Низка справ українських антикорупційних органів проти урядовців з адміністрації попередника президента Володимира Зеленського викликала звинувачення в політичному характері цих переслідувань та занепокоїла іноземних донорів.
Про це йдеться в матеріалі Ukraine’s Corruption Fight Faces Suspicions of Political Plot від Newsweek.
Ендемічну корупцію в Україні вже давно використовують як аргумент ті, хто виступає проти масивної підтримки Заходом українських сил, які борються з вторгненням Росії. Занепокоєння з приводу будь-якого неправильного ведення боротьби з хабарництвом під керівництвом Зеленського може викликати питання не лише щодо поточної підтримки, але й щодо перспективи виділення коштів на реконструкцію після завершення бойових дій.
Справи, які найбільше вразили зовнішніх спостерігачів, – це справи трьох технократичних реформаторів з адміністрації колишнього президента Петра Порошенка, які високо оцінювалися на міжнародному рівні як компетентні люди, і жодного з них не було звинувачено у зловживанні офіційною владою заради особистої вигоди.
Троє обвинувачених – колишній міністр інфраструктури Володимир Омелян, його попередник Андрій Пивоварський і ексглава державної газової компанії «Нафтогаз» Андрій Коболєв.
«Націлювання на реформаторів, які прийшли в уряд через почуття громадянського обов’язку і які, за всіма ознаками, добре виконували свою роботу, загрожуватиме здатності України залучати талановитих керівників до державної служби, і це може послабити готовність зовнішніх корпоративних інвесторів вкласти гроші в проєкти реконструкції», – сказав Newsweek керівник групи з питань корупції Німецького фонду Маршалла Джош Рудольф.
«Я спілкувався з низкою інвестиційних керівників, з нинішніми та колишніми високопосадовцями у Вашингтоні, Брюсселі, Лондоні, Берліні, з діячами міжнародних фінансових установ, які стежать за українськими державними компаніями так само пильно, як будь-хто в західному світі», – розповів Рудольф. «Їх лякає те, що авторитетним реформаторам, які, здається, не були залучені в корупцію, висувають такі звинувачення», – зазначив експерт.
Офіс Зеленського не відповів на запит Newsweek про коментар.
Українські антикорупційні інституції досягли прогресу після усунення колишнього президента Віктора Януковича внаслідок революції Євромайдану 2014 року, коли під час каденції Порошенка були створені Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) та Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП).
Але прогрес був нерівномірним навіть після перемоги Зеленського над Порошенком на виборах у 2019 році.
«По всій Україні, на всіх рівнях, все ще існують корумповані мережі, і це, здавалося б, більш відповідні об’єкти для розслідування та судового переслідування», – сказав Рудольф, маючи на увазі справи проти трьох реформаторів.
Інші розділяють його настрої.
«По суті ці справи не мають жодного сенсу», – сказав Newsweek Богдан Вітвіцький, колишній федеральний прокурор США, який у 2016-2017 роках був спеціальним радником генпрокурора України. «Я не знаю, наскільки нинішні прокурори прислухаються чи намагаються передбачити, що може хотіти адміністрація Зеленського, але ознаки вендети проти Порошенка та людей Порошенка точно є. Це зрозуміло».
Виникли підозри також і в Україні. Newsweek взяв численні інтерв’ю в українських антикорупційних активістів, журналістів-розслідувачів, депутатів, бізнесменів, нинішніх та колишніх чиновників.
На запитання, хто з українських можновладців найбільше заслуговує на посилену перевірку з боку антикорупційних органів, вони назвали зовсім інший список імен.
Незважаючи на те, що українські антикорупційні органи висунули звинувачення трійці реформаторів, їх не звинуватили в корупції.
Омеляна звинуватили у завданні шкоди державному бюджету шляхом впровадження політики, схваленої тодішнім кабінетом міністрів у 2017 році, яка знизила портові збори на 20 відсотків у рамках більш широкого поштовху до дерегуляції. Він був остаточно виправданий трьома різними судами і зараз служить в Збройних силах України.
