За словами заступника начальника штабу Командування ВМС ЗС України з євроатлантичної інтеграції капітана 1 рангу Андрія Риженка, керівництво Національного флоту вивчає ринок іноземних багатофункціональних катерів. Сьогодні американські катери Mark VI за своїми морехідними характеристиками є одними з кращих патрульних катерних платформ у світі
Чому ж військових моряків зацікавили саме ці катери? Насамперед через те, що на сьогодні в умовах обмежених ресурсних можливостей на перший план виходять такі критерії, як якість малотоннажних катерних платформ, їхні бойові спроможності та, звісно, вартість.
Приміром, американський катер Mark VI має схожі з нашим малим броньованим артилерійським катером (МБАК) типу «Гюрза-М» розміри і практично однакову ціну (вартість одного — близько 8–10 млн доларів), але в нього значно вищі бойові можливості й значно ефективніші морехідні характеристики.
— Патрульні катери Mark VI здійснюють операції в затоках, річках, бухтах і прибережних ділянках моря, — розповідає капітан 1 рангу Андрій Риженко. — Їхнє головне завдання — забезпечення безпеки торговельних портів, об’єктів морської інфраструктури і підтримка операцій основних сил ВМС. Патрульні катери Mark VI можуть мати різні конфігурації обладнання: десантно-штурмову, протидиверсійну і протимінну. Отже, ми зможемо використовувати їх для виконання різних завдань. Екіпаж — 5 осіб, за потреби додатково залучаються ще 2 особи. Також катер може вмістити 11 десантників, що дозволить здійснювати транспортування підрозділів морської піхоти або Сил спеціальних операцій. Озброєний двома 25-міліметровими гарматами Mk 38 Mod 2, плюс є кулемети, гранатомети, ракети BGM-176B Griffin, інша зброя тощо.
Його водотоннажність лише 72 тонни, що робить катер дуже маневреним. Водночас Mark VI стійкий до хитавиці на морі. Однією з його особливостей є те, що він може вести ефективний прицільний вогонь по морських цілях навіть під час шторму.
Силову установку Mark VI становлять два дизельні двигуни і два водомети, які забезпечують катеру максимальну швидкість — 45 вузлів. Дальність ходу цього катера за крейсерської швидкості в 30 вузлів — близько 750 миль. З урахуванням довжини берегової лінії України це може стати серйозним аргументом для флоту під час виконання завдань у Азово-Чорноморському регіоні.
Окрім того, катер Mark VI має алюмінієвий корпус, а його ходова рубка, двигуни і паливний бак захищені бронею, що здатна витримати влучення зі стрілецької зброї.
— Важливо, що американські катери мають великий запас для модернізації. Є можливість встановити спеціальне обладнання, наприклад, підводні й надводні апарати для ведення ефективного моніторингу морської обстановки та пошуку вибухонебезпечних предметів в акваторії моря, протимінних та гідроакустичних засобів тощо. У приміщеннях катера можна розмістити постраждалих або поранених під час проведення евакуації, тобто ці катери цілком реально можна застосовувати навіть у ході пошуково-рятувальних операцій, — наголошує капітан 1 рангу Андрій Риженко.
На думку представника штабу Командування ВМС ЗС України, 7–8 патрульних катерів Mark VI у складі вітчизняного флоту забезпечать постійну присутність наших надводних сил у ближній морській зоні Азово-Чорноморського регіону.
Ще один перспективний представник багатофункціональної «москітної» платформи у світі — ізраїльський швидкісний катер Super Dvora Mk3. У період 2004–2016 років компанією Israel Aerospace Industries побудовано 19 таких катерів для ВМС Ізраїлю та Шрі-Ланки. Їхні габарити близькі до нашої «Гюрзи-М», розміри 27,4 х 5,5 м, водотоннажність 60 тонн. Швидкість сягає до 50 вузлів, крім того в ізраїльського катера поліпшені можливості маневрування на високій швидкості. Дальність плавання становить 700–1000 миль. Автономність — 4 доби. Призначений для доставки підрозділів сил спецоперацій або морської піхоти, патрулювання та перехоплення кораблів противника в морі. Катер може дозаправлятися у морі, спроможний діяти як у прибережних водах, так і на океанському просторі, адже стійкий до хитавиці. Завдяки осадці 1,2 метра може доставляти десант на практично не обладнане узбережжя. Озброєння катера становлять гармати типу Typhoon, важкі кулемети, 40-мм гранатомети, ракети AGM-114 Hellfire, системи спостереження і застосування зброї Raytheon та Elbit/El-Op. Катер має модульну конструкцію, що полегшує заміну озброєння і устаткування. Екіпаж — 9–12 осіб.
— Такі характеристики дозволяли б йому домінувати у своєму класі катерів і на Азові, і на Чорному морі, поступаючись тільки новітньому американському катеру Mark VI , — додав капітан 1 рангу Андрій Риженко.
На даний час є два варіанти їхнього отримання: закупити за кордоном уже готові катерні платформи Mark VI чи Super Dvora Mk3 або ж придбати ліцензії на їхнє виробництво, підготувати фахівців та розпочати будівництво на власних суднобудівних підприємствах. Такий досвід кооперації вже давно використовують провідні морські держави світу.
Нагадаємо, що в Державній програмі розвитку озброєння і військової техніки Збройних Сил України до 2020 року чітко зазначено, що на короткострокову перспективу корабельно-катерний склад ВМС України мають поповнити малотоннажні, швидкісні, малопомітні та добре озброєні катери різного функціонального призначення, побудовані на українських суднобудівних підприємствах або закуплені за кордоном.
Президент України Петро Порошенко підписав Указ № 185/2018 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 26 червня 2018 року «Про вдосконалення державної політики щодо забезпечення Збройних Сил України та інших військових формувань оборонною продукцією іноземного виробництва, а також сприяння розвитку співробітництва оборонних підприємств України з іноземними партнерами».
Згідно з документом Міністерство оборони України, інші силові відомства відтепер зможуть закуповувати зброю та військову техніку за межами України за умови, що це передбачено державним оборонним замовленням і відповідна техніка і зброя не виробляються в Україні.