Категории: Экономика

Міноборони «великим скрипом» розвивається, але не завдяки, а всупереч Умєрову, — ЗМІ

У команді Зеленського немає сильного міністра оборони, який здатен реалізувати «План перемоги».

Про це йдеться в матеріалі Дар’ї Каленюк, Альони Гетьманчук та Марії Берлінської для ZN.ua.

Автори зазначають, що міністр оборони Рустем Умєров не зміг налагодити роботу в сфері закупівель, перелічивши три причини.

1. Міноборони намагалося ліквідувати Агенцію оборонних закупівель через поглинання її меншим Державним оператором тилу.

Таке завдання, зазначає видання, Умєров «спустив» своєму заступнику Кліменкову (який є близьким другом та ексбізнес-партнером міністра). Аргументували це «стандартами НАТО», проте це виявилося неправдою, через що Представництву НАТО довелося публічно це заперечувати.

Згодом від ідеї ліквідувати АОЗ Умєров відмовився завдяки тиску громадських експертів і міжнародних партнерів. 11 жовтня Кабмін затвердив кандидатів до наглядової ради АОЗ, яка так і не запрацювала. Відтак наглядова рада не може укласти контракт із чинною керівницею АОЗ, і її звільнення можливо реалізувати одним рішенням міністра оборони.

2. Спецекспортерів не ліквідовано

Після корупційного скандалу в «Спецтехноекспорт» Умєров передав компанію від ГУР в управління Міноборони та заявив про подальшу ліквідацію підприємства. Через «Спецтехноекспорт», «Укрспецекспорт» і «Прогрес» зброю часто постачали за завищеними цінами та через сумнівних посередників. Подекуди поставки взагалі зривалися попри значні передоплати, зазначили автори матеріалу.

Ліквідація спецекспортерів, а саме позбавлення їх функцій імпорту, є вимогою НАТО, яку Україна повинна виконати не очікуючи завершення воєнного стану.

Через 2 місяці після заяв інформації про результати чистки ні від міністра оборони, ні від його заступників не надходило.

3. Проблеми із закупівлями

Департамент військово-технічної політики Міноборони, який є найбільш скандальним, продовжує роботу, кажуть експерти. Він обслуговує всі збройні угоди, підписані до створення Агенції оборонних закупівель, а також зберігає монополію на закупівлі оборонних інновацій через застарілу радянську процедуру «дослідно-конструкторських робіт».

Станом на початок 2024 року сума контрактів становить понад 410 млрд грн.

«У керівному складі сумнозвісного департаменту і надалі перебуває Тоомас Накхур, підозрюваний у розкраданні 1,5 млрд грн на закупівлях мінометних пострілів. Більшість працівників, що обслуговували скандальні контракти, також на своїх місцях. ДВТП не перевіряла ані Рахункова палата, ані Головна інспекція самого Міноборони», — йдеться в матеріалі.

За словами експертів, Департамент військово-технічної політики фактично дублює за функціоналом новостворений Департамент політик закупівель. Обоє — «задіяні у пріоритезації переліку зброї, яку потрібно закупити за запитом Генштабу».

Автори зазначають, що курує це заступник міністра Дмитро Кліменков. Ба більше, на додачу до оборонних закупівель із сумарним бюджетом у понад 800 млрд грн Умєров віддав йому ще кілька нових «грошових» напрямів із високими корупційними ризиками.

Це три управління Міноборони: капітальних вкладень (будівництво житла для військових), земель оборони та фондів Міноборони (полігони, частково будівництво фортифікацій тощо), а також корпоративного менеджменту (близько 100 державних підприємств, підпорядкованих МОУ, серед найвідоміших — «Мотор Січ» і «Укрнафта»).

За даними видання, Умєров недостатньо заглиблюється, не розбирається та не керує особисто роботою Міноборони, натомість «делегує відповідальність».

«Делегування відповідальності» створює тепличні умови для саботажу будь-яких змін: різні департаменти в міністерстві можуть дублювати функції один одного, друзі-заступники — курувати купою «грошових» напрямів, а радникам і помічникам міністра дозволено командувати самими заступниками, — зазначили вони.

Все ж, міністерство «великим скрипом» йде до закупівель технологій. На це, зокрема, позитивно вплинула робота Агенції оборонних закупівель, додали експерти.

«Та міністерство повинно ще й формувати політики, здійснювати певне прогнозування і планування. Які військові технології будуть актуальні через рік чи принаймні на літо 2025-го? У що вже зараз варто вкладати державний ресурс? Як ще можна спростити правила гри, допомогти виробникам на всіх стадіях логістики, виробництва, контрактування і постачання на фронт? Наразі системної роботи за цими напрямами не видно, Міністерство досі є пасивним покупцем без жодного бачення на кілька кроків наперед», — підсумували автори.

Последние новости

Влада створила в Україні по факту монополію на інформацію

Нам тут грандіозний комплімент зробили. Детектор медіа повідомив, що за весь 2024 рік, з п'яти каналів, що залишилися в мономарафоні,…

12 часов назад

Поточні втрати рф внаслідок санкцій, станом на 24.04.2025

Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок санкцій, станом на 24.04.2025 1. російська економіка підходить до межі — навіть Фонд національного…

12 часов назад

Всі ми зараз під завалами, або в тролейбусі Сум. А ви — ніт

Пані Олена Зеленська! Я хотів би сказати, що ви робите значні успіхи в соціальних мережах і ведете їх набагато краще,…

12 часов назад

У ЗСУ створили 8 корпус Десантно-штурмових військ

До складу 8 корпусу Десантно-штурмових військ ЗСУ увійшли шість бойових бригад, що воювали ще під час АТО/ООС, так і сформовані…

13 часов назад

17-річний Данило Худя та його батьки вбиті Росією унаслідок ракетного удару по Києву

Серед загиблих внаслідок удару Росії по житловому будинку у Святошинському районі Києва 24 квітня – 17-річний Данило Худя та його…

13 часов назад

У Росії підірвали провідного конструктора систем РЕБ

У російському Брянську вибухнув автомобіль провідного російського конструктора, що здійснював розробку та модернізацію засобів радіоелектронної боротьби. Про це повідомляє РБК-Україна з посиланням…

14 часов назад