Вчора на сайті Верховної Ради з’явився законопроект про множинне громадянство, анонсований президентом Володимиром Зеленським. Документ був опублікований дивним чином.
Якщо викачати файли законопроекту, складається враження, що ОП подав до Верховної Ради неповну порівняльну таблицю, в якій чомусь не зазначені ключові зміни до закону “Про громадянство”. А основний файл законопроекту має формат, який дуже важко прочитати. Однак можливо.
Якщо витратити певний час на порівняння чинного тексту закону та президентські пропозиції, складається враження, що ця плутанина могла бути створена навмисно. Тому що до законопроекту є маса питань.
Зеленський стверджував, що його проект дасть змогу мати українське громадянство всім етнічним українцям та їхнім нащадкам із різних країн світу, окрім громадян країни-агресора. Але виходить так, що в ОП вирішили поділити українську діаспори на сорти.
Так, документом визначається перелік країн, громадяни яких мають право на спрощене отримання громадянства України. Це весь ЄС, а також Норвегія, Велика Британія, Швейцарія, США, Канада і Японія.
Тобто нащадки українців в Канаді та США можуть отримати український паспорт за спрощеною процедурою, а такі ж самі нащадки з величезних діаспор у Бразилії та Аргентині – вже ні.
Як казав Зеленський під час інавгураційної промови Олегу Ляшку, “дякуємо, що продовжуєте ділити людей”. Однак і це не все.
Чинним законом передбачено, що у разі добровільного набуття повнолітнім українцем громадянства іноземної держави є підстави для втрати громадянства України. Вочевидь, саме ця норма була застосована при нібито позбавленні славетного власника потрійного громадянства Ігоря Коломойського, Геннадія Корбана і низки інших персонажів.
ОП пропонує змінити цю норму. Тепер добровільне набуття паспортів зазначених вище країн не буде вважатися підставою для втрати українського громадянства.
Втім, Коломойський і Корбан можуть не напружуватися. Ізраїлю в переліку “пільгових країн” немає. І це не менш цікаве питання: у цій країні живуть сотні тисяч вихідців з України та їхніх нащадків. Але й їм пільгові умови – зась, а набуття ізраїльського громадянства – це підстава для втрати українського.
До речі, набуття угорського паспорту, згідно з проектом Зеленського, не створює жодних проблем. Привіт Закарпаттю.
Те ж саме стосується, наприклад, тих, хто отримає громадянство Південної Кореї або Австралії. А Японії – вже можна.
Ця дивна сегрегація може стати серйозною проблемою на міжнародному рівні. Цивілізовані країни або повністю забороняють множинне громадянство, або повністю дозволяють, не поділяючи своїх потенційних громадян на правильних і неправильних.
Такі питання вимагають ретельного підходу та вироблення єдиної державної політики на роки уперед. Як це реалізовано, наприклад, у Німеччині, де подвійне громадянство повністю заборонено, або в Ізраїлі, де повністю дозволено. І в кожному випадку є певні механізми податкового резидентства, статусу постійного проживання і навіть отримання закордонного паспорту.
А бажання бездумно відпіаритися на темі множинного громадянства, ще й так, щоб водночас об’їхати питання того ж Коломойського, закінчиться міжнародним скандалом і приниженням принаймні частини людей українського походження.
Проєкт закону про множинне громадянство від Зеленського зʼявився на сайті ВР увечері в понеділок.
Від попередніх версій, зареєстрованих Зеленським в 19 і 21 роках, цей проєкт відрізняється блоком про позбавлення громадянства за:
-добровільне набуття громадянства країни-агресора ( це не стосується примусової паспортизації на окупованих територіях);
-загрозу нацбезпеці, якщо громадянин має паспорт іншої держави;
-брехня при оформленні громадянства;
-військова служба на стороні агресора і тероризм;
— не складання іспитів з історії України, державної мови та основ Конституції.
Але ж Конституція, ст.4 визначає, що в Україні діє єдине громадянство.
В попередні роки ми мали бурхливі дискусії зі слугами, чи потрібно для множинного громадянства внести зміни до Конституції й чому президент вирішив, що для цього достатньо лише закону.
Зміни до Конституції під час воєнного стану неможливі, як і референдум. Відмова від єдиного громадянства через закон викличе дискусії щодо конституційності рішення.
Геращенко Ірина