робота із міжнародними партнерами щодо створення спільного вертольоту з метою пришвидшення розробки такої машини в інтересах країни.

Результатом такої роботи став спільний українсько-польський проект МСБ-6 «Отаман». За основу було взято польський багатоцільовий вертоліт «Сокіл». Станом на сьогодні проект перебуває у замороженій стадії, оскільки не знайшов достатньої підтримки з боку польських партнерів, які націлені на закупівлю європейських вертольотів.

190419 МСБ6

МСБ-6

Конотопський авіаремонтний завод.

Конотопський авіаремонтний завод, що входить до ДК «Укроборонпром», розробив варіант модернізації ударного вертольоту Мі-24 ПУ1.

Модернізація передбачає встановлення турбогвинтового ТВ3-117ВМА-СБМ1 від ПАТ «Мотор Січ». Таке рішення, збільшило вантажопідйомність вертольоту на 1000кг, а максимальну висоту польоту на 1500м.

Ще однією особливістю проекту модернізації є встановлення іноземної оптоелектронної системи для застосування високоточної зброї, навігаційної системи та комплексу для здійснення польотів у нічну пору доби.

На першу дослідницьку модель Мі-24 ПУ1 було встановлено французьку оптоелектронну систему Euroflir 410, компанії Sagem. У подальшому вона була замінена на обладнання НВК«Фотоприлад» — оптоелектронну систему ПМ-ЛКТ.

190419 Ми 24ПУ1

Мі-24 ПУ1

Також на вертоліт встановлюється система захисту та систему формування прицільної марки від компанії «Адрон», система управління керованою ракетою ЛКК-В (ДП «Ізюмський приладобудівний завод»), вдосконалений приціл АСП-17ВПМ-В (ЦКБ «Арсенал»), системи зв’язку.

Окрім цього у 2016 році було оголошено про випробування Мі-24 у варіанті ПУ2. У даному варіанті було встановлено польський комплекс нічного бачення для пілотів вертольотів комплексом PNL 3 «Bielik» (PCO S.A.). Даний комплекс складається із приладу нічного бачення PNL 3 із використання шолому THL-5NV.

Усі ці заходи спрямовані на підвищення основних технічних характеристик, розширення діапазону застосування вертольотів (день/ніч), можливість використання високоточної зброї.

Мі-24ПУ1 прийнятий на озброєння ЗС України. У жовтні 2016 року було передано три модернізовані вертольоти, що знаходилися на Конотопському авіазаводі армійської авіації України.

Softex Aero

Приватна компанія Softex Aero є ще одною українською авіабудівною компанією, що спеціалізується на розробці та виробництві багатоцільових вертольотів та літаків (бізнес класу). До початку конфлікту на сході України, компанія спеціалізувалась на виробництві багатоцільових літаків бізнес класу V-24.

Починаючи з 2015 року, компанія налічує три проекти щодо створення легких багатоцільових вертольотів, два з яких становлять інтерес для силових структур України.

Представлений у 2016 році вертоліт VV-2, через його подібні з американським вертольотом Bell AH-12 Viper, було охрещено перспективним ударним вертольотом для Збройних Сил України.

Вертоліт сконструйовано із композитних матеріалів та оснащено агрегатами та системами іноземного виробництва. Силова установка вертольоту представлена чеським двигуном TS 100 ZA (PBS Velká Bíteš) потужністю близько 245 к.с. Використання композитних матеріалів у конструкції вертольоту та відносно невеликі масо-габаритні показники, забезпечує вантажопідйомність вертольоту до 380 кг. Вертоліт може бути оснащений авіонікою різних типів та виробників, відповідно до потреб замовника.

190419 SOFTEX AERO VV 2 1

Вертоліт Softex VV-2

Вертоліт вміщає у собі двох осіб (пілот + пасажир), які розміщені один за одним.

Особливістю даного проекту є можливість створення на базі VV-2 безпілотного літального апарату. Таким чином VV-2 є своєрідною платформою для розвитку та створення авіаційної продукції різних типів.

