Категории: ВидеоВПК

Битва за оновленний Т-64 як танк перехідного періоду

Хочу бути оптимістом і тому з нетерпінням чекаю на гарні новини у проєкті, який був ініційований Міністерством оборони задля оновлення танків Т-64. Йдеться про наш наймасовіший танк у складі ЗС України, який має отримати нове серце — двигун 6ТД-1 замість більш слабкого 5ТДФ. Проте справа не лише у двигуні.

Йдеться про рішення, яке має надати «друге дихання» усім подальшим проєктам, що стосуються Т-64. З поступовим приведенням танків Т-64 до певного уніфікованого стандарту, з огляду на досвід бойових дій і оптимальну стратегію покращення можливостей нашого танкового парку.

Т-64 зразка 2017 року — на параді на День Незалежностіі
.

Якщо підприємства «Укроборонпрому» — насамперед Завод ім. Малишева — не підведуть військових, то першу роту оновлених Т-64 ми зможемо побачити на параді на День Незалежності. Ну, це якщо бути оптимістами…

Танки Т-64БВ представлені у складі Збройних сил у найбільшій кількості. Вони складають і значний проміжок часу складатимуть силовий хребет танкових та важких бригад, танкових батальйонів механізованих бригад. Ці танки найактивніше застосовувались у ході бойових дій, саме щодо цих машин перелік модернізаційних заходів та рекомендацій є найдовшим
.

Що за танк взагалі робиться?

Спочатку зафіксуємо декілька важливих речей.

По-перше, те, що зараз Міноборони та бронетанкові підприємства роблять з Т-64 за цим проєктом — за юридичною стороною жодним чином не стосується ДКР «Краб». Тобто — глибокої модернізації Т-64, за яку відповідає «Харківське конструкторське бюро машинобудування ім. Морозова».

Проте у цьому контексті нагадаю: у інтерв’ю нашому виданню заступник міністра оборони Олександр Миронюк заявив, що він сподівається, що від ХКБМ «до кінця 2021 року або на початку 2022 ми отримаємо перший дослідний зразок модернізованого Т-64». Тож чекаємо…

На ХКБМ обіцяють, що Т-64 «Краб» вийде на полігон узимку 2021-22 років
.

По-друге, ремоторизація Т-64 — це не відновлення радянського проєкту «Кедр». Інтерв’ю гендиректора Харківського заводу імені Малишева Василя Криласа Укрінформу з твердженням, що «Міністерство оборони України замовило у заводу 12 танків Т-64 за програмою модернізації «Кедр» лише додало плутанини.

Двигун 6ТД

.Хоча головна складова — встановлення на Т-64 замість 5ТД більш потужного двигуна — збереглась, це вже далеко не «Кедр», і Завод ім. Малишева — не головний виконавець цього контракту з Міноборони. І точно, що оновлені танки не матимуть індекс, який вже гуляє у ЗМІ — «Кедр Т64БМ2».

Танк Т-64 у бойових діях на сході України
.

Капітальний маневр

Отже, про що ж йдеться?

У оборонному відомстві стверджують, що зараз мова йде про повноцінну ремонтну дослідно-конструкторську роботу, яка проводиться Міністерством оборони при ключовій ролі Центрального бронетанкового управління та 482 конструкторсько-технологічного центру (КТЦ) МОУ.

З 2018 року КТЦ визначена Міністерством оборони як головна організація з технічного супроводження бронетанкового озброєння та техніки, за якою не здійснються авторський нагляд.

Щодо техніки, яка розроблена ХКБМ, на кшталт того ж Т-64, то конструкторська документація на цей танк — це звісно «священа корова» конструкторського бюро. На неї ніхто не зазіхає.

Т-64 з доробками після капремонту у Львові
.

Але КТЦ має усі необхідні повноваження щодо розробки та внесення змін у ремонтну документацію. Бо ремонтна доля своїх броньованих «синів» та «дочок» для ХКБМ, звісно, задрібні речі. Тож з певного періоду всі нові доробки штатньої бронетехніки Міноборони запроваджує та легітимізує на етапі капітального ремонту.

