Україна входить до десятки країн світу, що займаються розробками і виробництвом радіолокаційних систем. Збереглися необхідні для такої діяльності наукові школи, є національні виробники відповідної елементної бази й комплектуючих.
Рухома трикоординатна радіолокаційна станція кругового огляду 80К6
При цьому виробництво радіолокаційної техніки налагоджене в більш-менш замкнутому циклі. Однак в переважній більшості українська армія має на озброєнні застарілі засоби радіолокації, які гостро потребують оновлення.
За оцінками МО України з фінансового ресурсу, передбаченого у 2016 році на виконання заходів розвитку ОВТ, значні видатки спрямовані на протиповітряну оборону. Планується закупити 28 радіолокаційних станцій та провести модернізацію 6 од. радіолокаційних станцій. Однак потреба Збройних Сил в нових і модернізованих РЛС набагато більша і становить близько двохсот одиниць. В дійсності на сьогоднішній день стан системи протиповітряної оборони, в першу чергу зенітно-ракетних військ і радіолокаційних станцій радіотехнічних військ, полишає надію на краще. І це на фоні того, що в Україні є власні виробники, які здатні запропонувати власні сучасні рішення для забезпечення контролю вітчизняного повітряного простору.
РЛС «Малахіт»
На сьогоднішній день у військах залишилася велика кількість РЛС П-18М, П-18МА (П-19МА). Завдяки НВО «Аеротехніка» і ХК «Укрспецтехніка» ці станції не тільки залишилися в строю, але і пройшли модернізацію. Крім того, з’явилися і низка нових.
РЛС «Малахіт», хоча і називають модернізацією радянської станції П-18, проте багато в чому вона досить сильно відрізняється від свого попередника. Спеціалісти ХК «Укрспецтехніка» внесли кардинальні зміни в РЛС і на сьогодні це цілком нова станція. В РЛС «Малахіт» реалізована цифрова обробка сигналів, можливість сполучення (передачі даних) з сучасними АСУ (командними пунктами), висока перешкодозахищеність, можливість вимірювання радіальної швидкості мети, зменшена ближня зона виявлення — до 2,5 км, збільшений нахил антени щодо горизонтального положення у межах +15 ÷ — 15 градусів, можливість застосування у складі зенітно-ракетних підрозділів, економічність, зменшена кількість автотранспортних засобів та багато іншого. І найголовніше «Малахіт» має дальність виявлення до 400 км, тобто вона виявляє і супроводжує цілі набагато краще і далі, ніж всі нині працюють в Україні РЛС.
Можливості РЛС «Малахіт» були позитивно оцінені керівництвом українського оборонного відомства. У підсумку радіолокаційна станція була не тільки прийнята на озброєння, а й поставлена у війська. За словами керівництва компанії «Укрспецтехніка» станом на квітень 2015 р війська передано близько десятка РЛС «Малахіт».
Сьогодні станція успішно виконує завдання на східних кордонах України. Приміром, 24-25 квітня 2014 р коли були інтенсивні польоти літаків тактичної авіації ВПС Росії в безпосередній близькості з Україною, РЛС «Малахіт» чітко фіксувала порушення держкордону і в режимі поточного часу передавала дані про повітряну обстановку на командний пункт Повітряних сил України у Вінниці. Військові мали в режимі он-лайн неспростовні докази порушення росіянами держкордону.
Частина станцій передано українським морякам, які експлуатують «Малахіт» в умовах іншої підстильної поверхні, відмінної від характерної для радянської П-18. Експлуатація в умовах моря показала, що станція успішно вирішує завдання по супроводженню повітряних цілей в межах своїх характеристик, а також надводних цілей в зоні прямої видимості. Тобто, 12 мильна зона, яка знаходиться під увагою військових моряків, вільно контролюється РЛС «Малахіт». Є низка програмних моментів, які слід удосконалити, але в цілому станція дозволяє вирішувати поставлені завдання в зоні відповідальності.
Рік інтенсивної експлуатації «Малахіт» показав, що радар може приймати інформацію від двох-трьох собі подібних і успішно вирішувати завдання командного пункту — отримання інформації та видачі цілевказівок на зенітно-ракетні підрозділи.