Як сказав Омелян Newsweek, він не мав проблем із розслідуванням антикорупційним органом.
«Але нічого не знайти, а потім висунути звинувачення, яке судді визнали надто абсурдним, щоб йому повірити? Я образився. У країні з такою кількістю корупційних схем найбільш підозрілим міністром уряду, якого вони могли знайти, був я?» – зауважив він.
Його попереднику Пивоварському в березні оголосили про підозру за схоже ймовірне правопорушення. Його звинувачують у реалізації політики 2015 року, згідно з якою половина зборів у порту «Південний» спрямовувалась на оплату приватній компанії за поглиблення порту.
Його звинуватили, хоча загальна сума зібраних 30 мільйонів доларів залишається замороженою на спеціальному рахунку, оскільки компанія «ТрансІнвестСервіс» завершила роботу за власні кошти.
«Немає навіть жодних тверджень про те, що рішення про портові збори пішло на користь мені чи будь-кому, хто пов’язаний зі мною особисто», — сказав Пивоварський Newsweek. «Слідчі просто почали переглядати закони, щоб спробувати знайти спосіб навести аргумент, що, згідно з деяким вузьким трактуванням закону, я вчинив технічне порушення».
Коболєва звинувачують у отриманні премії, яка, як стверджується в обвинувальному висновку, перевищувала положення, що обмежує додаткову винагороду для керівників державних фірм приблизно до 1 мільйона доларів. Бонус був нарахований після арбітражного врегулювання 2018 року, в якому «Нафтогаз» стягнув з російського газового гіганта «Газпрому» 4,6 мільярда доларів. Після перемоги в суді наглядова рада «Нафтогазу» проголосувала за те, щоб виділити 1% суми топменеджерам як заохочення, причому 22 мільйони доларів дісталися Коболєву, а його наступник Юрій Вітренко отримав близько 17 мільйонів доларів. Коболєву, який зараз носить браслет на щиколотці, загрожує до 12 років позбавлення волі.
«Юридично, офіційно, на папері я є найбільш високооплачуваним керівником, якого будь-коли мав «Нафтогаз», – сказав Коболєв Newsweek. – «Але насправді я найменш заможний, бо ніколи не брав жодного хабара».
Він зазначив, що експрем’єр-міністр Володимир Гройсман говорив, що йому не подобається політичні наслідки рішення про премію, але не оскаржував його законність.
Депутат Верховної Ради України від партії Порошенка «Європейська солідарність» Олексій Гончаренко стверджував, що рішення Коболєва прийняти таку велику суму не було «розумним» і, ймовірно, означало «кінець його надій на політичну кар’єру», але він не бачить підстави підозрювати, що це було незаконно.
«Я не юрист, але не побачив у цьому нічого протизаконного», – сказав Гончаренко Newsweek. – «Постфактум ми запровадили рішення про обмеження таких виплат держслужбовцям і топменеджерам держкомпаній».
Намагаючись захистити розслідування та переслідування трьох чоловіків, деякі прореформаторські діячі в Києві вказують, що технократи також можуть бути залучені до корупції.
«Є люди, які симпатизують їм, тому що вони були відомі як реформатори, – сказала Newsweek Олена Щербан з київської антикорупційної громадської організації «Центр протидії корупції» щодо трьох справ, про які йдеться. – «Але так іноді трапляється, що добрі люди, які робили добрі речі в минулому, роблять погані речі в сьогоденні».
«Необхідно проводити розслідування незалежно від того, якою може бути репутація фігури, про яку йдеться, і незалежно від того, яких впливових друзів вони можуть мати у Вашингтоні», – сказала вона.
Усі троє реформаторів, які переслідуються, погодилися, що розслідування необхідні, але висловили розчарування темпами боротьби з укоріненою корупцією.
«Якби ми троє дійсно були найбільш підозрілими фігурами в Україні, то це було б справді чудовою новиною», – сказав Пивоварський. – «Це означало б, що Україна стала Сінгапуром».
