Минуло вже більше п’ятнадцяти років з моменту розробки Харківським конструкторським бюро машинобудування ім. Морозова бронетранспортера БТР-3.
За цей період машина, яка на сьогодні серійно випускається на Київському бронетанковому заводі, не лише достатньо успішно себе зарекомендувала, а й зазнала низки різноманітних змін, які значно покращили її можливості. Нещодавно з’явилась оновлена модель бронетранспортера – БТР 3ДА, який створений з урахуванням досвіду застосування в зоні проведення антитерористичної операції на сході України.
Як відомо, БТР-3 представляє собою бронетранспортер з колісною формулою 8х8, який призначений для транспортування особового складу мотострілкових підрозділів і їх вогневої підтримки в бою. БТРи використовуються для оснащення підрозділів здатних вести бойові дії в різних умовах, у тому числі в умовах застосування противником зброї масового ураження. Починаючи з 2002 року були розроблені і поставлені на експорт різні модифікації бронетранспортера БТР-3, а саме: БТР-3У «Мисливець», БТР-3У1, БТР-3Е, БТР-3Е1, тягач БТР-3 ARV, машина вогневої підтримки БТР-3 CPWS 30, самохідні міномети БТР-3М1 та БТР-3М2, командирська машина БТР-3К, медична машина — БТР-3С, самохідний протитанковий комплекс – БТР 3РК, БРЕМ — БТР-3БР. Всі вони успішно поставлялися на експорт у більш десяти країн світу. Одним із найбільших споживачів даної машини став Таїланд, який отримав на озброєння більше двохсот машин у версії БТР-3Е1.
Однак застосування машини в реальних бойових умовах в зоні проведення АТО на Донбасі засвідчило, що машина потребує вдосконалення. За підсумками експлуатації на прохання українських військових в конструкцію БТР-3 були внесені майже 740 змін. В результаті виникла нова, більш якісна машина, яка отримала назву БТР-3ДА.
У першій половині 2016 року Київський бронетанковий завод випустив перші два глибоко модернізовані бронетранспортери БТР-3ДА. Ці машини оснастили чотиритактним 6-циліндровим дизельним двигуном з рідинним охолодженням Deutz BF6M 1015CP і автоматичною трансмісією Allison типу 3200SP.
Зараз БТР-3ДА здатний долати підйом на гору з кутом у 30 градусів, рів завширшки 2 метри та перешкоду заввишки 0,7 метри. До того ж при завантаженості у 16,5 тонн, доведеної до бойової маси, бронетранспортер БТР-3ДА розвиває максимальну швидкість по шосе 104 км/год.
Бронетранспортер оснащений бойовим модулем БМ-3М «Штурм М» зі стабілізацією блоку озброєння у двох площинах (стабілізацію забезпечує сучасний цифровий стабілізатор високої точності СВУ-50-4С з використанням твердотільних гіроскопів). Модуль має стандартну 30-мм автоматичну гармату ЗТМ-1 (з боєкомплектом 350 пострілів), а також дві пускові установки для протитанкових керованих ракет «Бар’єр», 30-мм автоматичний гранатомет КБА-117 та спарений кулемет КТ-7,62 мм (з боєкомплектом 2000 набоїв). Система панорамного огляду дозволяє членам екіпажу тримати в полі зору місцевість під розгорнутим кутом (майже 360 градусів).
З метою ефективного застосування БМ-3М на БТР-3ДА по лівому борту встановлений додатковий енергоагрегат, який дозволяє управляти модулем без використання основної силової установки.
Оновлений бронетранспортер має покращений бронезахист екіпажу. Збільшилася кількість шарів внутрішнього додаткового захисту з семи до шістнадцяти. Зріс протисколковий захист. Крім того, на машину передбачено встановлення протикумулятивних решітчастих екранів.. Для забезпечення відповідного рівня захисту використовується бельгійська бронесталь, а корпуси машини «з нуля» виготовляються на Лозівському ковальсько-механічному заводі. Хоча за рекомендаціями розробника – ДП «ХКБМ», може використовуватися і польська і фінська сталі.
Машина пройшла визначальні відомчі випробування, після яких були виявлені недоліки. Більшість зауважень усунено, по деяким ведеться робота. Зараз планується провести вдосконалення бойового модуля, на який буде встановлений оптико-електронний модуль (ОЕМ-ВМ) з тепловізійним каналом Ізюмського приладобудівного заводу. Для силових структур Таїланду тепловізійний канал в оптико-електронному модулі не передбачався.
На сьогодні БТР-3ДА прийнятий в експлуатацію в ЗС України та в підрозділах інших силових структур експлуатуються переважно машини БТР-3Е1 та БТР-3Е1-У. Матеріально-технічне обслуговування машин здійснюється силами виїзних бригад Київського бронетанкового заводу та силами ремонтних підрозділів, де вони експлуатуються. Якщо ж не вдається усувати поломки на місці, то машину відправляють на підприємство.
Для більш оперативного виконання робіт з ремонту нової машини в місцях їх експлуатації необхідно організувати комплект групового ЗІП на БТР-3ДА, куди входитимуть комплектувальні одиниці, які найбільш часто виходять з ладу.
Окремо слід зазначити, що на Київському бронетанковому заводі на сьогодні виготовлені 2 командирські машини, які отримали назву БТР-3К. Вона зовні відрізняється лише кількістю антенних виводів, адже на ній встановлена апаратура зв’язку та засоби навігації.
Сьогодні Київський бронетанковий завод продовжує роботи з виготовлення БТР-3ДА і виконує замовлення в інтересах Національної гвардії України.
Загалом оновлена машина вийшла достатньо непоганою. Однак головна її перевага в тому, що вона набула нової якості за рахунок вдосконалень внесених за підсумками застосування в зоні проведення АТО на Донбасі.
defence-ua.com
Без коментарів! Одне фото - це причина. Інше - це наслідок. Горковенко
Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок санкцій, станом на 20.04.2025 1. Криза в російській вугільній галузі паралізує транспортну систему. -…
Девʼятьох військовослужбовців армії РФ взяли у полон українські десантники з суміжниками на Курщині. Полоненим була надана вчасна медична й психологічна допомога. Про це…
Папа Римський Франциск помер у віці 88 років після кількатижневого лікування від пневмонії. Про це пише Clash Report. 20 квітня Папа Франциск вперше після…
Військова контррозвідка Служби безпеки запобігла новій спробі російської воєнної розвідки "перерізати" залізничну логістику Сил оборони на півночі України. Про це повідомляє пресцентр СБУ.…