Встановлення на цей літак українського цифрового прицілу в поєднанні з вітчизняним навігаційним комплексом значно поліпшило бойовий потенціал Су-25М1
Поліпшувати льотні та бойові характеристики сучасних літаків конструктори починають ледь не одразу після їх створення. Вивчення й аналіз застосування бойових машин у воєнних конфліктах, розробка та прийняття новітнього обладнання дозволяють інженерам модернізувати літак
Розробка українського варіанта модернізації Су-25 почалася на початку 2000-х. Однією з головних умов було залучити лише українські підприємства.
Дали путівку в життя українській версії штурмовика працівники ДП «Запорізький державний авіаційний ремонтний завод «МіГремонт». Брали активну участь у цій роботі КП СПБ «Арсенал», ДП «Оризон-Навігація» ДП «НОВАТОР», ДП ДККБ «Луч», ТОВ «РАДІОНІКС», ТОВ «Науково-виробнича фірма «АДРОН», КП НВК «Іскра», Ізюмський казенний приладобудівний завод, ДП «Одеський авіаційний завод» та інші науково-дослідні організації, які створювали нове або модернізували встановлене раніше обладнання.
— Перед розробниками модернізації штурмовика стояло завдання поліпшення точності й підвищення висоти застосування бомбардувального, ракетного та артилерійського озброєння літака та реалізація режиму навігаційного бомбометання по цілях із відомими координатами, — каже головний інженер авіації Повітряних Сил — начальник управління головного інженера авіації Командування Повітряних Сил Збройних Сил України генерал-майор Петро Скоренький. — До того ж за чотири десятиліття відтоді як авіаконструктори створили цей штурмовик, у світі значно розширилася номенклатура авіаційних засобів ураження, було опрацьовано нові технології та рішення, які можна застосовувати на цьому літаку.
Уже на першому етапі роботи було замінено аналоговий приціл літака Су-25 на сучасний вітчизняний цифровий. Це дало змогу підвищити його точнісні характеристики прицілу приблизно на 30%. За рахунок установлення супутникової системи навігації штурмовик став уражати цілі навіть тоді, коли льотчик візуально їх не бачить, але відомими є координати цілі та самого літака. Це також дає змогу застосовувати штатні засоби враження не тільки вдень, а й вночі та в умовах поганої видимості. Також ця апаратура в рази підвищила висотність застосування озброєння. Тобто штурмовик буде менше «висіти» над полем бою, а отже, зменшується ризик бути враженим зенітними засобами ворога.
Цікавинкою сучасної модернізації є те, що і нова, удосконалена, і стара апаратура пов’язані між собою, а супутникова навігаційна система об’єднана зі штатним навігаційним комплексом літака КН-23. Це було практично продемонстровано влітку 2014 року, коли літаки виконували бойові завдання на Сході України. Льотчики підтвердили, що модернізований Су-25М1 може працювати навіть тоді, коли над полем бою немає ні сигналів із наземних радіотехнічних засобів навігації, ні даних від супутника.
Модернізовані Су-25М1 пройшли випробування на війні. Кілька штурмовиків було втрачено, та гіркий досвід бойових дій одразу врахували вітчизняні конструктори й винахідники.
— Уже наприкінці 2015-го — на початку 2016 року, — розповідає учасник АТО льотчик Су-25 підполковник М., — я випробував установлену на цьому літаку бортову апаратуру міжнародної радіотехнічної системи ближньої навігації та посадки. І підтверджую, що вона суттєво допомагає під час визначення місця літака, під час маневру для виходу на ціль і заходу на посадку.
Сьогодні відбуваються військові випробування чергової версії модернізації українських штурмовиків. Зокрема на літаку встановлено вдосконалені бортові та наземні засоби контролю та реєстрації польотних даних, а також сучасні комбіновані пристрої викиду хибних теплових цілей. В авіаційній бригаді тактичної авіації стройові льотчики випробовують, чи комфортно користуватися багатофункціональним індикатором і встановленою системою аудіо- й відеореєстрації.
— Наступним етапом модернізації бойового штурмовика стане розширення номенклатури засобів ураження як керованих, так і некерованих, — зазначає начальник відділу експлуатації управління головного інженера авіації Командування ПС ЗС України полковник Віктор Делечук. — Також поставлено завдання модернізувати двигуни. Виконання цих завдань значно збільшить показник бойової ефективності штурмовика Су-25.
Віктор ГЕДЗ
P.S. Завдяки удосконаленням літак може виконувати спільні завдання з ВПС країн — членів НАТО
Установлення сучасної вітчизняної системи супутникової навігації й інтегрування її в прицільний і навігаційний комплекси, на відміну від серійного літака, дає змогу заздалегідь установити й запам’ятати до 20 програмованих маршрутів. Окрім того, відтепер збільшено до 20 кількість програмованих поворотних пунктів маршруту та цілей в одному маршруті, які апаратура літака Cу-25 раніше могли пам’ятати не більше як три. На модернізованому штурмовику політ за маршрутом, режим «Повернення» та захід на посадку відтепер може здійснюватися в разі, якщо радіотехнічна система ближньої навігації не працює, чого не було раніше.
Ще однією особливістю апаратури літака Су-25М1 є здатність запам’ятовувати координати до 10 оперативних цілей і виконувати захід на них без візуального контакту, а також»багаторазовий візит».
Наявність сучасного цифрового прицілу АСП-17БЦ 8M2 та поєднання його з наявною апаратурою дає змогу визначати точність прицілювання літака Су-25М1 за безвітряної погоди з установленням кругового відхилення до 25 м. Прийняття на озброєння цього прицілу дає змогу використовувати навігаційне бомбардування штурмовика з висоти до 5000 метрів, а також із пологого кабрування.
Ще однією перевагою модернізованого штурмовика Су-25М1 стало те, що тепер він відповідає вимогам Міжнародної організації цивільної авіації (ІСАО). Віднині на такому літаку можна виконувати польоти не тільки в повітряному просторі України, а й під час перельотів на всі аеродроми світу, а також реалізовувати спільні завдання з ВПС країн — членів НАТО. Першим етапом для цього стало доопрацювання радіостанції P-862, що полягало у використанні кроку сітки частот відповідно до вимог ІСАО. На відміну від серійного літака, відтепер дозволено виконувати польоти з використанням сигналів радіомаяків VOR, виконувати передпосадкові маневри й заходи на посадку за сигналами радіомаяків систем ILSі СП-50. Також установлено апаратуру для виконання польоту й заходу на посадку за нормами ICAO.