США вклали 62 млрд доларів у виробництво F-16 для іноземних країн
Оновлення вітчизняної авіації, на фоні завершення експлуатаційних можливостей українських МіГ-29 та Су-27, вже закладено у Візію Повітряних Сил Збройних сил України до 2035 року.
Відповідно до неї, для переоснащення тактичної авіації необхідно 200 млрд грн, приблизно 7 млрд доларів, які мають поступово виділятися враховуючи поетапні витрати та виробничі цикли.
![Су-27 ВПС](https://defence-ua.com/media/contentimages/550600ef6f2e60a6.jpg)
І почати процес закупівлі літаків необхідно вже найближчим часом, бо кількість МіГ-29 та Су-27 через вичерпання ресурсів експлуатації, почне стрімко знижуватись вже у 2025 році, зі списанням останніх радянських винищувачів на початку 30-х років.
![Візія Повітряних Сил Збройних сил України до 2035 року](https://defence-ua.com/media/contentimages/b6b600ef71096649.jpg)
Водночас варіантів для заміни цих літаків не так вже і багато. Одним з них є американський F-16 від Lockheed Martin.
І враховуючи те, що Пентагон влітку минулого року підписав з цією компанією масштабний 10-річний контракт на виробництво нових F-16 за програмою Foreign Military Sale, Україна може встигнути «встати у чергу» за цими літаками.
![F-16](https://defence-ua.com/media/contentimages/7fb600ef73fe9125.jpg)
Точна кількість F-16 за цим контрактом не називається, але на першому етапі має бути вироблено 90 літаків для чого виділяється до 4,8 млрд доларів, з яких 2,8 млрд піде на створення базової конфігурації та від 1 до 2 млрд на оснащення літаків додатковими системами.
Таким чином ціна одного F-16, особливо враховуючи великий простір конфігурацій, може фігурувати у розмірах від 43 до 55 млн доларів за одиницю.
![F-16](https://defence-ua.com/media/contentimages/bd1600ef7546320a.jpg)
Тобто загальний об’єм виробництва F-16 до 2031 року може становити 1,1-1,4 тисячі одиниць. Додамо, що з 1973 року вироблено вже 4,6 тисячі F-16 різних модифікацій, що зробило цей літак наймасовішим винищувачем четвертого покоління.
Проте слід враховувати, що фінальна вартість літаків для країни-покупця може різко відрізнятися від цифр, які фігурують у контракті з Lockheed Martin.
![F-16](https://defence-ua.com/media/contentimages/3c6600ef76c030dc.jpg)
Наприклад, у 2019 році Міноборони США та Словаччина узгодили контракт на постачання 14 винищувачів у найновішій на цей час версії F-16V Block 70/72. Контракт з виробником передбачав витрати у розмірі 800 млн доларів, тобто по 57 млн за один літак.
Але загальна сума договору зі Словаччиною склала 1,8 млрд доларів, в яку було додано вартість озброєння, додаткового оснащення, запчастин, навчання 22 пілотів та 160 членів наземного персоналу.
![F-16](https://defence-ua.com/media/contentimages/160600efa2530fbd.jpg)
У 2019 році Болгарія замовила 8 винищувачів у цій же версії загальною вартістю контракту, включно із додатковими послугами, у розмірі 1,2 млрд доларів.
Тобто для кінцевого споживача фактична вартість одного боєготового F-16 може складати 130-150 млн доларів.
![F-16 Gripen JAS-39](https://defence-ua.com/media/contentimages/ba7600efa7378190.jpg)
Таким чином, враховуючи розміри оборонного бюджету України на закупівлю всього озброєння, включно із ремонтом та модернізацією, у розмірах близько 810 млн доларів, питання оновлення авіаційного парку може бути лише національною програмою із відповідним фінансуванням.