Всім привіт! Офіційний Київ опублікував низку фотографій та відео, на яких відображені перші F-16 українських ВПС та військ ППО. Це дозволяє зробити деякі корисні висновки про їх походження та оснащення. Тож давайте ближче розглянемо, що є що.
***
Для початку цей літак здається більшості людей справжнім…
…але, якщо подивитися уважніше…. хм…. так, звичайно, у F-16 є золотисте прозоре скло кабіни (ліхтарі): це служить як для зменшення їх радіолокаційної ефективної площі розсіювання (бо кабіни, як правило, мають величезну радіолокаційну ефективну площу розсіювання), так і для захисту пілота від електромагнітного випромінювання (наприклад, від радара). Але, літак із прозорим склом кабіни такого жовтого кольору… хм… це називається «сріблення» і насправді вказує на те, що оргскло ліхтаря надто довго зазнавало впливу Сонця; воно «зношувалося» і потребувало заміни.
Це часто можна побачити на літаках ВКС Росії… наприклад, на цьому Су-35С, сфотографованому з борту патрульного літака ВМС США Boeing P-8 Poseidon під час супроводу МіГ-29 та Су-24 у процесі доставки до Лівії ще в серпні 2020 року :
…але точно таке навряд чи можна побачити на колишніх літаках НАТО, поставлених в Україну «вчора».
Чому?
Тому що зношене прозоре скло кабіни стає крихким і чутливим до надмірного тиску, наприклад, викликаного літаком, що летить на великій швидкості. Це означає: вони можуть тріснути, навіть луснути, поранити пілота, поставити під загрозу його безпеку та безпеку літака.
Більш того, антени розпізнавальної системи свій-чужий APX-113 мають «неправильну форму». Насправді: антени IFF (особливо з урахуванням того, що видно під повітрозабірником реактивного літака на верхньому фото) виглядають так само, як у системи IFF APX-109, яка зазвичай встановлюється на винищувачі F-16ADF ВПС США.
….проте, США, як відомо, не обіцяли Україні жодного F-16. Як би там не було: F-16ADF також матиме цю «бульбашку» на підставі кіля, як на фото тут — якого не видно на жодній із опублікованих досі фотографій українських F-16:
Нарешті, кольори камуфляжу неповні (вздовж верхньої частини фюзеляжу за кабіною не було нанесено відтінок Dark Ghost Gray).
Таким чином, я припускаю , що цей літак (один з двох, перед якими засвітився Зеленський) є або навчальним літаком, або чудовою принадою, або тим, і іншим одночасно: одним з колишніх літаків ВПС США F-16ADF, знятим зі складу в AMARG , розібраним і тепер використовується в навчальних цілях або як приманка:
Для мене набагато цікавішою виявилася наступна фотографія:
Усі літаки, вироблені США, несуть безліч знаків відмінності, які дозволяють їх ідентифікувати. У випадку з літаками, виробленими для ВПС США, найважливішим з них є «номер FY»: по суті, номер планера, що відноситься до контракту, за яким був замовлений планер, що розглядається. Він майже завжди нанесений десь літаком, незалежно від того, чи експлуатується літак ВПС США чи якимись іншими.
На всіх інших фотографіях, опублікованих офіційним Києвом, номери FY були розмазані, на фото вище — ні. Тому зі збільшенням масштабу ми бачимо це:
Як тільки ці цифри стають помітними, решта вже «справа техніки». Перевірте такі джерела інформації, як F-16.net , і ви дізнаєтеся, що літаки, що розглядаються:
- 80-3596
- 80-3599.
Префікс 80 означає рік контракту, у якому вони були замовлені. Це не обов’язково має бути точний рік виготовлення, але він хороший для орієнтації щодо цього.
3596 та 3599 — індивідуальні номери літаків.
Отже, ці два літаки були замовлені (і, швидше за все, виготовлені) у 1980 році.
Дійсно, обидва літаки були замовлені Данією (тобто для Королівських ВПС Данії). Після їх модернізації всередині терміну служби до стандарту F-16AM вони виглядали приблизно так, як на цій фотографії (автор Vincent Jacques):
Є й інші засоби для розпізнавання їх як колишніх датських літаків. Наприклад:
- Прожектор перехоплення, встановлений на лівій стороні носової частини (не на всіх F-16A/AM встановлений такий ліхтар)
- відсутність контейнера для гальмівного парашута на підставі кіля (не на всіх F-16A/AM такий контейнер встановлено).
