Категории: Украина

Парадокс візиту Зеленського в США

Візит в США: 277 мільярдів обіцянок і що з цим робити

Візит Володимира Зеленського в Вашингтон можна охарактеризувати однією фразою: Відсутність видимого результату, як би це парадоксально не звучало, – також результат.

Якщо коротко підбити головні підсумки візиту, то їх можна звести до трьох пунктів:

1. США чітко показали, що розмова переходить в виключно прагматичне русло: окреслюється коло інтересів в економіці та в безпекових факторах і нам пропонуються величезні можливі кредити під американські товари (нічого нового – так виходила з кризи Європа та Японія після Другої світової, а американці на цьому заробили, тому я б утримався від аж надто категоричних криків про зраду – все залежить від уміння переговорників розставляти акценти і уміння відстоювати свою еліту).

2. США окремо виділяє НАБУ і САП, як ключовий для себе орган. Ефективність не важлива – важлива «так звана незалеженість», але виключно від Офісу Президента (зрештою, нічого нового тут немає – ГНАБУ і САП – це контроль на елітами)

3. Байден у своєму вступному слові, не очікуючи запрошення Зеленського окремо наголосив на тому, що хоче приїхати в Київ. В перекладі з дипломатичної, він дав посил проамериканським елітам у нас та істеблішменту в США, що він не збирається кидати Україну і просто так, приймати рішення про «вихід з України» не буде (це, насправді посил направлений перш за все всередину еліт США, що за Північним потоком не послідують наступні поступки Кремлю).

А тепер давайте по всім цим пунктам пройдемося більш детально. Почати говорити про підсумки візиту потрібно зі статусу візиту: це був просто робочий візит. США свідомо опустили рівень цього візиту до найнижчого можливого: під час таких поїздок не відбувається проривів і не підписують вікопомні документи. Тому з самого початку нам показали, що це візит-знайомство, де відбудеться чітке розставляння крапок над «І», що і сталося за закритими дверима на зустрічі Байден-Зеленський тет-а-тет (читай три пункти про результати візиту).

Окремо треба також зупинитися на доволі слабкій підготовці української сторони до цього візиту. Можна, звичайно говорити про те, чи потрібно було зустрітися з керівником МВФ чи ще з кимось, але я хотів би окремо сказати про інше: проект презентації українських інвестпроектів на 277 млрд доларів виявився провальним. Презентувати подібні речі в аудиторії, де немає жодного серйозного представника бізнесу – це не просто абсурд, це відлякування потенційного інвестора. А, по-друге, презентувати інвестпроекти, не маючи спеціально створеного не те, що сайту, а навіть відкритої сторінки на сайті Кабміну – це голос в нікуди. Якщо ми погуглимо ці інвестпроекти, то не знайдемо жодного посилання.

Тепер, щодо тих посилів, які дали нам США, підписавши меморандумів на кілька десятків мільярдів доларів. Нам простою і доступною мовою сказали: ось гроші на які ви можете закупити американські товари. Далі в наших широтах почнеться дискусія на тему «це перетворення України в колонію США, бо додана вартість залишиться за океаном, а контроль над країною зосередиться в проамериканському НАБУ» або ж про те, «як це здорово, що нам дадуть товари для енергетики та оборони і у нас буде щастя на віки». Правда, як і завжди, лежить посередині і залежить від цілого ряду факторів, включно з умінням наших переговорників.

Простий приклад: п’ять нових атомних реакторів на 25 млрд доларів. Чи цей контракт потрібен нам? Безумовно так. Але чи цей контракт є один з найкращих шансів для Westinghouse уникнути фінансового краху? Це також правда, адже компанія знаходиться в кризовій фінансовій ситуації. І по кожному з підписаних меморандумів, ми можемо знайти такі амбівалентності.

Одним словом, нам сказали в Вашингтоні: у вас є вікно можливостей. Ні, ви не отримаєте нічого на шару, ми проконтролюємо кожну копійку, але це дасть вам можливість модернізувати певні галузі під дуже низькі проценти. У нас є два варіанти: сказати, що ми так дешево не продаємося і продовжувати жити, як живемо. Або ж зібрати ключових політичних гравців країни, провести розумну дискусію в суспільстві і визначити чи хочемо ми такої модернізації. Паралельно можна було б почати міняти правила гри на більш прийнятні і не такі страшні для інвестора.

Насправді, досі, за всю історію україно-американських стосунків, США не робили нам такої пропозиції. Головне питання, чи зможемо ми правильно її оцінити. Потім вирішити, під що потрібні нам кредити (під які неіснуючі у нас технології) і потім правильно провести переговори. Це довгий процес – не менше кількох років до того моменту, коли ми побачимо якісь перші мізерні результати. Або, якщо перекласти це на мову виборів – вже після виборів 2024 року. І це є головною перешкодою на сьогодні. В цій історії просто не існує швидких рішень win-win.

Вадим Денисенко

Последние новости

Валерій Чалий: «Найгірше ще попереду, ми в смузі воєн»

Ідея так званого перемир'я – це прояв слабкості ЄС та США, завдяки якій Путін повірив у свою можливість погрожувати далі,…

51 минута назад

Поточні втрати рф внаслідок санкцій, станом на 23.04.2025

Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок санкцій, станом на 23.04.2025 1. росія розпродає свій газ Китаю зі знижкою майже 40%…

5 часов назад

Світлана Москвич: Ненавиджу цю війну

Світлана Москвич: Ненавиджу цю війну. Ненавиджу цей тиловий цирк. Ненавиджу це все є*буче «патріотичне шоу» на крові пацанів. Пацани гинуть.…

5 часов назад

Найпростішою поступкою для Зеленського має бути Крим, — радник Трампа Сакс

Радник президента США Дональда Трампа з питань штучного інтелекту та криптовалют Девід Сакс вважає, якщо президент України Володимир Зеленський не…

6 часов назад

Новости из США. 22 апреля 2025

Новости из США. Вторник, 22 апреля 2025. • Рубио не едет в Лондон и что стоит за американскими предложениями •…

6 часов назад