Так само це стосується і усіх доробок, які відбуваються з Т-64. У процесі капітального ремонту у ремонтну документацію вносяться зміни, які потрапляють у графу «модифікація» або «доробка». Такий підхід забезпечує однозначність при виконанні ремонтних робіт по единій документації. Фактично зазвичай це звучить так — «доробка у ході капітального ремонту».

Проте зараз йдеться про пік ініціатив від військових. У Міноборони говорять, що це «ремонтна ДКР щодо Т-64, з модернізацією у ході капітального ремонту».

Встановлення дизельного двигуна в зону моторно-трансмісійного відділення
.

Головне питання — встановлення двигуна 6ТД-1. Це необхідно: з огляду на поступове вичерпання запасів двигунів 5ТД, які потрібні для підтримання у боєзданому стані Т-64; а також на недоцільність і, власне, неможливосіть поноволення виробництва старих «п’ятірок» на ЗіМ — адже завод вже давно налаштований на виготовлення двигунів 6ТД-1 та 6ТД-2.

Модернізація Т-64 до версії «Булат». Дизеля 5ТДФМ виявилось замало для необхідної рухливості та прохідності «Булату». Графіка — Олександр Костур
.

І головне — йдеться про потребу підвищення потужності машини і уникнення тех недоліків, які стосувалиися Т-64, модернізованих до рівня БМ «Булат». Бо форсований 5ТДФМ з потужністю у 850 к.с. виявився заслабким для машини, вага якої зросла до 45 тонн. При цьому двигун форсували, а системи постачання та очистки повітря залишились у старих об’ємах. Як наслідок — вихід «Булатів» з ладу через пильовий знос форсованих двигунів.

Що вже зроблено

Основним виконавцем договорів з Міноборони України на капітальний ремонт 12 танків Т-64 є Державне підприємство «Харківський бронетанковий завод». В рамках домовленостей ДП «ХБТЗ» проводить ремоторизацією 12 танків Т-64БМ2 — з заміною двигуна 5ТДФ на більш сучасний та потужний 6ТД-1.

Танк Т-64 в цеху ДП «Харківський бронетанковий завод»
.

Проте фактично йдеться про заміну усього моторно-трансмісійного відділення з системами постачання повітря, охолодження і багатьма іншими речами.

Ці договори між МО та ДП «ХБТЗ» укладені у грудні 2020 року, хоча по суті ідеологічна підготовка до виконання цього проєкту почалася значно раніше. Відтоді, коли було проаналізовано досвід застосовування у бойових діях з Російською Федерацією у 2014-15 роках модернізованих Т-64 до рівня «Булат». І на тлі повільної реакції ХКБМ ім. Морозова на побажання військових зробити реальні кроки з оновлення усіх Т-64.

БМ «Булат» на Херсонщині під час навчань в зоні ООС наприкінці грудня 2020 року
.

Саме тому і був ініційований Міністерством оборони проєкт з ремоторизації і результат був отриманий надвичайно швидко. Перший ремоторизований Т-64БМ2 з новим МТО і двигуном 6ТД-1 потужністю у 1000 к.с. почав заводські випробовування у квітні 2021 року.

Вкотре зазначимо, що головною особливістю Т-64БМ2 є встановлення нового моторно-трансмісійного відділу з двигуном і трансмісією. Тобто замість штатного 5ТДФ із потужністю 700 к.с. встановлюється 1000-сильний 6ТД-1.

Це сталося через девять місяців після наради у заступника міністра оборони разом з представниками ЦБТУ та КТЦ на тему того, що з оновленням Т-64 далі зволікати вже не можна. Дев’ять місяців — це рекордний срок для будь-якого танкового проєкту на тлі зусиль ХКБМ по тому ж «Кедру», або по імпортозаміщеному «Оплоту», де йдеться про роки. І то — без розуміння крайнього рубежу, коли насправді буде результат.

За часів СРСР ХКБМ проводило роботи зі встановлення на танк Т-64 двигуна 6ТД. Проєкт мав назву «Кедр», або Об’єкт 476.
.

Чому це не «Кедр»

За часів СРСР ХКБМ ім. Морозова вже проводило роботи зі встановлення на танк Т-64 двигуна 6ТД. Результати були успішними. Проєкт мав назву «Кедр», або Об’єкт 476.

