Уряд Франції опрацьовує варіант із можливою відправкою Україні основних бойових танків AMX-56 Leclerc («Леклерк»).
Про це повідомляє Politico з посиланням на неназваного представника французької влади, інформує Інтерфакс-Україна.
«Це складне питання, і в Парижі його ще не вирішили. Але ми думаємо із цього приводу», — сказало джерело.
Він зазначив, що ситуацію може прояснити спільне засідання Кабмінів Франції та ФРН, заплановане на неділю.
Раніше Єлисейський палац оголосив, що президент Франції Емманюель Макрон пообіцяв поставити Києву «танки французького виробництва». Французькі ЗМІ уточнили, що йдеться про машини AMX-10 RC — важкі бронеавтомобілі, що класифікуються також як колісні танки.
Західні ЗМІ уточнювали, що хоча Польща й Фінляндія висловлювали бажання постачати Україні танки Leopard-2 німецького виробництва, для цього їм потрібно отримати дозвіл Берліна через схвалені ФРН обмеження на експорт озброєнь.
Цього тижня канцлер Німеччини Олаф Шольц заявляв, що веде консультації із союзниками щодо можливої передачі танків Україні, будь-які оголошення у цій сфері мають бути узгоджені з партнерами.
Зі свого боку віцеканцлер Роберт Хабек зазначав, що Берліну буде простіше ухвалити рішення щодо постачання танків у тому випадку, якщо спочатку свої танки передадуть США.
Politico повідомляло з посиланням на джерела, що танки M1 Abrams не увійдуть до чергового пакета військової допомоги Україні, про який влада США планує оголосити в п’ятницю.
Танк «Леклерк» — найсучасніший важкий французький танк і один з кращих танків свого покоління. Його броня, зброя і складна електроніка незаперечно випереджають по ефективності більшість конкурентів.
Перші розробки Перші чорнові креслення нового важкого танка, покликаного змінити АМХ- 30, відносяться до 1964 року. Але технічні вимоги були визначені тільки через тринадцять років: танк має бути оснащений 120-міліметровим гладкоствольним знаряддям і 8-циліндровим V- образним дизельним двигуном, а також бронею «нового покоління». Було прийнято рішення про національну розробку, але перший проект з’явився тільки в 1986 році. Випуском танка зайнялася компанія «Giat Industries«, яка зібрала шість досвідчених моделей.
Цей важкий танк був названий на честь французького генерала Філіпа Леклерка де Отклока, що звільнив Париж в серпні 1944 року на чолі 2-ої танкової дивізії і загиблого в авіакатастрофі в 1947 році.
Основний бойовий танк AMX — 56 Leclerc був розроблений компанією GIAT Industries для заміни морально застарілих танків АМХ- 30, що були на озброєнні французької армії. З огляду на те, що Франція не була світовим лідером у танкобудівній галузі післявоєнного періоду, роботи над цією моделлю БМ не викликали особливого інтересу як з боку конкурентів, так і з боку потенційних експортерів. Перший танк з’явився в 1989 році, а потім, з інтервалом в три місяці — інші п’ять танків. Після інтенсивних випробувань почалося масове виробництво «Леклерка«, армія отримала перші машини в 1992 році.
Перші демонстрації нового французького танка в 1992 р. викликали справжній фурор і змусили провідних танкобудівників світу в терміновому порядку переглянути власні програми. В цілому незважаючи на ряд істотних проблем, пов’язаних з експлуатацією БМ, АМХ- 56 Leclerc став першим «розумним» танком, в конструкцію якого були закладені принципово нові рішення, що започаткували розвиток четвертого покоління післявоєнних бойових машин.
Особливості.
В цілому основні тактико-технічні характеристики AMX — 56 Leclerc порівнянні з аналогічними параметрами основних бойових танків інших країн. Але конструкторам БМ Leclerc все ж вдалося обійти своїх іменитих конкурентів за низкою ключових позицій.
Так, за заявою розробників, AMX — 56 Leclerc став найзахищенішим основним бойовим танком свого часу, зберігаючи при цьому відносно невисоку бойову масу в 54,6 т. Цього вдалося добитися завдяки використанню комбінованого рознесеного стально-кевларо-керамического протиснарядного типу броні. Також особлива увага приділена захисту даху вежі і корпусу від протитанкових засобів нового покоління, що нестримно розвиваються, вражають машину згори.