Сінгапур посів п’яте місце в рейтингу найменш корумпованих країн у світі в Індексі сприйняття корупції за 2022 рік, складеному Transparency International, отримавши 83 бали зі 100. Україна опинилася в нижній третині з результатом лише 33, що поставило її в компанію поруч з Алжиром, Філіппінами і Замбією.
Незважаючи на те, що Омелян, Пивоварський і Коболєв були далеко не найбільш підозрілими колишніми державними службовцями України, Щербан сказала, що антикорупційним органам бракує ресурсів, щоб упіймати національних діячів, яких найбільше підозрюють у корупції.
«Очевидно, що політичні можновладці не бажають ні розширення штату НАБУ, ні можливості безперешкодного проведення розслідувань. За цих обставин НАБУ та САП вкрай складно виконувати свою місію», – сказала вона.
Детективи НАБУ на умовах анонімності повідомили, що докладають максимум зусиль для виконання покладених на них завдань, і ніхто не стоїть вище закону.
«Навіть якщо стороннє втручання заважає ловити велику рибу, це не привід не намагатися ловити дрібнішу», – сказав Newsweek один із таких детективів НАБУ.
Це не означає, що антикорупційні органи України не досягли успіхів.
З липня 2022 року, коли колишнього детектива НАБУ Олександра Клименка призначили головним прокурором САП, до Антикорупційного суду почала надходити велика кількість давно заморожених справ — у тому числі проти колишніх керівників Нацбанку, Фонду держмайна та Державної фіскальної служби.
Анастасія Радіна, колишня активістка «Центру протидії корупції», яка у 2019 році стала депутатом Верховної Ради від партії Зеленського «Слуга народу», розповіла Newsweek, що справи, які раніше гальмувалися різними політичними гравцями, тепер просуваються.
«НАБУ не займається політичними справами, а САП не займається політичними справами», – сказала Радіна.
Омелян не погоджується. Він каже, що справи проти нього почалися після того, як він відмовив високопоставленому чиновнику припинити критикувати Зеленського та голову його Офісу з перспективою хорошої пропозиції роботи, якщо він погодиться.
«Через тиждень у мене вдома ДБР провело обшук «помилково». Вони сказали, що прийшли не за адресою, але я сприйняв це як попередження про те, що мені варто подумати над пропозицією, яку я отримав минулого тижня», – сказав він.
Омелян підсумував: «Через кілька днів після цього мене запросили в офіс НАБУ і повідомили про висунуті мені звинувачення».
Сполучені Штати надали Україні понад 40 мільярдів доларів допомоги у сфері безпеки після російського вторгнення, і критики підтримки, наданої адміністрацією президента Джо Байдена, часто посилалися на корупцію в Україні як на причину для більшої обережності.
Звернувшись по коментар щодо трьох справ про корупцію, речник Держдепартаменту США захистив історію Києва, стверджуючи, що «корупція є спадщиною минулого України» і була використана Росією, щоб тримати її під контролем.
Речник додав, що офіційні особи США «продовжують підтримувати провідні антикорупційні органи України, оскільки вони продовжують зміцнювати свої можливості для кращого виявлення, боротьби з корупцією на високому рівні та переслідування їх», але уточнив, що «щодо справ, які розслідує НАБУ, це має значення для системи правосуддя України».
Але для Коболєва кримінальне переслідування його самого та інших видавалося підозрілим, ніби це було сплановано корисливими чиновниками, щоб дискредитувати людей, які мали репутацію, в очах західних донорів для контролю за коштами на реконструкцію.
«Ці розслідування та судові переслідування є спробою зробити так, ніби ми не заслуговуємо на довіру, як ці корисливі чиновники», – сказав він. – «Ми в суді не тому, що хтось справді підозрює нас у корупції, а тому, що нас ніхто не підозрює в корупції».
Майкл Васюра, Newsweek