Ще однією особливістю станції є те, що вона дозволяє, як це не дивно, «бачити» прольоти деяких безпілотників, а також залпи РСЗВ. Така можливість досягнута за рахунок зменшення довжини випромінюваного імпульсу, яка набагато менша, ніж у радянській П-18.
Робота радара на території, що примикає до зони АТО, показала, що станція здатна діяти в складній радіоелектронній обстановці. Можливість на українській РЛС переходити на інші робочі частоти, а також використовувати автокомпенсатори, не дає супротивникові приховано вирішувати свої завдання.
ХК «Укрспецтехніка» також веде роботу з удосконалення РЛС «Малахіт» шляхом установки на один автотранспортний засіб. На сьогодні тривають роботи по створенню мобільної версії радара, де антенне полотно розгортається автоматично за 20 хвилин і за допомогою телескопічного опорно-поворотного підйомного пристрою може підніматися на висоту до 10 метрів вгору. При цьому, передбачається можливість, коли екіпаж може розгорнути антенне полотно, розташоване на напівпричепі, на місцевості окремо від розташування апаратної кабіни. Таким чином, не тільки підвищується живучість особового складу, але і створюються умови, коли антенна система, розташована на напівпричепі разом з опорно-поворотним пристроєм, може розміщуватися не тільки на автомобілях КРАЗ, а й на будь-яких інших вантажівках подібного типу. По суті — це можливість отримання нової мобільної антени, яку можна буде пропонувати як окремий продукт.
РЛС МР-1
Станція метрового діапазону «МР-1» створена українським казенним підприємством «Науково-виробничий комплекс «Іскра», зі складу ДК «Укроборонпром» .
MP1
У новій розробці впроваджені всі останні досягнення вітчизняної наукової думки, спрямовані на нівелювання значення технології «stealth».
МР-1 призначена для автономної роботи або роботи в складі національної (регіональної) автоматизованої системи управління ППО і забезпечує виявлення, супровід і вимір азимута, дальності і висоти цілей в умовах комплексного впливу перешкод. Станція застосовується як чергове засіб ППО CВ.
РЛС МР-1 створюється КП «НВК» Іскра» в ініціативному порядку. При цьому Міністерство оборони погодило рішення про проведення цієї розробки і уважно стежить за успіхами запорожців. Не маючи можливості оплатити своє замовлення, для виконання випробувань з макетом РЛС в 2010 році КП «НВК «Іскра» була змушена розробити і виготовити власну задаючу систему і низку інших пристроїв, яких не вистачало для початку випробувань дослідного зразка.
Недоліком старих станцій була необхідність додаткової установки на додатковій транспортній одиниці окремого турбогенератору, який забезпечував електроживлення станції. В результаті РЛС базувалася на 3-4-х машинах. Нова станція МР-1 вимагає всього одну транспортну одиницю. Вся апаратура МР-1 вміщується на шасі автомобіля КРАЗ.
У сучасних умовах бойової роботи необхідно забезпечити високу мобільність станції. Після 5-10 хвилин роботи необхідно перебазувати РЛС на нову позицію. У станції МР-1 оператор працює не виходячи з кабіни автомобіля, управляє роботою, спостерігає за індикатором за повітряною обстановкою. Станція за наявними засобами радіозв’язку в цифровому форматі автоматично передає повітряну обстановку на пункти управління ППО CВ типу ПУ-15 або ПУ-12. Додатково станція МР-1 здатна досить точно вимірювати висоту цілей, що робить станцію 3-х координатною.
МР-1 має низку істотних переваг перед закордонними РЛС метрового діапазону. Зокрема станція має малий час розгортання (5 хв), на відміну від 30 хв у РЛС «НЕБО-СВУ». Вся апаратура нової станції розміщена на одному автомобілі КРАЗ на відміну від трьох транспортних одиниць у РЛС 55Ж5. РЛС МР-1 дозволяє оцінити висоту цілі. РЛС «Восток-Е» такої можливості не має.