«Так, документація на «Кедр», яка передбачає встановлення 6ТД-1 на ходову частину Т-64 існує. Це Об’єкт 476. І ця документація має літеру серійного виробництва. Але зараз вже не можна перенести ті рішення часів Радянського Союзу на наші танки без змін.

Тож задля вирішення головного завдання — ремоторизації машини — була обрана стратегія використання деталей вузлів та агрегатів, які зараз можуть серійно виготовлятися на заводі ім. Малишева». По кожній складовій бралися наявні можливості Заводу ім. Малишева і найсучаснішй зразок, який він може серійно виготовляти у цій категорії. І тому там є рішення і від Т-80УД, і від «Оплоту», інші нові напрацювання.

Йдеться про новий двигун, нові бортові коробки передач,так звані «березівські», аналогічні тим, що застосовуються на Т-80УД, нова криша МТО, така, що вже є на «Оплоті».

Це було потрібно, аби мінімізувати ризики виготовлення необхідних вузлів, забезпечити максимальну серійність і уніфікацію, і, власне, облегчити завдання ЗіМ і потім експлуатантам.

Виготовлення кришки нового МТО з двигуном 6ТД на Заводі ім.Малишева
.

Всі ці вузли та агрегати може виготовити лише Завод ім. Малишева. Також завод має устаткування, яке дозволяє провести операцію відрізання задньої частини корпусу танку Т-64 і приварювання замість неї нової — під розміщення усіх оновлених вузлів разом з двигуном.

Тобто однозначно, це вже не «Кедр». І він не буде називатися БМ2″, — пояснила мені посадова особа, обізнана з ходом проєкту ремоторизації Т-64.

Хоча ремонтний ОКР зараз проводиться саме на Т-64БМ2, але у подальшому він стосуватиметься усіх «шістьдесят четвірок», які будуть проходити капітальний ремонт та машин на їхній базі.

«Це значний крок уперед — бо з цим двигуном і новим рівнем потужності машина вийшла на новий рівень. Надалі при потребі можна буде доопрацьовувати питання щодо бронювання. Можливо, ми зможемо вийти на нову зварно-катану башню для Т-64 з усім устаткуванням нового, цифрового рівня. Але це вже — робота для ХКБМ.

Але зараз як мінімум ми матимемо суттєві плюси з огляду на майбутнє наших ремоторизовних Т-64. Ми уникаємо ризику браку працездатних 5ТД. Можна виходити на створення відповідних запасів під єдине МТО з 6ТД. Таке уніфіковане рішення спростить і підготовку механіків-водів, і процедури різних рівнів обслуговування та ремонту. Фактично Т-64 з новим МТО може бути танком перехідного періоду на достатньо тривалий час. Бо це дозволяє на цій ходовій і з цим броньовим корпусом отримати від конструкції Т-64 усі показники по максимуму».

Питання по ходу

Ремоторизація Т-64 за проєктом «Кедр»/Об’єкт 476 передбачала посилення ходової. На Т-64БМ2 все залишилось без змін. Ну, хіба що ведуче колесо, як мені здалось, дещо інше, а так все — як і на штатному Т-64. Чи витримає ходова нову силу двигуна? Чи забезпечать штатні гусениці прохідність по важким грунтам?

Ремоторизація Т-64 за проєктом «Кедр»/Об’єкт 476 передбачала посилення ходової.
.

На ці мої закиди відповідь була такою.

«Ми виходимо з інших позицій. Коли ми говоримо про «Булат», то головним викликом стало збільшення масси до 45 тон. А його двигун потерпав від пильового зносу. Також були і інші проблеми, які стали помітними у ході бойових дій.

Т-64БМ «Булат»
.

Але ходова на «Булатах» не розсипалась. І на в’язких грунтах він не міг нормально пересуватись не тому, що з гусеницями щось було не так. А лише тому, що не вистачало потужності у двигуна 5ТДФМ для маси у 45 тонн. З новими системами і новим двигуном все буде по іншому.»

Т-64 у версії БМ «Булат» важить 45 тонн
.

І навели ще цікаві докази на підтвердження своєї позиції.

