JAS 39 Gripen для Повітряних Сил України

106
Серед можливих кандидатів на оновлення Повітряних сил України JAS 39 Gripen від Saab займає доволі вагоме місце

JAS 39 Gripen створювався у Швеції, яка не є членом НАТО та у випадку війни ризикує розраховувати виключно на свої сили. Тому Saab створив літак, який якнайкраще підходить до умов власного поля бою проти противника, який для Швеції та України — один.

І саме Gripen в Україні розглядається суспільством, як один з найбільш вдалих варіантів для оновлення Повітряних сил, які мають «відправити на пенсію» МіГ-29 та Су-27. На користь шведського літака «записують» малу ціну, невибагливість, а також широкий спектр озброєння та можливостей бойового застосування.

JAS 39 Gripen Saab
JAS 39 побудований за схемою «качка» 
Одним з найперших пунктів щодо переваг JAS 39 йде ціна. Мовляв — це найдешевший винищувач покоління 4+, який у Стокгольмі навіть пропонують брати у лізинг.
JAS 39 Gripen
JAS 39 Gripen ВПС Чехії

І дійсно, у 2003 році Чехія саме у таку 10-річну оренду взяла 14 Gripen за помірні 800 млн доларів. У цьому ж році на тих самих лізингових умовах 14 винищувачів взяла і Угорщина, яка витратила на це близько 700 млн доларів.

JAS 39 Gripen
JAS 39 Gripen ВПС Угорщини

Але такі дійсно «казкові» умови були виключно у той період, коли сама Швеція порахувала, що в неї немає потреби у понад ніж 200 літаках, і вирішила скоротити свій авіапарк удвічі. Тому і при виборі розпилювати на металобрухт, чи продати — вибір був доволі очевидним.

Також необхідно зважити на те, що JAS 39 пройшов декілька етапів модернізації: базова A/B (одномісна/двомісна), яка відповідає технологічному рівню 90-х, C/D — 2000-х, а сучасна версія E/F, яка була продемонстрована у 2016 році, має зовсім інший цінник.

JAS 39E/F
JAS 39E

JAS 39E/F отримав новий двигун F414 від General Electric, який забезпечує безфорсажний політ на надзвуковій швидкості 1,25 Маха. Окрім того, був у 1,5 раза збільшений об’єм палива, який тепер дозволяє досягти бойового радіуса у 1300 км проти 800 км у JAS 39C/D. Також було збільшено і максимальну злітну вагу — до 16,5 тонн та кількість точок підвіски озброєння — з 8 до 10.

 А головне, звісно, нове комп’ютеризоване обладнання з модульним програмним забезпеченням, електродистацнійна система керування, широке використання радіопоглинальних матеріалів та новий радар з активною фазованою решіткою.

Саме такі літаки у 2014 році закупила Бразилія: 36 машин (28 в одномісній версії JAS 39E та 8 у двомісній F), із правом виробництва на своїх потужностях 15 літаків, обійшлися у 5,4 млрд доларів.

На фоні цінника у 150 млн доларів за одиницю, особливо в умовах України, може врятувати лише те, що Швеція продовжує пропонувати старіші JAS 39C/D Gripen. Наприклад, у 2016 році Індонезії пропонували купити 16 літаків у цій версії за 1,5 млрд доларів, тобто формально, за 94 млн доларів за одиницю.

JAS 39 Gripen
JAS 39 Gripen ВПС Щвеції

Це, звісно, не 50-60 млн доларів, як для Чехії чи Угорщини. Але все ж таки менше за реальний цінник за F-16 на міжнародному ринку, який становить 130-150 млн доларів за версію Block 70/72 (із супутнім обладнанням та послугами). Бо 57 млн доларів він коштує для американських військових.

JAS 39 Gripen F-16
JAS 39 Gripen та F-16 «виступають» у одному класі

Проте у Saab є ще один козир у рукаві — готовність передачі технологій та локалізації виробництва. Враховуючи те, що Повітряні сили України мають отримати до 2035 року чотири бригади з багатофункціональними винищувачами, це може стати стратегічним фактором.

Крім того, для України надважливим чинником можливо вважати низьку вартість однієї льотної години Gripen, яка становить 7-8 тисяч доларів для версії JAS 39C/D, та, за непідтвердженою інформацію стосовно JAS 39E/F, навіть 4 тисячі доларів.

JAS 39 Gripen
JAS 39 Gripen має одну з найдешевших льотних годин серед винищувачів

Для порівняння, цей доволі абстрактний показник у F-16 — близько 7-8 тисяч доларів, F/A-18 — 12-18 тисяч доларів, Dassault Rafale — близько 16-20 тисяч доларів.

Ще одним «плюсом» на користь Gripen є його невибагливість до посадкових смуг, бо він створювався у Швеції, яка за доктриною, у випадку війни, має розсередити свою авіацію по всій країни. Тому він має здійснювати зліт та посадку з не дуже якісних смуг, включно із польовими аеродромами на автомобільних магістралях.

А наостанок можливо згадати, що арсенал озброєння Gripen більш ніж широкий та включає ракети від різних виробників, включно з AIM-120 AMRAAM, ракетами від MBDA, високоточними бомбами GBU-12, крилатими та протикорабельними ракетами.

JAS 39 Gripen
Арсенал JAS 39 Gripen

Але головне, що Україна вже запропонувала Бразилії почати інтеграцію вітчизняних ракет до JAS 39E/F.

Враховуючи те, що вітчизняний ОПК може випускати ракети повітря-повітря, а також має створити повітряний варіант «Нептуна», така можливість Gripen значно привабливіша за варіант, коли крім літака необхідно буде закуповувати до нього ще і закордонне озброєння. А для розуміння порядку цифр, одна ракета Meteor від MBDA коштує два мільйони євро.

Meteor MBDA
Ракета «повітря-повітря» Meteor від MBDA та ПКР RBS-15 від Saab

Тому на користь JAS 39 Gripen можливо сміливо записати помірну ціну, невибагливість, малі експлуатаційні витрати, можливість інтеграції вітчизняного озброєння та широкий простір для подальшої модернізації, а також можливість локалізації виробництва.

І якщо справа все ж таки дійде до відкриття офіційного тендера на закупівлю винищувачів для Повітряних сил, головним питанням залишиться лише готовність Saab брати в ньому участь.

JAS 39 Gripen
JAS 39 Gripen має вагомі переваги над конкурентами

Бо побити «козирі» Gripen буде доволі складно і тому «боротьба» з ним буде йти не на полі характеристик, а шляхом надання цікавіших кредитних умов, дипломатичними каналами та прямим лобізмом.

Олег Катков

Поделиться:
Загрузка...