Категории: Мнение

Назва вулиці таки важливіша за її освітлення

Назва вулиці чи її освітлення?
До своїх вісімнадцяти років, доки я не поїхала вчитися до іншого міста, я жила на провулку Московському.
Прокидалася і лягала спати в будинку на провулку Московському. А до школи, до ліцею, до базару, до вокзалу, до центру міста й до будь-чого в місті, я щодня ходила вулицею Московською, в яку плавно переходив провулок Московський.
Тож, коли треба було написати твір «Почєму я хочу в Москву?», щоб виграти в конкурсі поїздку до Москви, зробити це мені було нескладно — я його й почала з розповіді про те, що живу на провулку Московському.
Київського провулку в моєму місті не було. Як і конкурсів на виграш поїздки до Києва. Бо у спадок від Російської Імперії і Совєтского Союзу нам лишились не «трєтья економіка Європи» і не «заводи», як люблять розповідати голоси російської пропаґанди, — у спадок нам лишилися: меншовартість, малоросійство та російські топоніми.
Тепер, коли Москва та росіяни відверто говорять про те, що не визнають української субʼєктності та існування українського народу, цілком очевидно, що у 1991 ніхто нікуди нас не «відпускав». Розпад «імперії зла» був лише формальним, тимчасовим явищем для чекістів, які почали думати про її повернення рівно того ж дня, коли вона розвалилася.
Тому я продовжувала жити у 90-х на провулку Московському, ходити до школи вулицею Московською, а «9 мая» крокувати вулицею Лєніна на параді побєдобєсія під співи Льва Лєщєнка.
Конкурс на поїздку до Москви я, звісно ж, виграла, і саме в «год Россіі в Украінє» поїхала туди. В Москві нас водили музеями Пушкіна, бібліотеками Достоєвского, парками Горького та «святинями» рпц. Не обійшлося і без мавзолєя, де лежить труп «лисого додіка» (як каже Забужко), пам’ятниками якому на той момент була засрана і вся Україна.
Пригадую, як нас повели гуляти Арбатом. Йдемо: ліворуч — Пушкін з Натальєй Гончаровой, праворуч — провулок із стіною пам’яті Цоя. Пофоткались із Пушкіним у фраку на п’єдесталі в квітах, пішли до Цоя — пофоткались із скінхедами в косухах під обхарканою стіною в недопалках і шприцях. Культурну програму Арбата виконали.
Культурну програму поїздки в Москву виконали також — я повернулася додому, до свого провулку Московського — майже з московським акцентом, бо коли стояла в черзі до мавзолею, якісь масквічі висміяли мій «xx-лц-кій» акцент, а як з таким далі було жити на провулку Московському і ходити вулицею Московською?
Що ж мене тоді врятувало від тотального зросійщення та українофобії, спитаєте ви?
Я відповім: українське село (куди я влітку їздила до баби).
Місто, в якому я жила, було наскрізь ватним і проросійським (на жаль, воно здебільшого таке і досі), бо після окупації тієї території Бессарабії більшовиками, українців вивозили та вбивали, а з болот масово завозили пушкіністів (як вони продовжують це робити і зараз з Кримом, Маріуполем та іншими окупованими українськими територіями).
Українське село залишалося українським. Там продовжували говорити українською мовою, зберігали українські традиції, вишивали ікони. А ще українське село годувало місто у голодні 90-ті.
Українське село російським шовіністам не вдалося зросійщити так, як міста (пишу безпосередньо про Бессарабію та південь України, де я зростала). Натомість село як явище, вони зробили синонімом чогось постидного та об’єктом глузування — щоб всім хотілося переїхати у «город» і стати «городскімі», першим кроком до чого було — «говоріть на нормальном язикє», бо якщо говориш українською — то ти все ще «село». (Тож, нічого дивного, що Роднянський, який вирішив захистити «вєлікую русскую культуру» і «культурних одєссітов», називаючи українку в коментарях «сєльской клушей», використав саме цей метод знецінення української культури, показавши (вкотре!) яке він смердюче імперсько-українофобне гімно).
Поза тим, саме українське село та моя перша вчителька української мови (яка теж була з українського села) зробили мені в дитинстві щеплення від українофобії, яке виявилося (в тандемі з генами) настільки міцним, що стало поштовхом до вступу на український філфак.
Мабуть, у момент, коли українка/українець, попри все своє зросійщене дитинство, московські провулки та поїздки до Москви, обирає український філфак — десь біля мавзолєю, ікає чекіст.
Коли я жила в Одесі, мені пощастило більше — я мешкала в гуртожитку на вулиці Довженка — між бульваром Шевченка та Французським бульваром. А от площа «10 апрєля», де ми любили збиратися з друзями, зустрічала нас ордєном Лєніна, який і досі (!) звідти не прибрали.
У Києві довгий час я жила на вулиці Курчатова — на честь «отца» совєтской атомної бомби, тієї самої, якою наразі росіяни погрожують нам та всьому світові.
До столиці я переїхала задовго до лєнінопаду, але зараз мені вже складно згадати того лисого на Бессарабці, від якого там досі залишився постамент.
А коли у першому новорічному привітанні президента Зеленського я почула: «неважливо, як названа вулиця, бо вона освітлена і заасфальтована», а також: «немає різниці, біля якого пам’ятника ти чекаєш дівчину», мені стало лячно, що на той постамент знову повернеться Лєнін.
Проте Лєнін не повернувся, а Єкатєріна пішла слідом за русскім воєнним кораблем. Бо так вирішив український народ.
Український народ, який не хоче більше у московське стійло. Який нажерся до блювотиння за ці сторіччя та десятиріччя пушкіними, єкатєрінами, суворовими, кутузовими, жванєцкіми, висоцкіми і цоями.
Народ, який поважає українське село, українські міста, і українські назви вулиць. Народ, який оживає і зцілюється духовно, водночас фізично стікаючи кров’ю.
Наразі я живу в Києві недалеко від проспекту Бандери, і щоразу, виїжджаючи у місто, насолоджуюсь голосом навігатора: поверніть праворуч на проспект Бандери.
А могла б чути: павєрніітє напраава на Маасковскій прааспєкт (с масковскім говорком!), бо саме так він називався раніше.
Хоча, якщо б російські танки таки зайшли б до Києва через Гостомель і Бучу, або якщо б «русскій мір» зайшов би до Києва через «Стамбул», то я б взагалі вже не їздила б тут і не ходила б ніяким проспектом.
До своїх вісімнадцяти років я щодня ходила Московським провулком (наразі він, до речі, Вербний).
У свої тридцять вісім, щоразу, виїжджаючи на проспект Бандери, я думаю, що сьогодні хороший день уже через те, що я їду не Московським проспектом, навіть у блекаут.
Виявляється, назва вулиці таки важливіша за її освітлення.