….також на цій фотографії привертає увагу «правильна» форма антен системи розпізнавання «свій-чужий» APX-113 перед кабіною пілотів (її ще називають «Птахоріз»).
Що ще можна побачити на опублікованих світлинах українських F-16AM?
Багато про їх озброєння та обладнання. Наприклад:
Незалежно від того, з якого ракурсу зроблено фотографію, і незалежно від того, наскільки замазані різні відзнаки, на всіх фотографіях показані літаки, озброєні старими ракетами класу «повітря-повітря» середньої дальності з активним самонаведенням радіолокації AIM-120A або AIM-120B . Зазвичай вони встановлюються на пілонах кінцях крила. Вони надійшли на озброєння у 1991 році і використовувалися у бою, наприклад, під час війни в Косові (або операції НАТО проти Сербії). Тоді нідерландський F-16AM збив сербський МіГ-29 однією з таких ракет з відстані понад 30 км просто для прикладу.
Інфрачервона ракета класу «повітря-повітря», що самонаводиться, AIM-9M Sidewinder ближньої дії — застаріла зброя: на озброєнні з кінця 1980-х років. Справді, вона досить стара, щоб Поради розробили чудові пастки проти неї: на озброєнні іракських ВПС і при розгортанні їх МіГ-25 та МіГ-29 ці пастки врятували кілька іракських літаків під час Другої війни у Перській затоці (також відомій як операція «Буря в пустелі») в 1991 році: вони були дуже ефективні в збиванні з пантелику AIM-9M.
Тим не менш, PIDS+ — це набагато просунутіше обладнання. Це вузол підвіски (тобто «розширений пілон»), який може нести зброю і, крім того, містить 3 системи попередження про наближення ракет (MWS). Тобто цей пілон містить системи, які можуть розпізнавати наближення ворожої ракети та попереджати пілота (візуально та акустично) про те, що він перебуває під загрозою. Більш того, пілон PIDS+ містить скидачі дипольних відбивачів та пасток: системи, що скидають помилкові цілі для ворожих ракет.
Загалом… ну… як і багато інших зброї, наданих НАТО, колишні натовські F-16AM, поставлені в Україну, поставлялися з обладнанням, яке доступне «меншим» військово-повітряним силам НАТО після 30+ років недбалості з боку їхніх урядів. Вони насправді не «першокласні» у плані обладнання, і їхнє озброєння далеке від «нового»: скоріше щось на зразок «стандартів 1990-х років».
Тим не менш, вони краще оснащені, ніж будь-що, що зараз знаходиться на озброєнні PSU. PIDS+, як і раніше, є дуже просунутим типом обладнання: те, що зробить ці літаки набагато безпечнішим, ніж будь-які МіГи або Сухі.
Що стосується їх озброєння: варто сподіватися, що програмне забезпечення головок самонаведення як AIM-120A/B, так і AIM-9M було відповідним чином оновлено з урахуванням останніх знань про російських радарів, дипольних відбивачів та теплових пасток, так що вони залишаться ефективними в бою : якщо це так, то AIM-120 будуть особливо корисні навіть проти Су-30 і Су-35, озброєних ракетами Р-77.
З іншого боку: вони безнадійно поступаються дальністю російським Р-37М. І російські льотчики, схоже, запускають їх «наче завтра не настане».
Щодо AIM-9M… Наскільки мені відомо, за майже 2,5 роки з моменту російського тотального вторгнення в Україну було зафіксовано 3 чи 4 «повітряні бою» — бою на коротких дистанціях. І це включаючи один між Су-35 та (неозброєним) вертольотом Мі-14. Таким чином, не можна очікувати, що вони будуть часто використовуватися в повітряних боях. Однак вони мають бути корисними для перехоплення російських крилатих ракет і ударних БПЛА, таких як Shahed.
Звичайно, українські F-16AM також здатні розгортати протирадіолокаційні ракети AGM-88 HARM і бомби JDAM, що планують, — подібні до тих, що вже знаходяться на озброєнні PSU. Справді, саме сумісність F-16AM із дуже великим «арсеналом» різної зброї значно полегшить завдання PSU — оскільки при експлуатації F-16 українцям не потрібно буде спочатку «прив’язувати» західну зброю до (радянського) літака: це вже зроблено.
….що, своєю чергою, має полегшити НАТО завдання щодо оснащення українських F-16 відповідним озброєнням.
Особлива подяка Хенріку Грему Йенсену та декільком іншим хлопцям за допомогу у наданні детальної інформації про літаки F-16AM НАТО та F-16ADF ВПС США.