«У випробуваннях першого ремоторизованого Т-64БМ2 на наше прохання брав участь механік, який, не дивуйтесь, ще випробовував нашу секретну «Ноту» і ганяв 476 Об’єкт».

Секретний танк «Нота»
.

Він має значний досвід і знає, що з чим порівнюється. Так от, він сказав: «Я не зміг навантажити двигун на 100 відсотків на жодному з єтапів випробувань. На найбільш складному підйомі у 30 градусів двигун був наватажений лише на 70 відсотків».

А щодо поведінки ходової, то нам буде потрібна статистична вибірка».

Вид на ходову Т-64, пристосованого для встановлення нового МТО
.

Що, окрім МТО, в танку змінилося ще? Є нюанси…

Щодо інших нововведень, то, власне, вони вже відпрацьовані у ході попередніх заходів з покращення можливостей Т-64.

Це встановлення тепловізійного прицільного комплексу вітчизняного виробництва; встановлення прицілу 1Г46М з можливістю ведення вогню керованими ракетами вітчизняного виробництва «Комбат»; доробка приладів спостереження та прицілювання нічного бачення шляхом встановлення електронно-оптичних перетворювачів 3-го покоління; встановлення сучасних елементів динамічного захисту; встановлення комплексу танкових інформаційно-управляючих систем типу «Базальт» для комплексного геоінформаційного забезпечення; нових систем зв’язку тощо.

Схема бронювання ДЗ відповідає рішенням, застосованим на БМ «Булат». Проте у порівнянні з «Булатом» по бортам на Т-64БМ2 доданий ще один блок з модулями ДЗ «Ніж». Також встановлені решітки для захисту від РПГ.
.

Додаткове бронювання усієї машини — за допомогою модулів з ДЗ «Ніж». Схема бронювання ДЗ відповідає рішенням, застосованим на БМ «Булат». Проте у порівнянні з «Булатом» по бортам на БМ2 добавлений ще один блок з модулями ДЗ «Ніж» для захисту ззовні усього конвейера з БК та площі, де є загроза для боєзапасу. У контейнери ДЗ можуть ставитись або елементи ХСЧКВ, або 4С20, виробництво яких освоєно в Україні. Також встановлені решітки для захисту від РПГ.

Оновлений Т-64 з новим МТО. З задньої частини танку встановлені розкладні драбинки, камери заднього виду тощо.
.

Для захисту групи зовнішніх паливних баків встановлюється додатковий броньований лист товщиною у 12 мм. Також передбачений захист закритої кулеметної установки.

З задньої частини танку встановлені розкладні драбинки, які спрощують екіпажу забирання на машину, що значно полегшує такі операції як, наприклад, завантаження БК.

У механіка-водія блок індікації системи геоінформаційного забезпечення від «Орізон Навігації» при русі танку назад переключається на режим роботи камери заднього виду. Система зв’язку забезпечується двома радіостанціями — це «Либідь-2» та завадозахищений Harris з ППРЧ.

Втім, є один нюанс, який не можу не відмітити. Нове МТО з двигуном 6ТД-1 має вищий рівень по кришці, аніж штатне з 5ТД. Це спричинило упирання бронемаски гармати в одному з місць при обертанні башти. Було ухвалене рішення встановити на корпусі проміжне проставочне кільце, за рахунок чого вдался підняти башту на декілька сантиметрів і забезпечити безперешкодне «обмітання», тобто проходження гармати по колу при її найнижчому куті схилу. По діаметру проміжне кільце закрито додатковим бронюванням — барбетою, тобто броньованою полосою, розміщеною на корпусі.

Нове МТО з двигуном 6ТД-1 має вищий рівень по кришці, аніж штатне з 5ТД. Було ухвалене рішення встановити на корпусі проміжне проставочне кільце.

Це рішення, ймовірно, є перехідним, і остаточне бачення сформується при модернізаціях Т-64 за проєктом «Краб», яке у перспективі все одно вимушено вийде на нову башту. При цьому фахівці ХКБМ поділилися з військовими частиною документації за проєктом «Кедр» — з огляду на те, що роботи, які проводить ДП «ХБТЗ» з ремоторизації Т-64 і по суті є частиною завдань ХКБМ за проєктом «Краб».