Последние новости

Бій з російськими окупантами на південному напрямку. ВIДЕО

Близько трьох десятків бойових машин та півтори сотні штурмовиків втратила російська армія під час марної спроби масованої атаки на південному…

11 часов назад

Німеччина передала артилерію та зенітні установки Україні

Німеччина передала українським військовим артсистеми Zuzana 2, більш як  півсотні одиниць бронетехніки, піхотне озброєння, системи протиповітряної оборони тощо. Відповідне оновлення оприлюднили на…

11 часов назад

Загальні бойові втрати ворога з 24.02.22 по 17.04.25

Загальні бойові втрати противника з 24.02.22 по 17.04.25 орієнтовно склали / The estimated total combat losses of the enemy from…

22 часа назад

Росіянам вдалось просунутись біля Котлярівки та Запоріжжя на Донеччині, — DeepState

Росіянам вдалось просунутись біля двох населених пунктів на Донеччині. Про це пишуть DeepState. "Ворог просунувся біля Котлярівки та Запоріжжя", - йдеться в…

23 часа назад

Поточні втрати рф внаслідок санкцій, станом на 15.04.2025

Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок санкцій, станом на 15.04.2025 1. рф втрачає статус енергетичної наддержави: уряд рф прогнозує обвальне…

2 дня назад