У ніч з 14 на 15 квітня цього року відбувся інцидент в Азовському морі між трьома малими броньованими катерами «Гюрза-М» ВМС України та п’ятьма катерами і кораблем Берегової охорони Прикордонної служби ФСБ РФ.
Про це на своїй сторінці у Facebook написав Андрій Клименко, головний редактор порталу BlackSeaNews та керівник Моніторингової групи «Інституту Чорноморських стратегічних досліджень».
За його словами, інцидент відбувся 25 милях від Керченської протоки, коли катери наших ВМС виконували супровід цивільних суден.
З боку РФ дії коригував корабель Берегової охорони ФСБ РФ N 734, за його командами катери ФСБ виконували узгоджені провокаційні маневри щодо наших МБАКів.
Щоб зупинити провокації, нашим морякам довелось попередити про готовність застосувати бортове озброєння.
За даними Клименка, інцидент обійшовся без жодних втрат для нашого флоту, усі катери ВМС України успішно повернулись назад до гавані.
Слід додати: той же Андрій Клименко на своїй сторінці у Facebook учора, 14 квітня, зазначав, що орієнтовно о 17ій годині із Таганрозької затоки вийшло з’єднання десантних катерів «Серна» та артилерійських катерів типу «Шмель» в супроводі двох гідрографічних суден.
Це з’єднання взяло курс на Керченську протоку, швидкість ходу була 7 вузлів, прибути до району Керчі катери російського ВМФ мали орієнтовно о 3-4 годині ранку 15 квітня 2021 року.
Окрім цього, окремі інформресурси поширили поки що не підтверджені дані, що РФ начебто має намір повністю закрити прохід для цивільних суден Керченською протокою в проміжок 24 квітня — 1 жовтня цього року.
Якщо ж Кремль справді наважиться на таке рішення, він же «закупорить» і перевалку власних портів на Азовському морі — «Азов» і «Таганрог», котрі в 2020 році сумарно обробили 13 млн тонн вантажів.
Щодо можливої перспективи посилення російської блокади українських портів на Азові можемо зазначити наступне.
У 2020 році російська ФСБ постійно виконувала затримки суден, що йдуть у наші гавані.
Але всупереч цьому, як свідчать дані Адміністрації морських портів України, минулоріч перевалка вантажів у порту «Бердянськ» виросла на 3,7% або до 2,15 млн тонн, перевалка по порту «Маріуполь» — виросла на 8,4% або ж до 7,03 млн тонн.
Нагадаємо, що якраз основним фактором дій російського ФСБ проти нашого судноплавства було саме постійне падіння показників вантажоперевалки в українських азовських портах.
За І квартал 2021 року АМПУ ще не навела повні дані по вантажоперевалці, тому тут судити про тенденції — складно. Але не можемо виключати, що РФ не захоче виправити «недопрацювання» Берегової оборони ФСБ РФ та остаточно перешкодити свободі судноплавства в Азові.