Не в параді — ціль, хоча…

Про долю першого ремоторизованого Т-64БМ2 – більш-менш зрозуміло. Він є. Він пройшов заводські випробування у присутності представників замовника, підтвердивши насамперед покращені ходові та вогневі можливості.

Вогневі випробування першого ремоторизованого Т-64БМ2
.

Проте головні і більш системні висновки можна буде робити лише після експлуатації у військах дослідної партії. Бойова практика найкраще покаже, чи є у цього проєкту тонкі місця, що треба буде посилювати, вдосконалювати чи взагалі переробляти. Тож один оновлений Т-64БМ2 у полі, звісно, не воїн. Наступний етап — випробування серії зразків у складі дослідної партії. Замовлена Міноборони партія у складі 12 машин – зрозуміле і оптимальне рішення.

Але ж коли будуть інші танки з цієї партії? Десь на середину травня було відомо, що ЗіМ, попри своєчасне отримання передплати від ДП «ХБТЗ» і усіх давальницьких матеріалів від Міноборони, поставив Харківському бронетанковому лише один перероблений корпус (без врахування найпершого) і один двигун . Замість п’яти корпусів і п’яти двигунів. Причин — ціла низка, і всі вони впираються у професійність чи, навпаки, непрофесійність посадових осіб.

На середину травня ЗіМ поставив Харківському бронетанковому лише один перероблений корпус і один двигун. Замість п’яти корпусів і п’яти двигунів…

Відтоді ЗіМ жорстко затиснув ДП «ХБТЗ» з термінами виконання замовлення для Міноборони, яке має вже і суспільно-політичну складову. Бо попередньо планувалось, що Т-64 з новими серцями гучно та ефектно проїдуть Хрещатиком на День Незалежності у складі окремої коробки.

Нові МТО для пакистанських танків в цеху Заводі ім. Малишева
.

Керівництво «Укроборонпрому» днями стверджувало, що за рік показники діяльності дивізіонів концерну лише покращились. Але ці цифри з «покращенням» ми з вами вимушені сприймати на слово, без можливості їхньої перевірки. А от стан контракту з ремоторизації Т-64 буде помітний одразу: ці танки або будуть на параді у єдиній коробці. Або не будуть.

Але ж до параду ще купа часу, аж понад місяць. Звісно, концерн встигне. Ми ж усі у цій країні оптимісти…

Модернізовані Т-64 зразка 2017 року на Параді Незалежності у серпні 2018 року. Що побачимо у 2021 році?

Сергій Згурець

Последние новости

Російський удар по Києву: 9 загиблих, понад 100 постраждалих, серед них 6 дітей

У ніч проти 24 квітня російські загарбники завдали комбінованого ракетно-дронового удару по Києву. Працювала ППО, падіння уламків зафіксовані у різних…

17 минут назад

Окупанти просунулися біля Тарасівки, Неліпівки та у Торецьку, — DeepState

Російські загарбники мають просування на Донеччині. Про це повідомляють аналітики моніторингового проєкту DeepState. "Мапу оновлено. Ворог просунувся біля Тарасівки (Донецька обл.), Неліпівки (Донецька…

11 часов назад

Бойові втрати росіян при Залужному і при Сирському

8 лютого 2024 р. Зеленський звільнив Залужного з посади головнокомандувача ЗСУ та призначив на це місце генерал-полковника Олександра Сирського, який раніше керував Сухопутними…

11 часов назад

​​СЛУГА ЗІ ШПИГУНСЬКИМ ПІДТЕКСТОМ

Видання "Схеми" розповіло практично шпигунську історію про депутата від "Слуги народу". І про не менш цікаву байдужість президентської фракції до…

15 часов назад

Поточні втрати рф внаслідок санкцій, станом на 22.04.2025

Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок санкцій, станом на 22.04.2025 1. росія залишилася без станків: власне виробництво не покриває навіть…

15 часов назад

Андрій Рева: МИСТЕЦТВО ВСЕ ПРОСР@ТИ

Дональд Трамп вважає себе генієм укладання угод. В це повірила більшість американців. І переобрала його на другий президентський термін. Бо…

16 часов назад