Станція МР-1 може бути знята з КРАЗа — вона може стати на аутригери, після чого вантажівка може виїхати з-під неї. У такому складеному вигляді РЛС може транспортуватися літаками військово-транспортної авіації, наприклад, С-130 і вже тим більше вітчизняними літаками, що є одним з ключових вимог до сучасної техніки у всіх країнах.
Інструментальна дальність РЛС МР-1 становить 400 км.
Апаратура РЛС МР-1 виконана на сучасній цифровій базі, що дозволяє їй ефективно інтегруватися як у військову, так і в цивільну систему контролю повітряного простору. РЛС дозволяє сполучатися практично з будь-якими споживачами радіолокаційної інформації з використанням як стандартних, так і нестандартних протоколів обміну.
За умови достатнього фінансування РЛС МР-1 вже в 2016 році могла вийти на держвипробування. Однак, на жаль, цього не сталося….
РЛС 79К6 «Пелікан»
Трикоординатна станція 79К6 (експортний варіант — 80К6 «Пелікан») почала розроблятися Казенним підприємством «Науково-виробничий комплекс «Іскра» (м.Запоріжжя) ще в радянський час, проте договір на створення РЛС був укладений у 1992 році вже з Міністерством оборони України. У зв’язку з обмеженим фінансуванням, науково-конструкторська документація на РЛС 79К6 була розроблена до 2000 року, а перший дослідний зразок був виготовлений в 2006 році. У цьому ж році були проведені державні випробування, а в 2007 році РЛС була офіційно прийнята на озброєння збройних сил України
РЛС 80К6М
У війська кілька станцій надійшло у 2008-2009 роках. Вся апаратура РЛС «Пелікан» розміщується в одній транспортній одиниці.
«Пелікан» — радіолокаційна станція кругового огляду з координатним і трасовим виходами, що працює автономно або у складі регіональних і національних автоматизованих систем управління (АСУ). РЛС призначена для використання в якості інформаційного ланки в підрозділах ЗС для контролю та управлінням повітряним рухом. Станція забезпечує виявлення, супровід і вимір трьох координат повітряних об’єктів та їх шляхової швидкості без перешкод і при наявності активних і пасивних перешкод, а також їх комбінованого впливу; визначення державної належності повітряних об’єктів, отримання від своїх літаків індивідуальної та польотної інформації та вирішення інших завдань.
РЛС також можна використовувати для взаємодії з командними пунктами регіональних та вищестоящих національних АСУ, і що особливо важливо — у складі зенітно-ракетних військ для видачі цілевказівок зенітно-ракетним комплексам. Поява в українській армії РЛС 79К6 дозволило автономно застосовувати зенітні ракетні дивізіони С-300 ПТ, ПС. Крім того, можливе застосування 79К6 в бригадної структурі (6 дивізіонів).
За основними тактико-технічними характеристиками РЛС 80К6 стоїть на рівні зарубіжних аналогів, а її вартість як мінімум в два рази менше в порівнянні з конкурентами. Наприклад, з найбільш поширеною іноземної американської РЛС АN/ ТРS-117 виробництва компанії «Локхід Мартін», яка здатна виявляти швидкісні, висотні, малорозмірні повітряні цілі. Вартість цієї американської РЛС в експортних контрактах становить $12-17 млн. Вартість однієї РЛС 80К6 «Пелікан», порівняно із зарубіжними аналогами, в два рази менше — стверджують українські розробники.
Максимальна дальність виявлення цілі РЛС 80К6 «Пелікан», становить 400 км. Однак при ЕПР 3-5 м2 складає дальність виявлення при висоті польоту цілі 100 м – 40 км, при висоті -1000 м – 110 км, а на висоті 10-30 км – 300-350 км.
Одночасно з цим НВК «Іскра» провели вдосконалення РЛС, створивши дві нові її версії 80К6М – мобільна в інтересах Азербайджану, та 80К6Т – транспортабельна в якості проекту.
Питання оснащення військ сучасними радіотехнічними засобами на сьогодні є достатньо актуальним, адже дає можливість забезпечити не лише контроль повітряного простору України, а й зайнятість вітчизняної промисловості, яка, поки що, має можливості. Однак, наскільки це сприймається у високих кабінетах покаже час і реакція військових на виклики та загрози, що надходитимуть з боку РФ.
manager