На виставці Eurosatory 2006 компанія GIAT Industries (нині Nexter) представила проект заходів по поліпшенню захисту танка AMX — 56 Leclerc і збільшенню його бойового потенціалу. Незабаром після демонстрації на виставці дослідний екземпляр «Леклерк AZUR» передали французькій армії на військові випробування у рамках урядової програми CENZUB, і відтоді значних новин про долю комплекту не було.
Комплекс устаткування AZUR (Actions en Zone Urbaine — Дії в міських умовах) був розроблений за власною ініціативою GIAT, хоча і після консультацій з потенційним покупцем. Конфігурація комплексу AZUR включає:
- — Набір екранів, оптимізованих для захисту від загрози з боку озброєної протитанковими ракетами піхоти;
- — Комплект для захисту від проникнення і займання рідин;
- — Систему безпровідного зв’язку з піхотою;
- — Попередження зумером, якщо радару вдається виявити об’єкт у безпосередній близькості від танка, що робить його невидимим через панораму(система ізраїльського виробництва) ;
- — 7,62 мм бойовий модуль з дистанційним управлінням і системою управління вогнем, здатною забезпечити наведення вдень і вночі;
- — Коробки, що вивішуються на кормі і закріплювані на кронштейнах навісних паливних баків, призначені для розміщення додаткових припасів;
- — Гучномовець для оголошень цивільним особам.
Для підвищення живучості танка Leclerc в AZUR були встановлені додаткові комплекти броні по бортах і на днищі. Нові бортові екрани, зроблені з поліпшеної комбінованої броні прикривають з боків відсік екіпажа, а в задній частині корпусу і вежі встановлена гратчаста броня для захисту від РПГ. Верхня частина моторного відсіку також обладнана додатковою бронею, що забезпечує захист від саморобних бомб із запальною сумішшю.
Для забезпечення захисту у ближньому бою на даху танка встановлений дистанційно керований кулемет калібру 7,62 мм. Калібр 7,62 мм обраний для забезпечення захисту від піхоти у безпосередній близькості до машини, дозволяє мати великий боєкомплект, і при цьому не ушкоджує структуру танка і дружньої бронетехніки.
Новий оптичний панорамний приціл дозволяє командирові вести спостереження в діапазоні 360°. Піхотинців супротивника, що знаходяться у безпосередній близькості від танка, екіпаж може уразити не лише кулеметом, але і картечною гранатою Galix 4, що запускається через димові гранатомети.
Французький танк Leclerc з устаткуванням комплекту AZUR
Цікаво, що французькі розробники такі упевнені в чудових бойових якостях своєї пасивної броні, що вирішили відмовитися від установки динамічного захисту. У будь-якому випадку таке рішення позитивно позначається на можливостях взаємодії танка Leclerc з іншими пологами військ, оскільки немає небезпеки, що при детонації елементів динамічного захисту буде пошкоджена власна бронетехніка або буде нанесений збиток дружнім піхотним підрозділам, що рухаються у безпосередній близькості від танка.
Одна з найцікавіших розробок французьких інженерів — це додаткові коробки, що навішуються в кормовій частині танка. Хитрість полягає у використанні кронштейнів, призначених для бочок з паливом для навішування ящиків, в яких піхота знайде боєприпаси, воду, продовольство і інші припаси. Для відкриття доступу до них екіпажу немає необхідності покидати машину, і це дозволяє підвести піхоту як можна ближче до лінії зіткнення.
Окрім високих показників захищеності характерною рисою AMX — 56 Leclerc став високий рівень насичення сучасною електронікою. Усі компоненти системи управління вогнем(приціли навідника і командира, тепловизионная система спостереження і наведення на мету, лазерний далекомір, стабілізатор озброєння, цифровий балістичний обчислювач, різні датчики метеорологічних і інших умов і т. д.) замикаються на електронно-обчислювальній системі, яка здійснює розрахунок даних для стрільби.
При цьому враховується навіть така інформація, як величина викривлення ствола гармати від нагріву при стрільбі, отримана за допомогою лазерного датчика кривизни ствола гармати.