Ще одним вертольотом компанії є легкий багатоцільовий вертоліт V-22. Вертоліт оснащений допрацьованим автомобільним двигуном компанії Viking Air Engines потужністю 110 к.с. Питання оснащення авіонікою теж залежить від побажань замовника.

Дані вертольоти характеризуються як легкі багатоцільові вертольоти, що можуть бути застосовані у якості розвідувальних комплексів, евакуаційного транспорту, легких ударних вертольотів, навчальних вертольотів або застосовуватись у різних галузях промисловості (агро, енерго сектори).

Завдяки їх конструкції вертольоти можуть бути дообладнанні різними додатковими системами залежно від проектів під, які створюватимуться машини.

З огляду на відкритість Softex Aero до інтеграції різних авіаційних систем у власну продукцію, спільна робота з провідними українськими авіаційними компаніями може привести до неочікуваних результатів, які зможуть вирішити не одне, а ряд питань щодо оснащення силових структур авіаційними комплексами як пілотованими, так і безпілотними.

КБ «Аерокоптер» та НТК «Горизонт»

Полтавське конструкторське бюро «Аерокоптер» та НТК «Горизонт» є українськими приватними компанія, які також працюють в сфері створення вертолітної техніки.

Так, продукція «Аерокоптер» користується значним попитом на міжнародному ринку легких вертольотів. Вертольоти компанії продаються у провідних кранах Європи та деяких Близько Східних країнах. Існує інформація про зацікавленість Ірану щодо організації виробництва вертольотів КБ Аерокоптер на своїй території.

Основним продуктом компанії є легкий багатоцільовий вертоліт АК1-3 «Слава». Вертоліт оснащено автомобільним двигуном Subaru, що забезпечує політ протягом двох з половиною годин на відстань близько 350 км. Максимальна вантажопідйомність становить 250 кг.

180922 gelikopter 1

АК1-3 «Слава»

Вертоліт оснащений двомісною композитною кабіною. Лопаті також створені із композитних матеріалів.

В свою чергу НТК «Горизонт», яка також спеціалізується на виробництві легких багатоцільових вертольотів, створено вертоліт SL-231 SCOUT.

Він представляє собою трьохмісний вертоліт, кабіна якого виконана з композитну і обладнана авіаонікою словенської компанії Knardia. Окрім цього, Scout може оснащуватись авіаційними бортовими системами компаній Dynon SkyView, Advanced Flight Systems, MGL. На вертоліт встановлено авіаційний двигун американської компанії Lycoming IO-390 на 210 к.с.

Вага пустого вертольоту становить 450 кг. Максимальне корисне навантаження до 400 кг. Дальність польоту до 600 км. Крейсерська швидкість польоту близько 190 км/год.

180922 gelikopter 2

SL-231 SCOUT

Слід зазначити, що 21 вересня 2018 року на чернігівському полігоні Збройних Сил України відбулися льотні випробування двох українських легких багатоцільових вертольотів Skyline SL-231 Scout (Скаут) та АК1-3 «Слава». Під час демонстрації льотно-технічних характеристик вітчизняних вертольотів був присутній і Секретар Ради національної безпеки і оборони України Олександр Турчинов.

За його словами, українські розробки здатні забезпечувати розвідку та швидке сполучення у військах, виконувати завдання з охорони кордону, а в комбінації з сучасною зброєю вони також зможуть виконувати й складні бойові задачі. «Що важливо — що вони можуть працювати як вдень, так і в ночі. И що принципово важливо – вони можуть працювати в безпілотному режимі», — наголосив тоді О. Турчинов.

 Аналіз сучасного стану авіаційної промисловості, а саме вертолітного сектору демонструє, що на сьогодні є значна кількість пропозицій та перспективних проектів, на основі яких може бути побудована багаторічна програма з розвитку та переоснащення силових структур України вітчизняними зразками вертолітної техніки. Рішення, які запропоновані українськими промисловцями (як приватними так і державними), є конкурентоздатними і викликають значний інтерес у іноземних партнерів. Це у свою чергу сприяє розвитку українських вертолітних компаній і появі нових сучасних продуктів, які можуть постачатися не лише для споживачів в Україні, а й закордоном.

Григорій КУЩЕЛЕП

Поделиться:
Загрузка...