Новостворене державне підприємство «Ліси України» функціонує лише рік, але вже встигло зашкваритись на низці корупційних скандалів. Зокрема, це закупівля бензину, автомобілів та будівництво лісових доріг. Але про все по порядку.
Кабмін ініціював створення “Лісів” у вересні 2022 року шляхом злиття розрізнених лісгоспів. У той же час Рада національної безпеки і оборони України приймає окреме рішення «Про охорону, захист, використання та відтворення лісів України в особливий період», яким цю централізацію закріплює. З тих пір опікується установою заступник голови Офісу президента Ростислав Шурма та звітує про надзвичайну ефективність.
Варто зазначити, що державне спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Ліси України» є правонаступником низки спеціалізованих державних лісогосподарських підприємств. В управлінні підприємства перебуває 6,6 млн га земель державного лісового фонду. Це мільярди доларів комунального майна у вигляді ресурсів.
Вже навесні цього року оголошуються перші тендери, а за кілька місяців “Ліси” замовляють послуги з піар-супроводу, зокрема, низку відеороликів та мультфільм про порятунок українців завдяки деревині.
Далі почались стандартні схеми безглуздого витрачання (а по факту розпилу) грошей, на кшталт купівлі легкових автівок чи послуг двохсот приватних охоронців для лісів в межах одного регіонального офісу за понад 42 мільйони гривень.
За інформацією журналістів, серед майже 500 тендерів оприлюднених на Prozorro, розслідувачами було виокремлено три основні статті витрат: пальне, будівництво доріг та купівля транспорту.
Щодо пального, то успішно завершено тендерів на придбання бензину та дизпалива загальною очікуваною вартістю понад 1,7 млрд грн, закупівлі ще понад 600 млн грн тривають, а ціни приблизно відповідають ринковим.
На ремонт і будівництво лісових доріг оголошено тендерів на загальну суму понад півмільярди. Зокрема, було анонсовано рекордні півтисячі лісових доріг, які начебто покликані збільшити надходження держбюджету від заготівлі деревини та дров до забезпечення проїзду для мешканців місцевих громад і туристів.
Проте хоч якоїсь логіки у цьому журналісти не побачили, зважаючи на той факт, що в оприлюднених кошторисах найбільші витрати припадають на щебінь або піщано-щебеневі суміші, доставка яких часто коштує в рази більше їхньої вартості. Традиційно не обійшлось без зашкварених та відомих компаній.
Тепер найцікавіше — купівля транспорту. Гендиректор «Лісів України» скаржився на проблеми з доставкою дров лісництвами саме через нестачу транспорту. Все через мобілізацію техніки лісгоспів на потреби ЗСУ, а саме 800 одиниць. Але чомусь вантажівок у системі Prozorro знайти не вдалось. Але є трактори, яких планується придбати 73 штуки.
Виявилось, що більше за вантажівки чи трактори держпідприємству потрібні… 145 легкових автомобілів на загальну суму 166,69 млн грн, та 134 мотоцикли на майже 11 мільйонів.
За словами журналістів, найчастіше держпідприємство купувало нові позашляховики Mitsubishi L200. Саме ці моделі найчастіше купують для потреб ЗСУ. На своєму сайті «Ліси України» також заявляють, що «більшу частину закуплених цього року автомобілів (пікапів, вантажівок, автобусів, тощо) компанія передала армії” . Проте детальної інформації про це знайти не вдалось.
Також держпідприємство повідомило про передачу військовим з початку повномасштабного вторгнення 117 автомобілів. Правда це, чи ні, але завжди краще перевірити, тим паче, що опікується держпідприємством така “талановита” особа.