Танкова інформаційно-керуюча система (ТІКС) моделі Leclerc, веде постійний контроль над силовою установкою, коробкою передач, автоматом заряджання (з можливістю автоматичного вибору потрібного типу боєприпасу), навігаційною системою, системою захисту від зброї масового ураження, швидкодіючою системою пожежогасінні і т. д. Усі отримані дані виводяться на багатофункціональні монітори, а у разі потреби можуть бути перетворені в голосові повідомлення.
Також уся інформація автоматично передається на командний пункт, так що командир підрозділу завжди має в розпорядженні оперативні дані про місцезнаходження і напрям руху своїх танків, їх технічний стан, запаси боєприпасів, палива і іншого. Усі важливі системи ТІКС продубльовані, а при необхідності живляться від автономних джерел живлення.
Конструкція.
Модель AMX — 56 Leclerc виконана по класичному компонуванню. Завдяки застосуванню в конструкції танка автомата заряджання екіпаж вдалося скоротити до трьох чоловік: механіка-водія, навідника і командира танка, що, у свою чергу, дозволило зменшити площу заброньованого об’єму, а отже, позитивно позначилося на масо-габаритних характеристиках машини.
Танк АМХ- 56 Leclerc відрізняється високою рухливістю і здатний розігнатися до швидкості 32 км/год всього за 5,5 с. Максимальна ж швидкість при русі по шосе складає 72 км/год. Таких вражаючих показників вдалося добитися завдяки багатьом чинникам, найважливішим з яких являється установка 8-циліндрового багатопаливного дизельного двигуна V8X потужністю 1500 л. с., спеціально розробленого для французького танка фінською машинобудівною компанією Wartsila.
Мотор V8X унікальний у своєму роді. По-перше, на сьогодні він є одним з найбільш компактних танкових двигунів. По-друге, має рекордний показник літрової потужності — 91 л. с./л(літрова потужність двигунів MTU MB 873 Ka — 501, якими оснащувалися танки Leopard — 32 л. с./л). При масі всього 1600 кг і робочому об’ємі циліндрів 16,5 л питома потужність двигуна V8X 1500, рівна 27.5 24.5 л. с./т, є найвищою серед основних бойових танків третього покоління. Для порівняння: питома потужність мотора AGT — 1500, встановленого на M1 Abrams, складає л. с./т. Позитивно відбивається на ходових якостях танка і застосування інноваційної системи наддування «Гіпербар», яка створює більш високий тиск, що дозволяє збільшити потужність двигуна при одночасному поліпшенні характеристик моменту, що крутить. Також «Гіпербар» може використовуватися як допоміжне автономне 12-сильне джерело енергії.
АМХ- 56 Leclerc є єдиним у світі танком з подібною силовою установкою. Машина оснащена системою захисту від зброї масового ураження.
Озброєння.
Головне знаряддя AMX — 56 Leclerc — 120-мм гладкоствольна гармата CN — 120-26, яка вважається найбільш потужною серед усіх гарматних знарядь, встановлених на танки третього покоління, перевершуючи по вогневій потужності такого іменитого конкурента, як німецьку гармату Rh — 120/L44 концерну Rheinmetall. Що має відносно невелику масу в 3,5 т CN — 120-26 простіше стабілізувати, чим Rh — 120/ L55. Серед недоліків французького знаряддя можна відмітити низьку зносостійкість ствола. Так, якщо ресурс Rh — 120/L44 складає 700 пострілів, то у CN — 120-26 — всього 400.
Технічні характеристики
Довжина з гарматою уперед/довжина корпуса/ширина/висота, м 9,87/6,88/3,7/2,95
Бойова маса, т 54,6
Гармата 120-мм CN-120-26
Довжина ствола, калібрів 52
Боєкомплект 40 пострілів (з них 22 в автоматі заряджання)
Типи бронебійно підкаліберні, кумулятивні і осколково-фугасні
Кулемети 1*7,62 мм F1
1*12,7 мм М2НВ-QBC
Потужність двигуна, к.с. 1500
Швидкість руху по шосе/пересіченою місцевістю, км/год 72/50
Запас ходу по шосе,км 550
Глибина подоланої водної перешкоди, м 4
Екіпаж, чол. 3